ایران ارزان‌ترین حق لیسانس اپراتوری را در دنیا دارد

گروه کامپیوتر- شرکت ام‌تی‌ان آفریقای جنوبی به عنوان سرمایه‌گذار خارجی پروژه اپراتور دوم تلفن‌همراه ۳۰۰میلیون یورو بابت حق لیسانس اپراتوری در ایران پرداخت کرده است که به گفته کریس کیلو وان مدیر اجرایی ام‌تی‌ان، ایران دارای ارزان‌ترین میزان حق لیسانس اپراتوری در دنیا است. علیرضا قلمبر دزفولی مدیرعامل شرکت ایرانسل در نشستی مطبوعاتی با اشاره به حرکت بسیجی‌وار ایرانسل و ایجاد محیطی امن برای سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: ایرانسل نشان داد با حمایت وزارت ICT می‌توان همه تعهدات را انجام داد و با پشتوانه دولت به عنوان الگویی موفق عمل کرد.

در حالی که ایرانسل طی یکسال گذشته تاکنون تنها توانسته ۲۵۰هزار سیم‌کارت عرضه کند و سه ماه فرصت برای تحقق وعده واگذاری ۲میلیون و سیصدهزار سیم‌کارت دارد، دزفولی گفت: تا پایان سال‌جاری با افزایش ظرفیت به عرضه ۲میلیون و سیصدهزار سیم‌کارت و حتی بیشتر خواهیم پرداخت. وی با اشاره به پوشش‌دهی ناقص اپراتور دوم در تهران گفت: تا پایان دی ماه مشکل پوشش‌دهی رفع خواهد شد، اما به‌دلیل عدم تعیین مرز شهر تهران نمی‌توان گفت‌ پوشش‌دهی کامل خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه از کی تا حالا مرزهای شهر تهران نامشخص بوده است، گفت: ایرانسل در مناطق ۲۲گانه تهران آنتن‌دهی خواهد داشت و موضوع مشخص نبودن مرز شهری را اصلاح می‌کنم.

دزفولی در توضیحات خود راجع به شرکت ایرانسل شرکای آن را دارای چندین دهه سابقه فعالیت در حوزه ICT معرفی کرد و در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه بنیاد مستضعفان دارای چه سابقه‌ای در این حوزه است، گفت: بنیاد دارای چندین شرکت فعال در حوزه ICT است که البته نام آنها را به خاطر نمی‌آورم، اما از طریق روابط‌عمومی بنیاد قابل پیگیری است.

در حالی که اپراتور اول با بیش از ۱۰میلیون مشترک از کدهای فراوانی استفاده می‌کند، اپراتور دوم با قصد افزایش مشترکان خود به ۱۰میلیون نفر تا دو سال دیگر تنها دو کد ۰۹۳۵ و ۰۹۳۶ را از سوی سازمان رگولاتوری دریافت کرده است که در این خصوص دزفولی پاسخ داد: هزینه‌های رزرو نامبرینگ بسیار گران است و برای هر سال باید حدود ۲۰میلیون تومان هزینه پرداخت و به همین دلیل سعی می‌شود در زمان نیاز برای دریافت کدهای بیشتر اقدام کرد.

وی در‌خصوص سرویس‌های ارزش افزوده و تاخیرهای آن نیز گفت: این اپراتور سرویس‌های خود را بعد از فرهنگ‌سازی ارائه خواهد کرد و همچنین باید زیرساخت‌های آن فراهم شود که پیش‌بینی می‌شود تا دی‌ماه سرویس‌های ارزش افزوده فعال شوند.

وی افزود: سرویس‌های ارزش افزوده شامل سرویس‌های اینترنتی و امکان ارسال عکس و صدا (MMS) است که تا پایان سال همگی روی سیم‌کارت‌های ایرانسل فعال می‌شوند.

همچنین در این جلسه کریس کیلووان مدیر اجرایی MTN در ایران حضور داشت و با اشاره به ورود ۵۲۵میلیارد و ۷۸۴میلیون دلار به ایران از طریق این شرکت گفت: بازار ایران بسیار برای سرمایه‌گذاری جذاب است و MTN تاکنون ۳۰۰میلیون یورو بابت حق لیسانس و ۱۵۰میلیون یورو به عنوان سرمایه اولیه پروژه پرداخت کرده است.

وی همچنین گفت: حق لیسانس پرداخت شده در ایران نسبت به تمامی کشورهای دنیا و حتی عربستان و مصر بسیار کمتر است و این مساله باعث شد تا MTN به صورت یکجا و سریع حق لیسانس خود را پرداخت کند.

در ادامه این نشست دزفولی در‌خصوص ارائه سیم‌کارت اعتباری توسط دولت گفت: ضرورتی برای حضور مخابرات در این حوزه نیست، زیرا تالیا همان بخش اعتباری مخابرات بوده است و دولت ضرورتی برای حضور دوباره ندارد.

با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای شرکت آلکاتل در ایران نیز دزفولی گفت: آلکاتل دارای تنها ۸ تا ۱۰درصد سهم در پروژه توسعه ایرانسل است و مشکلی برای انتخاب جایگزین آن نداریم.

دزفولی در‌خصوص واگذاری سهام این شرکت در بورس نیز گفت: ظرف ۳ سال آینده ۲۰ تا ۲۱درصد سهام ایرانسل به بورس عرضه خواهد شد.