آخرین گزارش اوپک از قیمت نفت صادراتی ایران

گزارش ماهانه اوپک حاکی است که تولید روزانه نفت ایران در ماه میلادی گذشته (اکتبر) برای سومین ماه پیاپی کاهش یافت و به ۳‌میلیون و ۸۱۰‌هزار بشکه رسید، این در حالی است که تولید روزانه نفت ایران از ماه جولای (تیر-مرداد) تاکنون، روندی کاهشی داشته است، به گونه‌ای که از ۳‌میلیون و ۹۱۸‌هزار بشکه در این ماه، به ۳‌میلیون و ۸۱۰‌هزار بشکه در ماه اکتبر (مهر-آبان) رسیده است. بر اساس گزارش‌های ماهانه اوپک در سه ماه گذشته، تولید روزانه نفت ایران در ماه آگوست (مرداد-شهریور) ۱۳‌هزار و ۵۰۰بشکه، در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) ۲۲‌هزار و ۵۰۰بشکه و در ماه اکتبر (مهر-آبان) ۷۴‌هزار و ۲۰۰بشکه نسبت به ماه پیش، کمتر شده است.

در آخرین گزارش ماهانه دبیرخانه اوپک، تولید روزانه نفت خام ایران در سه ماه نخست سال ۲۰۰۶ میلادی، ۳‌میلیون و ۸۴۹‌هزار بشکه و در سه ماه دوم، ۳‌میلیون و ۸۰۰‌هزار بشکه بوده است. میانگین تولید روزانه نفت خام ایران در سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۴ میلادی نیز به‌ترتیب ۳‌میلیون و ۹۲۴‌هزار بشکه و ۳‌میلیون و ۹۲۰‌هزار بشکه اعلام شده است.

کاهش قیمت نفت خام سنگین

کاهش پیاپی قیمت نفت خام ایران حتی شامل حال نفت خام سنگین نیز شده به طوری که میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران برای سومین بار پیاپی در گزارش ماهانه اوپک کاهش یافته است.

خبرگزاری شانا، دیروز نوشت که بررسی میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در گزارش‌های ماهانه اوپک نشان می‌دهد که قیمت این نوع نفت خام در ماه اکتبر (مهر -آبان) سه‌دلار و ۸۸‌سنت‌، نسبت به ماه پیش از آن، کاهش یافته و به ۵۳‌دلار و ۲۷‌سنت رسیده است.

بررسی گزارش‌های ماهانه اوپک در سه ماه گذشته نشان می‌دهد، میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) به ۵۷‌دلار و ۱۴‌سنت‌، در ماه آگوست (مرداد- شهریور) به ۶۶‌دلار و ۴۲‌سنت و در ماه جولای (تیر -مرداد) به ۶۶‌دلار و ۵۹‌سنت رسیده است که نشان می‌دهد روند کاهشی قیمت این نوع نفت خام از حدود سه ماه پیش آغاز شده است. میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) نسبت به ماه پیش از آن، ۹‌دلار و ۲۷‌سنت کاهش یافته است که بیشترین کاهش قیمت در دوره زمانی مورد بررسی به شمار می‌رود. در گزارش ماه نوامبر دبیرخانه اوپک، میانگین قیمت نفت خام سنگین ایران در سال ۲۰۰۵ میلادی ۴۷‌دلار و ۶۷‌سنت گزارش شده است، در حالی که میانگین قیمت این نوع نفت از ابتدای سال ۲۰۰۶ میلادی تا ماه نوامبر (۱۰آبان)، به ۶۰‌دلار و ۱۴‌سنت رسیده است. این قیمت تا ماه اکتبر (مهر -آبان)، ۶۰‌دلار و ۹۲‌سنت و تا ماه سپتامبر (شهریور-مهر)، ۶۱‌دلار و ۳۸‌سنت بود.

نفت خام سنگین ایران یکی از ۱۱ نوع نفت خام شاخص در سبد نفتی اوپک به شمار می‌رود.

ایران ۱۲درصد از واردات نفت چین را تامین می‌کند

همچنین بر اساس گزارش ماهانه اوپک، ایران حدود ۱۲ درصد از واردات نفت چین را در ماه سپتامبر(شهریور-مهر) تامین کرده است.

در گزارش ماه نوامبر دبیرخانه اوپک، سهم هر یک از کشورهای آنگولا و روسیه نیز در تامین واردات نفت چین در ماه سپتامبر(شهریور-مهر)، ۱۲درصد اعلام شده است، ضمن آن که عربستان سعودی، همچنان جایگاه خود را به عنوان نخستین صادرکننده نفت به چین حفظ کرده است. سهم عربستان سعودی از تامین واردات نفت چین در ماه سپتامبر، حدود ۵/۱۷درصد اعلام شده است، هرچند از سهم این کشور، حدود ۲درصد نسبت به ماه پیش از آن، کاسته شده است.

براساس گزارش ماهانه اوپک، ترکیب کشورهای صادرکننده نفت به چین و سهم هر یک از واردات نفت این کشور در ماه سپتامبر، نسبت به ماه پیش از آن، تغییر قابل توجهی نداشته است.

واردات نفت چین در ماه سپتامبر به ۳‌میلیون و ۲۸۰‌هزار بشکه در روز رسید که حدود ۵۰۰‌هزار بشکه، ۱۷درصد بیش از ماه پیش از آن و حدود ۶۴۰‌هزار بشکه، ۲۴درصد، بیش از زمان مشابه سال گذشته است.