تحولات تازه درصادرات L.N.G و گاز طبیعی به هند

ایران با تخفیف ۸ درصدی در قیمت پیشنهادی قبلی ۳ روز به هند فرصت داد تا پاسخ قطعی خود را اعلام کند گزارش‌ها حاکی است که براساس مذاکرات صورت گرفته میان وزیر امور خارجه ایران با وزیر نفت هند، قیمت پیشنهادی ایران برای گاز «ال.ان.جی» صادراتی به هند ۸درصد کاهش یافته است.

روزنامه ایندیااکسپرس، چاپ هند دیروز نوشت در حالی که پیش از این ایران خواستار صدور گاز ال.ان.جی به هند به قیمت ۲/۵دلار به ازای هر میلیون واحد گرمایی بود، منوچهر متکی در دیدار با مورلی دئورا، وزیر نفت هند اعلام کرد که ایران حاضر است قیمت پیشنهادی خود را به ۸/۴دلار کاهش دهد.

به گزارش مهر، دو کشور ایران و هند در سال ۲۰۰۵ برای صادرات ۵میلیون تن ال.ان.جی به هند به قیمت ۲/۳دلار به ازای هر میلیون واحد گرمایی موافقت کرده بودند که به دنبال افزایش قیمت نفت، ایران قیمت پیشنهادی خود را به ۲/۵دلار افزایش داد که این رقم با مخالفت هند مواجه شد و احتمال لغو قرارداد را افزایش داد.

در همین حال رسانه‌های هندی نیز اعلام کردند که با پیشنهاد جدید ایران، احتمال اجرایی شدن قرارداد صدور ال.ان.جی به هند قوت گرفته است، اما متکی به طرف هندی سه روز مهلت داده است تا نظر خود را درباره قیمت جدید پیشنهادی ایران اعلام کند.

مورلی دئورا، وزیر نفت هند نیز اعلام کرد که دو طرف مذاکرات خود را بر اساس پیشنهاد جدید ایران آغاز خواهند کرد و مجددا درباره مکانیسم قیمت‌گذاری ال.ان.جی صادراتی ایران مذاکره خواهند نمود. وی همچنین اظهار داشت که در صورت حل مساله قیمت گاز «ال.ان.جی»، هندوستان خواستار افزایش حجم ال.ان.جی وارداتی از ایران از ۵میلیون تن به ۵/۷میلیون تن است.

در مورد خط لوله گاز نیز از آنجا که گزارش مقدماتی شرکت مشاوره بین‌المللی گافنی درباره مکانیسم قیمت‌گذاری گاز صادراتی ایران مورد پذیرش اسلام‌آباد و دهلی‌نو قرار نگرفته بود، سه کشور هنوز منتظر گزارش نهایی شرکت گافنی هستند.

متکی ابراز امیدواری کرد که هر دو پروژه صدور گاز «ال.ان.جی» به هند و خط لوله گاز تا پایان سال ۲۰۰۶ نهایی شوند. در مورد مشارکت روسیه در ساخت خط لوله گاز نیز ایران و هند اعلام کردند که مخالفتی دراین زمینه ندارند، اما اول باید مساله قیمت‌گذاری گاز مشخص شود.

انعقاد قریب‌الوقوع چند قرارداد گازی با هند

در همین حال مقامات دو کشور ایران و هند به انعقاد قریب الوقوع دو قرارداد چندین میلیارد دلاری به منظور صادرات گاز طبیعی از ایران به هند و احداث خط لوله «صلح» ابراز امیدواری کردند.

به گزارش ایلنا، پیش از این مذاکرات در مورد این دو قرارداد به دلیل اختلاف نظر بر سر قیمت صادرات نفت معلق مانده بود، اما اکنون مقامات دهلی نو و ایران به دستیابی به نتیجه قطعی در پی آغاز دور جدید مذاکرات خو‌‏ش‌‏بین هستند.

بنابر گفته منوچهر متکی، ایران امیدوار است این قراردادها تاپیش از اتمام سال جاری به نتیجه برسد.

وزیر نفت کشور هند نیز در این باره گفت: مقامات ایرانی قیمت جدیدی را برای صادرات گاز پیشنهاد کرده‌‏اند که اکنون ما در حال بررسی جوانب این قیمت پیشنهادی برای واردات سالانه بیش از ۵میلیون تن گاز از این کشور غنی خاورمیانه هستیم.

وی در ادامه افزود: بی‌‏شک مقامات هند با بالا بردن قیمت موافقند، اما این قیمت جدید نباید تا حد زیادی بالاتر از قیمت پیشنهادی ما باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طبق قرارداد منعقد شده در ماه ژوئن گذشته قرار شد که سالانه ۵میلیون تن گاز طبیعی ایران طی یک دوره ۲۵ساله که از سال ۲۰۰۹ آغاز می‌‏شود با مبلغی بر ابر ۲۲ میلیارد دلار به کشور هند صادر شود، اما از آن زمان تاکنون به دلیل عدم توافق بر سر قیمت پیشنهادی ایران، این قرارداد بی‌‏نتیجه مانده است.

همچنین، قرارداد ۷میلیارد دلاری تامین ذخایر گازی ایران به هند از طریق خط لوله ۲هزار و ۶۰۰کیلومتری «صلح» که از کشور پاکستان می‌‏گذرد نیز به دلیل عدم تمایل دو کشور هند و پاکستان به پرداخت این بها همچنان بی‌‏نتیجه باقی مانده است.

هند برای صنعت، وسایط نقلیه و مصارف خانگی به گاز نیازمند است، به طوری که در حال حاضر نیاز کشور هند به گاز طبیعی روزانه ۱۷۰میلیون مترمکعب ارزیابی شده است که طی پیش‌‏بینی‌‏ها،این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۴۰۰میلیون مترمکعب در روز می‌‏رسد.

در حال حاضر میزان ذخایر گازی هند تنها ۸۵ میلیون متر مکعب از نیاز روزانه این کشور را تامین می‌‏کند و تنها واردات است که می‌‏تواند پاسخگوی نیاز روزانه این کشور به مصرف انرژی باشد.

این کشور ۷۰درصد منابع انرژی خود را از محل واردات تامین می‌‏کند.