همه چیز درباره «نقطه صفر مرزهوایی»

پاسخگویی به انتظارات مسافران استانداردسازی رفتار پلیس، کشف باندها و کالاهای قاچاق در برنامه پلیس فرودگاه است از تمامی فرودگاه‌های کشور به عنوان «نقطه صفر مرز هوایی»، محل ورود و خروج مسافر یاد می‌کند و نظارت پلیس بر مسافران را بخشی از ماموریت پلیس می‌داند، به ویژه در مورد اتباع خارجی که ترددشان در فرودگاه‌ها کم نیست، می‌گوید: پلیس فرودگاه، نماینده دستگاه امنیتی و انتظامی کشور است. مسافر در برخورد اول، تنها او را به عنوان مامور انتظامی می‌بیند، از این رو نحوه رفتار و عملکرد این نیرو باید در شان پلیس مردمی و خدمتگزار باشد. به همین خاطر است که پرسنل فرودگاه نیز در این زمینه با شرکت در کلاس‌های آموزشی، رفتارشان را نسبت به گذشته استانداردسازی می‌کنند، تا رفتار خوب و پسندیده‌ای با مسافران داخلی و خارجی داشته باشند. پلیس حافظ امنیت مردم است و باید از نظر نظم و انضباط و همچنین نحوه برخورد با مسافران الگو باشد. عملکرد و فعالیت‌های پلیس فرودگاه در جهت جلب رضایت مسافران است.

پلیس فرودگاه، حلقه دوم ارتباط با مسافر است

این جملات را سردار محمود بت‌شکن، فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور طی گفت‌وگویی با ایسنا، عنوان کرد. وی ادامه می‌دهد‌: پلیس فرودگاه به عنوان حلقه دوم ارتباط با مسافر، وظیفه تامین امنیت را برعهده دارد، چرا که مسافران خارجی در اولین مرحله با پرسنل گذرنامه مواجه می‌شوند. سپس پس از ورود به سالن اصلی فرودگاه، پلیس را به عنوان دومین ارگان یا به نوعی مامور برقراری نظم و امنیت مشاهده می‌کنند، به همین دلیل نحوه برخورد او با مسافر باید در حد پلیس تخصصی و مردمی باشد. سردار بت‌شکن می‌گوید: در حال حاضر ۴۲ فرودگاه در کشور تحت پوشش این فرماندهی است، اما تعداد نیروهای به کار گرفته شده در این اماکن، تناسبی با تعداد فرودگاه‌ها ندارد، به طوری که نیازمند افزایش نیرو هستیم. وی در ادامه تاکید می‌کند: به رغم وجود برخی مشکلات و کمبودها، پرسنل این معاونت تمام تلاش خود را جهت برقراری امنیت به‌کار می‌گیرند و به این ترتیب هر ساله سطح کیفی فعالیت‌هایمان را ارتقا می‌دهیم. به گفته فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور، در ۶ماه اول سال‌جاری، با کاهش ۹۰‌درصدی شمار تماس‌های برقرار شده با مرکز نظارت همگانی ناجا «۱۹۷» و اعلام شکایت از پلیس فرودگاه، میزان رضایتمندی شهروندان از عملکرد ماموران پلیس مستقر در فرودگاه‌های کشور افزایش یافته است و در این میان ۱۰درصد شکایات مطروحه نیز مربوط به برخورد با قاچاقچیان کالا، هنجارشکنان و ارائه تذکرات در خصوص رعایت شئون اسلامی بوده است. وی معتقد است: تا زمانی که ماموران آموزش ندیده و توجیه نشده باشند، نمی‌توانند برخورد مناسبی با مسافران داشته باشند و به این ترتیب با مطلوب‌تر شدن بازخورد آموزش‌ها و دستورالعمل‌های ارائه شده در سال جاری با روند نزولی میزان شکایات مواجه شدیم که این مهم از نتایج برگزاری دوره‌های آموزشی است.

دستگیری ۵۱ عضو باند فساد و فحشا که قصد انتقال افراد را داشتند

سردار بت‌شکن با نگاهی به آمارهای نیمه اول امسال از شناسایی ۱۱ باند ۴ و ۷ نفره فساد و فحشا در فرودگاه‌های کشور خبر داده و توضیح می‌دهد که سرکرده‌های این باندها قصد داشتند افرادی را برای سوءاستفاده به کشورهای حوزه خلیج‌فارس و منطقه آزاد کیش قاچاق کنند که با تلاش پرسنل انتظامی موفق به این کار نشدند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور با اشاره به یکی از مشکلات موجود در فرودگاه‌ها، عنوان می‌کند: در حال حاضر مشکلی که بیش از همه به چشم می‌خورد، بحث تاخیر و ابطال پروازها است. زمانی که برخی پروازها به دلیل نقص فنی، شرایط نامساعد جوی و ... با تاخیر و یا ابطال مواجه می‌شوند، به دلیل گنجایش کم سالن‌های فرودگاه با ازدحام فراوان جمعیت مواجه می‌شویم. با افزایش جمعیت در سالن‌های فرودگاه است که سودجویان به اشکال مختلف کمک به مسافران، برقراری رابطه دوستی و ... نقشه‌های شوم خود را عملی می‌کنند و در این میان مسافران نیز که از تاخیر پروازها به ستوه آمده‌اند، به‌راحتی فریب خلافکاران را می‌خورند. فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور در این زمینه می‌گوید: در حال حاضر شمار سرقت‌های رخ داده به نسبت تعداد ۴۲ فرودگاه در سراسر کشور و جمعیت سیار تردد‌کننده در آنها، تقریبا صفر است. وی در بررسی آماری با تاکید بر اینکه طی نیمه اول سال جاری به طور کلی با کاهش جرایم مواجه بودیم، به شمار سرقت‌های رخ داده در فرودگاه‌های کشور اشاره کرده و توضیح می‌دهد: در ۶ماه نخست اول سال جاری، تنها یک مورد سرقت خودرو در محوطه یکی از فرودگاه‌ها گزارش شد، ‌اما در مقابل سه دستگاه خودرو در این حوزه استحفاظی از سوی پلیس فرودگاه کشف شد. سردار بت‌شکن با اعلام وقوع ۷ فقره سرقت لوازم خودرو در شش ماه اول امسال، اظهار می‌کند: این در حالی بود که ماموران پلیس فرودگاه در جریان پیگیری‌های به عمل آمده، موفق به کشف ۴۱ مورد از این نوع جرم وقوعی شدند. به گفته فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور، در این مدت تعداد ۶۹ تن حین جیب‌بری، ساک‌بری و به طور کلی ارتکاب جرم، شناسایی و دستگیر شدند. فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور درباره کالای قاچاق از کشف ۳۸‌کیلوگرم طلای شمش عتیقه که اغلب از دبی قاچاق شده بود، در شش ماه نخست امسال خبر داده و می‌گوید: در این میان لوازم آرایشی، بهداشتی و ارتوپدی نیز به ارزش ۷۷۶‌میلیون تومان از فرودگاه‌های بوشهر، زاهدان، بندرعباس و ... به دست آمد که از همان ابتدا از ورود آن جلوگیری شد. سردار بت‌شکن با تاکید بر این که تنها خروج مسافر از فرودگاه به طور کامل زیر نظر پلیس است، می‌گوید: در شش ماه اول سال‌جاری، با دستگیری ۲هزار و ۸۰۴ متهم بیش از ۴۰۷‌کیلو مواد مخدر شامل تریاک، هروئین، کوکائین، محلول تریاک، ۱۵‌کیلو قرص‌های روانگردان (اکستازی)، ۹‌کیلوگرم شیشه و کراک و همچنین ۹‌کیلوگرم کوکائین که در بیشتر موارد در ساک، چمدان، شامپو، گردو و ... جاسازی شده بودند، با همکاری عوامل گمرک به دست آمد که این آمارها در مقایسه با کشفیات مواد مخدر در مدت مشابه سال گذشته، ۴۱‌درصد افزایش داشته است. فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور با اعلام این که قرار است به زودی پلیس فرودگاه و گمرک در زمینه بازرسی مسافران با یکدیگر همکاری کنند، خبر می‌دهد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر شد پلیس فرودگاه و گمرک در زمینه بازرسی بار مسافران با یکدیگر همکاری کنند تا به اتفاق موجب کاهش ورود کالاهای قاچاق و مواد مخدر به داخل کشور شوند. سردار بت‌شکن در خصوص شناسایی گذرنامه‌های جعلی از دستگیری ۱۷ مسافر با ۳۶ گذرنامه جعلی طی شش ماه اول سال خبر داده و توضیح می‌دهد: در مدت یاد شده با شگرد چهره‌زنی نزدیک به ۱۷ افغانی، پاکستانی، ایرانی و عراقی تنها در خصوص گذرنامه جعلی دستگیر شدند که از آنها ۳۶ گذرنامه جعلی به دست آمد. این افراد یا خود با گذرنامه جعلی قصد سفر داشتند یا این که گذرنامه‌های جعلی را به خارج از کشور منتقل می‌کردند.