رییس جدید سازمان مدیریت با وعده برنامه‌های جدید آمد

فرهاد رهبر: سمت جدیدی نپذیرفتم

فرهاد رهبر با بیان اینکه با تفاهم با رییس‌جمهوری از پست ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کنار رفتم، گفت‌: باید دولت را در اجرای برنامه‌هایش کمک کرد.

فرهاد رهبر در گفت‌وگوی کوتاه با خبرنگار مهر، در پاسخ به این پرسش که آیا شما از سمت ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استعفا کردید یا نه؟ گفت‌: با تفاهمی که با رییس‌جمهوری شد من کنار رفتم. رییس ‌سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد‌: به‌ هرحال باید دولت را در اجرای برنامه‌هایش کمک کرد تا اهداف توسعه‌ای کشور در بخش‌های مختلف، از جمله اقتصادی محقق شود. وی گفت‌: از این پس هم از هر نوع همکاری و کمک به دولت به عنوان یک شخص حقیقی دریغ نخواهم کرد. رهبر در پاسخ به این پرسش که آیا شما مسوولیت جدید راهبری و اجرای سیاست‌گذاری جدید اصل ۴۴ قانون اساسی را خواهید پذیرفت، گفت‌: این موضوع از قبل مطرح شده بود، ولی دلایلی در این خصوص آوردیم که این امور همچنان در‌ اختیار داوود دانش‌جعفری، وزیر اقتصاد باقی بماند. پس از کناررفتن فرهاد رهبر، رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری طی حکمی امیر منصور برقعی را به سمت ریاست این سازمان منصوب کرد.

رییس جدید سازمان مدیریت در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت که برنامه و اهداف مهمی برای سازمان در آینده دارد. وی گفت، برنامه‌هایی را که در آینده به اجرا می‌گذاریم قطعا مفید و تازه است. برقعی که در بیست‌ویکمین سفر هیات دولت به کردستان سفر کرده بود، توضیح داد: در اولین برنامه کاری در سفرهای استانی رییس‌جمهوری شرکت کردم و در آینده محور برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود را در سازمان‌ مدیریت و برنامه‌ریزی منتشر خواهم کرد و همه اهداف و کارها روشن می‌شود.

سیدمحمدقاسم حسینی، معاون پارلمانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، انتصاب جدید رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را به فال نیک گرفت و گفت: این تغییر و تحولات ناگهانی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و در فصل بودجه‌ریزی قطعا تاثیر زیادی در اقتصاد کشور به جا نمی‌گذارد، زیرا تمام سیاست‌ها و چارچوب و اهداف بخشنامه مشخص و روشن است و هیچ وقفه‌ای در کار اتفاق نمی‌افتد. وی ادامه داد: تکلیف همه کار‌ها روشن است و همه افراد سر کار‌های خود هستند و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از انجام تغییراتی در لایحه متمم بودجه هم خبر داد و گفت که تکلیف این تغییرات با ورود رییس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مشخص می‌شود. دکتر حمیدرضا برادران شرکا، رییس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز درباره تغییر فرهاد رهبر هر نوع تغییر و تحول یک باره در کشور را مناسب ندانست و توضیح داد: تغییر و تحولات هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد و به ضرر اقتصاد کشور است.

به گفته او در حال حاضر بیشتر نگرانی‌ها در این است که تغییرات بدون برنامه باشد و اگر تغییر و تحولات همراه با هدف باشد نگرانی وجود ندارد. وی گفت: ظاهرا برای بودجه چه در داخل و چه در خارج از سازمان اقداماتی صورت گرفته، اما تکلیف و قطعی شدن متمم بودجه ۸۵ هنوز روشن و معلوم نیست و فقط باید منتظر ماند که چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد.

رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه هیچ شناختی از رییس جدید سازمان ندارد، افزود: این حکم از سوی رییس‌جمهوری صادر شده و او می‌تواند در هر زمانی معاون خود را تعیین کند و به دلیل ناآشنا بودن و مشخص نبودن کار‌ها بهتر است کلیه قضاوت‌ها در آینده صورت بگیرد.

دکتر وحید کیارشی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران هم درباره تغییر و تحولات اخیر در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و انتصاب رییس جدید این سازمان، تصریح کرد: فرهاد رهبر تمام کار‌های خود را روز چهارشنبه انجام می‌داده و هماهنگ با برنامه‌های رییس‌جمهوری بوده است و حتی بلیت سنندج را داشت و آماده رفتن به سنندج بود.

به گفته او سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در جریان عمیق موضوع نبوده، اما این کار مهم هم اتفاقی رخ نداده است. وی توضیح داد: در حال حاضر نیز با آمدن رییس جدید کار‌ها به روال قبلی خود ادامه پیدا می‌کند و کلیه بحث‌ها و قوانین و مقررات بودجه ۸۶ـ ۸۵ عوض نشده و کار‌ها دنبال می‌شود.

کیارشی ادامه داد: من آشنایی با رییس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ندارم و این یک تصمیمی‌ از قبل بوده و کسی در جریان این امر نبوده است. وی گفت: فرهاد رهبر، رییس مستعفی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سمت معاون رییس‌جمهور در راهبری و اجرای سیاست‌گذاری اصل ۴۴ قانون اساسی را نپذیرفت. او توضیح داد: ما از اهداف و برنامه‌های رییس جدید سازمان خبر نداریم و امیدواریم در آینده تغییر و تحولات جدید صورت بگیرد.

کیارشی درخصوص جایگزینی سه تن از معاونان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اظهار بی‌اطلاعی کرد و افزود: من از جایگزینی این معاونان خبر ندارم و فعلا نیز مشخص نشده است. در همین حال مرتضی تمدن اقدام فرهاد رهبر در کناره‌گیری از ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را نقطه قوت برای مدیریت فعلی کشور دانست و گفت: وقتی مدیری معتقد به برنامه‌ای نیست و جای خود را به کسی دیگر می‌دهد، شهامت و نقطه قوت او را می‌رساند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: آقای رهبر در زمانی که در راس سازمان مدیریت بود، عنصر خلاق و توانمندی بود، ولی از تصمیم رییس‌جمهور مبنی بر ادغام سازمان مدیریت استان‌ها در استانداری‌ها راضی نبود هرچند سعی کرد پس از این تصمیم، حامی این تصمیم باشد، اما قلبا این کار را قبول نداشت و با شهامت جای خود را به کسی داد که این برنامه را قبول دارد.

وی در پاسخ به این‌که آیا این تغییر در زمان بودجه‌نویسی، تغییر در فرآیند تنظیم بودجه ایجاد می‌کند یا نه؟ خاطرنشان کرد: این تغییر در روند تنظیم بودجه، هیچ خللی ایجاد نخواهد کرد، چرا که روند بودجه‌ریزی در سازمان مدیریت، تابع چارچوب خاصی است و تیمی در سازمان مدیریت، بودجه را می‌نویسند و آن را به دولت و مجلس ارائه می‌کند و الان نیز آن تیم کار خود را انجام می‌دهند و با تغییر رییس سازمان، تغییری در روند بودجه‌نویسی و زمان ارائه لایحه بودجه شاهد نخواهیم بود. به اعتقاد این عضو فراکسیون اکثریت مجلس، بهتر است که آقای برقعی رئوس برنامه‌هایش را تشریح و جهت‌گیری‌هایش را مشخص کند.

ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تغییر مدیریت در ایران هزینه‌های غیر قابل انکاری دارد و عزل و نصب‌های پس از آن، تغییر معاونان و مدیران و نیز تغییر برنامه‌ها به دنبال آن صورت می‌گیرد، لذا می‌توان گفت که تغییر مدیریت عمدتا به هزینه منتهی می‌شود، چون هر مدیر جدیدی می‌خواهد خود را با سیاست‌ها هماهنگ و مجموعه را نیز با سیاست‌های خود همراه کند که طبعا عزل و نصب‌های درونی هم ایجاد خواهد شد. به گفته وی تغییر وزرا، معاونان و مدیران اجرایی در دولتی که سال اول خود را طی می‌کند، هزینه‌های متعددی در پی خواهد داشت که کمترین هزینه‌ آن فرار نیروهای پخته و موثر از نظام اجرایی، بی‌ثباتی مدیریتی در کشور و مخدوش شدن نظام آمایشی و مهندسی بودجه است. وی تصریح کرد: در چنین نظام مدیریتی نوعی تملق، رفتارهای ناشی از بی‌ثباتی مدیریت، عدم امیدواری و برنامه‌ریزی برای آینده و ریسک مدیریت دیده می‌شود، لذا از این منظر هر نوع نگاه به تغییر مدیران نگاه منتقدانه است.

سابقه رییس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

برقعی پیش از این معاون برنامه‌ریزی وزارت نیرو بود که روز چهارشنبه با حکم رییس‌جمهور، ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را بر عهده گرفته است. وی در سال ۱۳۳۶ در شهرستان قم متولد شده و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه علم و صنعت تهران به پایان رسانده است. برقعی سابقه فعالیت در سپاه پاسداران را در کارنامه خود دارد و در طرح سد کرخه و فرودگاه امام‌خمینی(ره) فعالیت داشته و مدتی نیز ریاست شرکت سپاسد را بر عهده داشته است. محمود احمدی‌نژاد،‌ رییس‌جمهور، چهارشنبه گذشته با قدردانی از زحمات فرهاد رهبر، در حکمی امیر منصور برقعی را به عنوان معاون رییس‌جمهور و رییس جدید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منصوب کرد.