در صورتی که وزارت کار متولی برگزاری انتخابات کانون عالی کارفرمایان شود، این امر با نص صریح قانون منافات دارد، از این رو وزارت کار نباید خود به طور مستقیم اقدام به برگزاری انتخابات کانون عالی کند. محمود دربندی، عضو هیات‌مدیره کانون عالی کارفرمایان، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: براساس قانون تشکل‌های صنفی، انجمن‌ها کاملا مستقل هستند و دولت تنها می‌تواند نقش نظارتی و نه مداخله‌گرایانه در این انجمن‌ها داشته باشد.

وی درباره اظهارات وزیر کار در مورد منحل اعلام نشدن کانون عالی کارفرمایان از سوی وزارت کار افزود: این اظهارات نشان می‌دهد که ما از بحث‌های احساسی فاصله گرفته‌ایم و حال که چنین موقعیتی ایجاد شده، دو طرف باید اقدام به مذاکره کرده تا به راهکار‌های قانونی برای حل این مشکل دست یابند.

دربندی بیان کرد: البته تنها مراجع تصمیم‌گیری در مورد انحلال کانون عالی کارفرمایان مراجع قضایی و هیات‌های حل اختلاف هستند و وزارت کار خود نمی‌تواند کانون را منحل اعلام کند.

وی درباره برگزاری انتخابات کانون عالی کارفرمایان تا یک ماه آینده تصریح کرد: دعوت از انجمن‌ها برای حضور در مجمع باید از سوی هیات‌مدیره یا بازرسان کانون صورت بگیرد و وزارت کار نمی‌تواند اقدام به چنین کاری کند.

عضو هیات‌مدیره کانون عالی کارفرمایان، رای مجمع کانون برای ابقای هیات‌مدیره فعلی را قانونی دانست و گفت: دستور جلسه مجمع تعیین هیات‌مدیره و بازرسان کانون عالی بود، اما همین مجمع به ابقای هیات‌مدیره فعلی حداکثر تا سقف شش ماه رای دادند که در این فرصت ایجاد شده، انجمن‌های کارفرمایی دیگری نیز بتوانند در مجمع حضور یافته و انتخابات فراگیر باشد. وی افزود: همچنین انجمن‌هایی که در مجمع قبلی حضور یافته‌اند در انتخابات آینده نیز هستند، از این رو نتیجه انتخابات آتی بسیار متفاوت با تصمیم‌گیری اخیر نخواهد بود و نباید منتظر ایجاد تغییرات بنیادی باشیم.