سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال بررسی سه گزینه پیشنهادی برای تعیین قیمت بنزین در سال ۸۶ برآمده تا‌ بر‌اساس این پیشنهادها عرضه بنزین را در ۳ حالت با قیمت‌های ۱۲۰، ۱۶۰ و ۱۸۰ تومان مطالعه کند. این در حالی است که مجلس طی دو سال گذشته با افزایش قیمت بنزین مخالفت کرده و قیمت آن که هر لیتر ۸۰۰‌ ریال تعیین شده، از سال ۸۳ تاکنون ثابت مانده است. به گزارش فارس، دولت در سه سال اخیر در مجموع حدود ۱۵ میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برای واردات بنزین اختصاص داده و طی این مدت میلیارد‌ها لیتر از نیاز دارندگان خودرو از این طریق تامین شده است.

در همین حال، تکلیف دولت که مجلس در قانون بودجه آن را مشخص ساخته طرح‌های دوگانه‌سوز کردن خودروها، اجرای کارت هوشمند توزیع بنزین و توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی به قوت خود باقی است و دولت نیز با تشکیل کمیته ویژه اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه که ناظر بر کنترل مصرف بنزین در کشور است، در حال بررسی و اجرای سیاست‌های مندرج در این تبصره است.

کاهش مصرف بنزین در افق پنج ساله دولت

این در حالی است که رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت در تشریح آخرین اقدامات دولت در اجرای تبصره ۱۳ خاطرنشان کرد که با برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته توسط دولت در یک افق پنج‌ساله، مصرف بنزین کشور کاهش خواهد ‌یافت.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر محرابیان، مشاور نماینده ویژه رییس‌جمهور در ستاد طرح‌های ویژه دولت درباره اقدامات صورت گرفته در اجرای تبصره ۱۳ قانون بودجه گفت: دولت سیاست‌های خود را درباره کاهش مصرف بنزین در یک برنامه زمان‌بندی و پنج‌ساله دنبال می‌کند و سعی دارد محدودیت‌های ‌تعیین شده را هر سال توسعه دهد.

وی تصریح کرد: یک ماه قبل پیشنهادی به کمیسیون انرژی مجلس ارائه شد که تبصره ۱۳ از قانون بودجه جدا شود و به صورت قانون جداگانه‌ای درآید تا تکالیف مندرج در این تبصره ظرف مدت پنج سال امکان تحقق پیدا کند و این موضوع مورد‌ استقبال خوب کمیسیون انرژی و نمایندگان مجلس در جلسه مشترک با دولت پس از طرح موضوع توسط رییس‌جمهور قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در تبصره سیزده، ۳۰۰ تکلیف برای دولت ایجاد شده گفت: اگر بخواهیم بسیاری از تکالیف تبصره ۱۳ را فقط یک‌ سال اجرا کنیم بی‌نتیجه می‌ماند و باید ظرف چند سال تکرار شود.

محرابیان افزود: ده دستگاه اجرایی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اجرای این تبصره دخالت دارند و بسیاری از تکالیف دستگاه‌ها با یکدیگر مرتبط هستند. به ‌طور‌ مثال در دو‌گانه‌سوز‌ کردن خودروها وزارتخانه‌های صنایع و نفت ‌باید همکاری نزدیک داشته باشند.

وی تصریح کرد: بر این اساس ستاد نمایندگان ویژه رییس‌جمهور برای اجرایی شدن تبصره ۱۳ تشکیل شد تا هماهنگی بین دستگاه‌ها را ایجاد نماید و در ستاد مزبور پنج کمیته حمل‌و‌نقل عمومی ریلی و غیرریلی، بهینه‌سازی مصرف سوخت و اطلاع‌رسانی تشکیل شده است.

محرابیان در ادامه با اشاره به اینکه کمیته اطلاع‌رسانی به تازگی تشکیل شده است، گفت: این کمیته وظیفه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف بنزین از طریق رسانه‌ها و ساخت برنامه‌های تلویزیونی را به عهده دارد که اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت در پاسخ به این سوال که مجلس مدتی قبل نسبت به عدم توجه به اجرایی شدن تبصره ۱۳ دولت هشدار داده و ابزار نگرانی کرده، اظهار داشت: در گذشته عدم‌هماهنگی میان دستگاه‌ها باعث کندی یا عدم انجام کار در این زمینه شده بود که با تشکیل هیات ویژه نمایندگان رییس‌جمهور برنامه‌های خوبی تهیه و در دست اقدام است و ما اصلا نگرانی در این زمینه نداریم. دولت با جدیت در حال انجام کار است و تحقق برنامه را بسیار مناسب ارزیابی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: دولت با وجود تمام مشکلات مصمم به اجرایی شدن تبصره ۱۳، ارتقای سطح فرهنگ عمومی و توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کشور به منظور کاهش مصرف بنزین در کشور است.

محرابیان ادامه داد: به ازای افزایش هر سفر با وسائل عمومی ۹‌دهم لیتر صرفه‌جویی بنزین وجود دارد و به ازای نوسازی در خودروی فرسوده که ۱۸ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰‌کیلومتر می‌سوزاند، صرفه‌جویی بنزین خواهیم داشت.

وی درباره گاز‌سوز کردن خودروها و تعبیه جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی گفت: هم‌اکنون ۳۵‌درصد جایگاه‌های عرضه گاز‌طبیعی «CNG» اشغال می‌شود، در حالی که ۷۵‌درصد ظرفیت این جایگاه‌ها خالی است و ما در صدد افزایش بهره‌برداری از این ظرفیت هستیم.

محرابیان یکی از سیاست‌های عمده دولت در جهت کاهش مصرف بنزین را توسعه حمل‌و‌نقل عمومی ارزان و فراوان تا سطح برنامه چهارم توسعه که ناظر بر توسعه ۷۵‌درصدی حمل‌و‌نقل عمومی کشور است عنوان کرد و گفت: گاز‌سوز کردن خودروها نیز یکی دیگر از برنامه‌های در دست اجرای دولت در این زمینه است.

وی درباره وضعیت بنزین در سال‌های آینده، گفت: ما برای مصرف بنزین سه مرحله در نظر گرفته‌ایم که متشکل از مرحله فعلی، دوران گذر و مرحله تثبیت است.

وی تاکید کرد: قصد ما ایجاد محدودیت در مصرف بنزین در مرحله گذر است تا بتوانیم دوره انتقال را تثبیت کنیم.

رییس ستاد طرح‌های ویژه دولت افق دوران انتقال و تثبیت را پنج سال عنوان کرد و گفت: امیدواریم در این دوره مصرف بنزین با برنامه‌های صورت گرفته از نظم و برنامه خاصی برخوردار باشد.

محرابیان همچنین درباره ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای تک‌سرنشین اظهار داشت: روش‌های مختلفی برای کنترل مصرف بنزین وجود دارد که مشاوران در حال مطالعه و بررسی آن برای تمام شهرها به ویژه کلانشهرها هستند.