نگاه سوم- دهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، برگزیدگان خود را در مراسمی که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، معرفی کرد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش دبیرخانه‌ دهمین دوره انتخاب کتاب سال دفاع مقدس مبنی بر رشد آثار ارسالی را امیدوارکننده خواند. محمد حسین صفارهرندی گفت: به کتاب دفاع مقدس آن‌طور که شایسته بوده، نپرداخته‌‌‌ایم. کتاب‌های دفاع مقدس‌‌مان هم شاید از این حکم نامطلوب که کتاب تنها زینت کتابخانه‌های‌مان باشد، مستثنی نباشند.

وزیر ارشاد با بیان اینکه پیام دفاع مقدس زمان‌ها را درنوردیده و امروز حس می‌‌کنیم که بیش از هر زمان دیگری این آثار خوانده می‌‌شوند، اظهار داشت: اگر این ‌طور نبود، حماسه‌‌های دفاع مقدس دیگری در سراسر دنیا مثل لبنان به‌ وقوع نمی‌‌پیوست و این معنایش این است که کتاب دفاع مقدس خوانده شده و به‌خوبی هم خوانده شده است.

صفار هرندی گفت: ممکن است از برخی نامرادی‌‌ها در حوزه نشر آثار مربوط به آن دوره نورانی گله‌مند باشیم یا ناملایماتی نیز صورت بگیرد، حتی توسط دوستان که ما تیرهای تهمت را در این سال‌ها از زبان برخی‌ها شنیده‌‌ایم. اما امروز خوشحالیم که پیام آن مردانگی‌ها به تاریخ و آینده منتقل شده است.

صفارهرندی در ادامه یادآور شد: این سرمایه ارزشمندی است که در میان این همه سوژه در عالم، کسانی برای حماسه ‌آفرینان دفاع مقدس بنویسند. امید اصلی ما به کسانی است که چشم‌های بصیرت دارند و تاسف می‌‌خوریم به حال کسانی که چشمان خود را روی این قطعه از تاریخ ما عامدانه بسته ‌اند، گرچه هر از گاه می‌‌شنویم که کسانی بعد از سال‌ها و سال‌ها گفته ‌اند می‌‌خواهیم دین خود را به دفاع مقدس ادا کنیم و کار نوشتن و هنری انجام دهند. مرحبا! ما دستشان را می‌‌فشاریم.

در بخش شعر دهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس، هیات داوران با تفکیک ۴۵ اثر ارسالی به سه گروه سنتی، نو، جمعی و گردآوری شعر، هیچ اثری را شایسته مقام اول و سوم نشناختند و به ‌ترتیب در قالب‌‌های سنتی، غلامرضا کافی با کتاب «سمفونی سیم‌‌های خاردار» و رضا علی ‌اکبری با کتاب «تانک‌ها در سایه» را حائز رتبه دوم اعلام کردند.

همچنین در بخش شعر نو، « یک سبد خاطره، یک سینه حرف » سروده‌ رضا کاظم را رتبه‌ اول، «چراغانی بی‌ دلیل» سروده حمیدرضا شکارسری و «حماسه، همین پلاک و خاطره» سروده رجب افشنگ را به‌ صورت مشترک دوم و کتاب «از نام‌ها خبری نیست» سروده‌ مریم سقلاطونی را به عنوان رتبه سوم شناختند.

در بخش مجموعه‌های شعر جمعی و گردآوری شعر، نیز هیچ اثری رتبه‌ نخست شناخته نشد، اما کتاب «روایت چهاردهم» با گردآوری دبیرخانه‌ چهاردهمین کنگره‌ شعر دفاع مقدس به ‌کوشش علی رضا قزوه را واجد شرایط لازم برای کسب رتبه دوم دانستند و کتاب «عطش به نیت دریا»، گردآوری حسن یعقوبی را به‌ همراه کتاب «غزل‌های باغ ارغوان»، گردآوری شیرینعلی گلمرادی شایسته‌ تقدیر اعلام کردند.

در بخش خاطرات خودنوشت، هیچ اثری را واجد رتبه‌ اول ندانستند، اما کتاب «چزابه» (مجموعه خاطرات سردار فتح‌ا... جعفری) را رتبه دوم و کتاب «بی‌سیم، عملیات کرکوک» نوشته‌ یحیی نیازی را رتبه سوم اعلام کردند.

علاوه بر آن، کتاب «هزار روز سبز»، مجموعه یادداشت‌های روزنامه شهید محمدحسن رضایی، کتاب «حدیث وصل هجران»، نوشته موسی قمرزاده شایسته قدردانی معرفی شدند.

در بخش خاطرات شفاهی نیز هیچ اثری رتبه نخست نشد، اما کتاب «لشگر خوبان» (خاطرات مهدی قلی‌رضایی) به‌کوشش معصومه سپهری را رتبه دوم و کتاب «نسیم تقدیر» (خاطرات محمد جواد سالاریان) به‌کوشش سعید عاکف را رتبه سوم اعلام کردند. همچنین کتاب «سه روز محاصره» خاطرات محمد‌هادی، به‌کوشش علی رضا اشتری و کتاب «نبرد درالوگ» (مجموعه‌ خاطرات سردار جهروتی‌زاده) به‌کوشش محمود جوانبخت، شایسته‌ تقدیر شناخته شدند و جمشید شکوهی با چاپ چهار عنوان کتاب خاطره در سال ۸۴ به‌عنوان نویسنده‌ فعال این حوزه معرفی شد.

گروه داستان هیات داوران پس از بررسی ۵۷ اثر ارسالی هیچ اثری را شایسته رتبه اول تا سوم ندانست، اما «شطرنج با ماشین قیامت»، نوشته‌ حبیب احمدزاده و داستان کوتاه «گوساله سرگردان» نوشته مجید قیصری به‌همراه مجموعه داستان «وقتی جنگ تمام شود»، نوشته ساسان ناطق را شایسته تقدیر دانستند.

همچنین در بخش زندگینامه داستانی، ۵۴ اثر مورد بررسی قرار گرفته که هیچ اثری شایسته رتبه اول تا سوم شناخته نشد، اما کتاب‌های «نشان پنجم» نوشته حسین فتاحی، «بلندایی بالاتر از هر بلندی»، نوشته فرزام شیرزادی و «رضای زهرا»، نوشته ابراهیم زاهدی مطلق شایسته تقدیر معرفی شدند.

در گروه جنگ و زندگینامه از میان ۸۷ اثر هیچ کتابی به‌عنوان اول و دوم معرفی نشد، اما «ذبیح محراب» (زندگینامه روحانی شهید ملامحمد ذبیحی - امام جمعه بیساران کردستان) به‌کوشش سیداسماعیل حسینی و کتاب «قاموس عشق» (زندگینامه کوتاه ۴۸ معلم و فرهنگی شهید کردستان) به‌اهتمام نریمان عبدی، به‌ طور مشترک شایسته مقام سوم تشخیص داده شدند.

در گروه تحقیق و پژوهش ادبی، از میان ۴۹ اثر ارسالی، «کتابشناسی دفاع مقدس» به‌کوشش فیروزه برومند، رتبه اول و «جنگی داشتیم، داستانی داشتیم» نوشته کامران پارسی ‌نژاد، رتبه دوم و کتاب‌های «به‌رنگ هنوز» نوشته‌ حبیب‌‌ا... بخشوده و جلوه‌های حماسه (استان سمنان به روایت مطبوعات) با تدوین علی رضا شاه ‌حسینی و حسینعلی اسلامی‌را به ‌طور مشترک رتبه سوم برگزیدند.

همچنین کتاب‌های «استراتژی دفاع از منظر امام خمینی (ره)» نوشته محمد سهرابی، «نیایش گل سرخ» به‌کوشش مهدی کاموس، «یادنگاران» به‌کوشش معزز پرنیان و «نسل باروت» به‌کوشش ابراهیم زاهدی مطلق، تقدیر شدند.

در گروه تحقیق و پژوهش نظامی‌با بررسی ۴۵ اثر، هیچ اثری رتبه اول نشد، اما کتاب «روند پایان جنگ» تالیف محمد درودیان دوم شد و از حمید طرفی نیز قدردانی شد. در گروه هنر با بررسی ۲۹ اثر، نمایشنامه «یزرا» نوشته محمدرضا آریان ‌فر رتبه سوم اعلام شد.

همچنین هیات داوران در بخش تصویرسازی و عکس، کتاب «به خرمشهر خوش آمدید»، نوشته محسن مطلق و تصویرگری نوروز عباسی را رتبه دوم شناختند. از نشر روایت فتح نیز به‌خاطر انتشار کتاب «ستیغ بر جبال فتح» به قلم جهانگیر خسروشاهی تقدیر شد.

در ادامه طراحان روی جلد و ناشران برگزیده نیز معرفی شدند. پژمان رحیمی‌زاده به عنوان فعال‌‌ترین و بهترین طراح جلد کتاب در نهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس ویژه آثار سال ۸۳ به خاطر دو کتاب «فصل عشق» و «تو می‌‌گی من اونو کشتم» معرفی شد.

شجاع‌ رضا انوری نیز به‌خاطر طراحی جلد کتاب «راهی به سوی اقیانوس»، در نهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس ویژه سال ۸۳ تقدیر شد.

در ادامه، بهنام زنگی به عنوان بهترین طراح جلد کتاب در دهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس ویژه آثار سال ۸۴ به‌خاطر طراحی جلد «وقتی پروانه‌ها آمدند» معرفی شد. همچنین از سید‌شهاب‌الدین طباطبایی به‌خاطر طرح جلد کتاب «داستان ناتمام» در دهمین دوره تقدیر شد.

در بخش ناشران برتر نیز نشر شاهد به عنوان ناشر برگزیده دولتی تهران ویژه سال‌های ۸۳ و ۸۴، کنگره بزرگداشت سرداران و دو‌هزار شهید استان بوشهر به عنوان ناشر فعال دولتی شهرستان در سال ۸۳، کنگره بزرگداشت سرداران و چهارهزار شهید استان یزد به عنوان ناشر فعال دولتی شهرستان در سال ۸۴ و انتشارات دریانورد از استان بوشهر و انتشارات مجنون از شهرستان قم به عنوان ناشران فعال خصوصی شهرستانی در سال‌های ۸۳ و ۸۴ معرفی شدند.‌

همچنین دبیرخانه دهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس از نصرت‌ا... صمدزاده تقدیر و او را به‌عنوان خادم حوزه کتاب و کتابخوانی دفاع مقدس معرفی کرد.