بازار کامپیوترهای جیبی دوباره جان گرفت
گروه کامپیوتر- نباید همیشه ایده‌آلیسی فکر کرد. نمی‌توان انتظار داشت همه‌چیز یک روند تکراری و تغییر نیافتنی را طی کند. بازار محصولات دیجیتال همیشه دچار افت‌وخیز بوده است.

در این میان بازار فروش بعضی محصولات به دنبال افزایش تقاضای کاربران رونق می‌گیرد، و گاهی هم کاهش قیمت‌ها جان دوباره‌ای به میزان فروش یک‌محصول می‌دهد. نباید انتظار داشت فروش کامپیوترهای جیبی (PDA) مانند فروش گوشی‌های موبایل همیشه روند صعودی را طی کند. هرچه باشد گوشی‌های موبایل جزو پرطرفدارترین ابزار دیجیتال این روزها هستند و در مقابل کامپیوترهای جیبی تنها افرادی خاص را به خودشان جلب می‌کنند.
این‌بار هم کاهش قیمت PDAها، میزان فروش و صادرات این محصولات را در بازار جهانی را افزایش داده است.
آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی Gartner در این مورد نشان می‌دهد رشد سریع بازار PDA در فصل سوم، حجم صادرات این محصول را در سرتاسر دنیا با افزایش ۹/۳۱درصدی نسبت به همین فصل در سال گذشته به ۵/۴میلیون دستگاه رساند.
در حقیقت این رشد در نتیجه کاهش 13درصدی قیمت کامپیوترهای جیبی در مقایسه با فصل سوم سال 2005 اتفاق افتاد.
به گزارش Gartner، این روزها قیمت هر PDA به‌طور متوسط به ۳۵۱دلار رسیده است.
«تود کورت» یکی از تحلیلگران Gartner در این رابطه می‌گوید: ِِ«ورود تعداد زیادی از PDAهای جدید با قابلیت‌های متفاوت و کاهش قابل‌توجه قیمت این محصولات، بازار کامپیوترهای جیبی را به سمت بالاترین میزان صادرات خود در تاریخ فروش این محصول سوق داده است. به‌طور تخمینی حدود 62درصد تمام PDAهای صادر شده در فصل گذشته مجهز به قابلیت برقراری ارتباط تلفنی بوده‌اند در حالی که این رقم در فصل سوم سال گذشته 49درصد بوده است.»
به این ترتیب بیشترین میزان رشد در بازار PDA به دنبال تولید و عرضه کامپیوترهای جیبی مجهز به قابلیت ارتباط تلفنی بوده است. این محصولات جدید به‌طور عمده شامل مدل‌های تولیدی شرکت Danger ا،Sidkick۳ شرکت T-Mobile ا،Nokia مدل‌های E۶۱ و E۶۲ و موتورولا Q هستند. با این همه شرکت RIM با در اختیار داشتن ۲۱درصد از کل صادرات جهانی PDA در فصل سوم، به عنوان پرطرفدارترین PDA در میان کاربران انتخاب شد. این در حالی است که RIM در این فصل با ادامه ساخت محصولات ترکیبی با تلفن‌های همراه هوشمند تنها به رشد ۱۰درصدی دست یافت.
در مقابل Palm با کاهش 7/2درصدی صادرات محصولات خود نسبت به سال گذشته هنوز در وضعیت رکود باقی مانده است.
HP هم با وجود تولید محصولات جدید نه‌تنها نتوانست صادرات محصولات خود را افزایش داده بلکه با کاهش ۳۳درصدی در مقایسه با سال قبل هم روبه‌رو شد.
Mio Technology هم با در اختیار داشتن حدود 86درصد رشد بعد از Danger بیشترین میزان رشد را به خودش اختصاص داد.