مذاکرات 1+5 درباره ایران امروز برگزار می‌شود

دور دیگری از نشست‌های غیررسمی گروه ۱+۵ برای بررسی متن پیشنهادی قطعنامه تحریم علیه ایران بدون دستیابی به توافق نهایی به پایان رسید و توافق شد که نشست دیگری امروز میان این گروه در مقر فرانسه واقع در سازمان ملل برگزار شود. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیپلمات‌های مستقر در سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند که مذاکرات طولانی شود، زیرا چانه‌زنی‌های سخت درخصوص پیش‌نویس اروپایی تحریم علیه ایران همچنان وجود دارد. این چانه‌زنی میان اعضای دائم شورای امنیت به همراه آلمان برای دستیابی به نظری واحد، پیش از ارائه رسمی پیش‌نویس به شورای امنیت سازمان ملل است.

گروه ۱+۵ هنوز نتوانسته است طی چند دور مذاکرات که آخرین آن پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، به نتیجه مطلوبی دست پیدا کند و اختلاف میان روسیه با غرب را برطرف کند.

روسیه و چین این پیش‌نویس را بسیار سختگیرانه می‌دانند و به همین علت روسیه پیشنهادهایی را برای اصلاح این متن ارائه داده است که از شدت تحریم‌ها می‌کاهد. در حالی که آمریکا تلاش می‌کند تحریم‌های شدیدتری علیه ایران اعمال شود.

متن اروپایی‌ها از همه کشورها می‌خواهد از فروش یا تامین هرگونه تجهیزات فناوری با تامین مالی که به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران منجر می‌شود، خودداری کنند. در همین حال روسیه می‌خواهد تحریم فقط فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و ساخت راکتورهای آب سنگین و توسعه سیستم پرتابی سلاح‌های هسته‌ای را شامل شود و اصلاحات مسکو درخواست اروپا برای مسدود کردن سرمایه‌های خارجی و اعمال ممنوعیت سفر افراد و گروه‌های مرتبط با برنامه‌ هسته‌ای ایران را حذف می‌کند. پیشنهاد اروپا ساخت نیروگاه بوشهر به وسیله روسیه در ایران را استثنا قرار داده است اما ارسال سوخت برای این نیروگاه را که قرار است سال آینده میلادی به بهره‌برداری برسد مستثنا نکرده است.

روسیه دامنه فهرست را کاهش داده است

نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از این نشست ۹۰دقیقه‌ای در جمع خبرنگاران گفت: پیشنهادهای روسیه مبنی بر محدود کردن اقلامی که به برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند چندان که اروپایی‌ها تمایل دارند جامع نیست. بولتن گفت: متن اروپایی از کلیت این اسناد به همراه یک مکانیسم کمیته تحریم استفاده می‌کند تا در مواردی از تبادلات احتمالی که برنامه تسلیحات هسته‌ای و موشکی بالستیک ایران را تسهیل نمی‌کند، تصمیم‌گیری کند. وی ادامه داد: تغییرات روسیه به طور قابل توجهی دامنه آن فهرست‌ها را کاهش می‌دهد. بولتن گفت که کارشناسان همه طرف‌ها باید پیشنهادهای مسکو را بررسی کنند. این در حالی است که ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: فکر می‌کنم با توضیحاتی که ما ارائه کردیم، برخی از نگرانی‌های فنی درباره نوع اشاعه‌ای که ممکن است رویکرد ما را درپی داشته باشد، رفع شدند. بولتن گفت که با روسیه درباره چگونگی پیشروی تا پیش از نشست روز چهارشنبه مذاکراتی خواهد داشت.

چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل نیز گفت که پاسخ‌های فنی جامعی را به پرسش‌هایی که در نشست پیشین ۱+۵ برگزار شده بود داده است و نسبت به ادامه مذاکرات خوشبین به نظر می‌رسد. وی اظهار کرد: فکر می‌کنم کل هدف این تمرین این است که همگی به درک بهتری برسیم. وانگ گوانگیا، سفیر چین در سازمان ملل نیز گفت که مذاکرات بر برخی مسائل مهم مشکل متمرکز بود و جو مذاکرات را غیر مواجهه‌جویانه خواند.

براساس گزارش خبرگزاری شینهوا، ژان ماردولاسابلیر سفیر فرانسه سازمان ملل، نیز پس از نشست دوشنبه گفت: ما باید توازنی صحیح را میان نگرانی‌های‌مان بیابیم، این تنها راه‌حلی است که رو به جلو، جمعی و موثر است. این دیپلمات فرانسوی بار دیگر بر موضع تداوم گفت‌وگو برای حل مساله هسته‌ای ایران تاکید کرد و نسبت به مذاکرات دوشنبه ابراز خوشبینی کرد. دولاسابلیر گفت: هدف ما همچنان توقف فعالیت‌های خطرناک و ازسرگیری مذاکرات است و در نشست دوشنبه پیشرفت‌هایی در این مسیر حاصل شد.

جورج بوش نیز در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران مدعی شد اگر ایران به برنامه غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد باید با انزوای اقتصادی روبه‌رو شود.

خبرگزاری رویتر گزارش داد، رییس جمهوری آمریکا پس از دیدار با ایهود المرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت: یک منبع برای انزوا،‌ اقتصاد است. باید برای سازش‌ناپذیری، پیامدهایی وجود داشته باشد. وی ایران را یک تهدید برای صلح جهانی خواند و تکرار کرد تهران باید آنچه را «جاه‌طلبی‌های هسته‌ای» خواند رها کند.

المرت نیز در این نشست خبری ایران را تهدیدی برای امنیت رژیم متبوعش خواند.

اظهارات بوش در حالی بیان می‌شود، که برخی منتقدین گفت‌وگوی مستقیم با ایران بر سر چگونگی آرام کردن اوضاع عراق را خواستارند. خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از بوش نوشت: اگر ایرانی‌ها می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند ما به آنها راه به سوی جلو را نشان داده‌ایم و این بر عهده آنها است که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را به شکل قابل راستی آزمایی تعلیق کنند.

وی احیای تلاش جهانی را برای مجازات ایران در صورتی که فعالیت‌های هسته‌ای را تعلیق نکند خواستار شد و گفت: بسیار اهمیت دارد که جهان در یک صدای مشترک متحد شود تا به ایرانی‌ها بگوید که اگر پیشروی را ادامه دهید منزوی خواهید شد.

ایران پاسخ نمی‌‌دهد

خبرگزاری رویتر به نقل از دیپلمات‌ها ادعا کرد، در حالی که قدرت‌های جهانی در حال بررسی اعمال تحریم علیه تهران هستند ایران به غنی‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد.

این خبرگزاری افزود، انتظار می‌رود گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است در هفته‌جاری منتشر شود، بگوید که تهران همچنان به بی‌توجهی به درخواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر شفاف بودن ادامه داده است و این در حالی است که برای توسعه برنامه سوخت هسته‌ای‌اش ظرف ماه‌های آینده آماده می‌شود.

در این گزارش به نقل از یک دیپلمات عالی‌رتبه آشنا به پرونده ایران در آژانس ادعا شده است: این گزارش شبیه (به گزارش‌های دیگر خواهد بود) مبنی بر آنکه هیچ پیشرفتی در حل پرسش‌های باقی مانده حاصل نشده است و سرعت غنی‌سازی در مقیاس کوچک تغییری نکرده است. وی ادامه داد: ایران اساسا به آژانس گفته است در صورتی که پرونده‌اش از شورای امنیت سازمان ملل به آژانس بازنگردد هیچ توضیحی برای مسائلی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره آن تحقیق می‌کند وجود ندارد. محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: گزارش‌هایی درباره ایران را پیش از نشست‌های شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه می‌دهد. شورای حکام قرار است در تاریخ ۲۴-۲۳ نوامبر تشکیل جلسه دهد. در این گزارش به نقل از دیپلمات‌هایی که نامی از آنها برده نشد، آمده است که احتمالا البرادعی خواهد گفت که ایران هنوز پرسش‌ها درباره دستیابی به مواد مورد نیاز سانتریفیوژها از طریق بازار سیاه، تحقیق درباره فرآوری سنگ‌خام اورانیوم، طرح آزمایش‌های انفجاری با قدرت بالا و کلاهک هسته‌ای را روشن نکرده است. مسائل دیگر شامل حوزه تحقیق برای تسریع نرخ تولید سانتریفیوژها است.