نتایج بررسی صلاحیت نامزدهای خبرگان

فارس - سخنگوی شورای نگهبان، گفت: از مجموع داوطلبان نمایندگان خبرگان که در آزمون‌ها شرکت کرده بودند بر اساس بررسی صلاحیت‌های عمومی و علمی، ۱۴۴ نفر تایید صلاحیت شدند.

به گفته کدخدایی از بین تایید صلاحیت‌شدگان یک نفر نیز غیر معمم است. وی تعداد انصرافی‌ها را ۱۰۰نفر و تعداد رد صلاحیت‌ شدگان علمی و عمومی نامزدهای چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری را ۲۴۰ نفر اعلام کرد. بنا بر اعلام قائم مقام شورای نگهبان، از بین خانم‌هایی که نامزد انتخابات خبرگان رهبری بودند کسی در آزمون کتبی موفق به اخذ نمره علمی نشده است. کدخدایی در ضمن خاطرنشان کرد: به جز ۳ نفر که بررسی‌های جدید در مورد آنها صورت گرفت، بقیه نامزدهایی که هم‌ اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری هستند صلاحیتشان تایید شده است. حدنصاب شرایط رقابتی

ایسنا - مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور با استناد به ماده ۳ آیین‌نامه مجلس خبرگان رهبری برگزاری انتخابات در حوزه‌های انتخابیه‌ای که تعداد کاندیداهای آن به حد نصاب شرایط رقابتی نرسیده است را بلامانع دانست. کاراندیش با استناد به ماده سه آیین‌نامه مجلس خبرگان رهبری، گفت: بر اساس این ماده اگر یک یا چند نفر از داوطلبان تایید صلاحیت شده استعفا دهند یا فوت کنند انتخابات در بین افراد یا فرد باقیمانده برگزار می‌شود و این امر موجب توقف انتخابات نخواهد شد. وی همچنین اظهار داشت: در تبصره این ماده از آیین‌نامه مجلس خبرگان نیز آمده است در استان‌هایی که تعداد کاندیداها تنها به تعداد مورد نیاز یا کمتر از آن است نامزدهای تایید صلاحیت‌شده سایر حوزه‌ها می‌توانند ظرف ۴۸ ساعت به یکی از این استان‌ها تغییر محل دهند.

استناد به مصوبه مجلس خبرگان

ایسنا - در حالی که اسامی نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان برای انتخابات آتی خبرگان، عملا در برخی حوزه‌های انتخابیه، تنها یک کاندیدا حضور دارد، آیت‌ا... مقتدایی، عضو مجلس خبرگان تصریح کرد که طبق مصوبه این مجلس، تعداد کاندیداهای انتخابات خبرگان در هر استان باید بیش از مقدار نیاز باشد تا مفهوم انتخابات در آنجا صدق کند.

در یکی از اجلاسیه‌های دور سوم با رای اعضای خبرگان تصویب شد که تعداد کاندیداهای انتخابات خبرگان در هر استان باید بیش از مقدار نیاز باشد تا مفهوم انتخابات در آنجا صدق کند، چنان‌که در دور سوم هنگامی که نماینده ارومیه در مجلس خبرگان فوت کرد، حضور تنها یک کاندیدا برای برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای، پذیرفته نشد.

همچنین موسوی تبریزی، دیگر عضو مجلس خبرگان، گفت: تا آنجا که به یاد دارم چنین مصوبه‌ای در مجلس خبرگان تصویب شد که هر جا افراد ثبت‌نامی و تایید شده به اندازه لازم نباشند، نمی‌توان انتخابات برگزار کرد، چرا که این انتخابات از نظر عرف چندان مناسب نیست و رقابتی نخواهد بود.

فضای انتخاباتی در مناطق کوچک

مهر - نماینده خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی گفت: احزاب در آستانه انتخابات با جدیت به دنبال تحقق اهداف و حمایت از کاندیداهای خود هستند و لیکن فضای انتخابات شوراها در مناطق کم جمعیت و روستاها از پویایی لازم برخوردار نیست. محمدرضا سجادیان، اظهار داشت: تعداد کم کاندیداهای شوراها در شهرها و روستاهای کوچک ضعف بزرگی برای این حوزه محسوب می شود که امیدواریم این نقیصه به نحوی جبران شود.

ائمه جمعه از فهرست جامعتین حمایت کنند

ایرنا - حزب موتلفه اسلامی در قطعنامه اخیر خود از ائمه جمعه کشور خواست در جهت تایید و حمایت فهرست مشترک «جامعتین» تلاش کنند. در «قطعنامه نهایی نشست مشترک شورای مرکزی و دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی» در مشهد به مناسبت انتخابات خبرگان و شوراها تصریح شده است: «از علما و دانشمندان حوزه و دانشگاه و نیز ائمه جمعه و جماعات کشور می‌خواهیم برای تضمین همگرایی بین اصولگرایان در جهت تایید و حمایت فهرست مشترک جامعتین تلاش نمایند.»

برآیند اصلاح‌طلبان و محافظه‌کاران

ایسنا - سخنگوی حزب اعتدال و توسعه گفت که فهرست‌های انتخاباتی این حزب در سه انتخابات آتی، برآیندی از اصلاح‌طلبان معتدل و اصول‌گرایان واقع‌بین خواهد بود. «غلامعلی دهقان» افزود: وجه مشترک این دو گروه، توجه به معیارهایی مانند: عقلانیت، اعتدال و انباشت تجربه سیاسی در امر سیاست‌ورزی است. این عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: حزب اعتدال و توسعه که در آرایش سیاسی سنتی، حدفاصل دو جناح چپ و راست و در جناح میانه قرار دارد.

توصیه چمران به ستاد انتخاباتی «حامیان دولت»

فارس - مهدی چمران در اولین جلسه کمیته دانشجویی ائتلاف اصولگرایان از اینکه گروه‌های اصولگرا همچنان درباره انتخابات شوراها به لیست واحد نرسید‌ه‌اند ابراز تاسف کرد و افزود: یادم است در انتخابات ریاست جمهوری هم برای رسیدن به اجماع و رفع تشت‌ها تلاش بی‌وقفه می‌کردیم که خوشبختانه به نتایج خوب هم رسیدیم. عضو شورای معتمدین اصولگرایان به گروه‌هایی با نام حامیان دولت توصیه کرد، از شخص رییس‌جمهور مایه نگذارند. چرا که خدای نکرده شکست آنها، موجب ضربه خوردن به دولت باشد. چمران تاکید کرد: همه حامی دولت هستند و درست نیست این محدوده را تنگ‌تر کنیم. وی برای چندمین بار تاکید کرد: سعی ما این بوده اگر به نام حامیان دولت می‌خواهند فعالیت کنند، در جمع اصولگرا فعالیت کنند، چرا که وحدت اصولگرایان، خود وحدت حمایت از دولت را می‌رساند.

حزب‌ا... ایران از هیچ فهرستی حمایت نمی‌کند

ایسنا - دبیر کل «حزب‌ا... ایران»، اظهار داشت: در انتخابات شوراها از هیچ فهرستی حمایت نمی‌کنیم، بلکه مردم را به مشارکت حداکثری در این انتخابات تشویق می‌کنیم. آیت‌ا... خرازی با بیان اینکه «ما معتقدیم مردم خود می‌توانند کاندیدای اصلح را انتخاب کنند» گفت: ما چنین اعتقادی نداریم که تمام افراد لیست اصول‌گرایان خوب و اسامی فهرست اصلاح‌طلبان بد هستند، بلکه معتقدیم در هر دو جناح افراد خوب حضور دارند.

رایزنی هیات‌ منتخب با گروه‌های اصولگرا

ایرنا - سید کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری از تشکیل هیات منتخب متشکل از پنج نفر از دبیران کل گروه‌های عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام و رهبری برای رایزنی با دیگر گروه‌های اصولگرا به منظور ارائه فهرست مشترک خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: این رایزنی‌ها شامل حامیان احمدی نژاد، شهردار فعلی تهران و دیگر گروه‌های اصولگرا می‌شود. سجادی تصریح کرد: گر چه فهرست ۱۵نفره جبهه پیروان خط امام و رهبری آماده شده است، اما رایزنی‌های ما با دیگر گروه‌های اصولگرا همچنان ادامه دارد.

همه اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد و قالیباف هستند

دبیر کل جامعه زینب (س) با بیان این‌که استفاده از نام رییس‌جمهور و شهردار تهران در انتخابات تنها موجب تضعیف این دو شخصیت می‌شود، گفت: همه احزاب و گروه‌های اصول‌گرا حامی دولت احمدی‌نژاد و قالیباف هستند. «مریم بهروزی»، نسبت به فعالیت گروه‌ها‌یی با نام حامیان رییس‌جمهور و شهردار تهران، اظهار نگرانی کرد و گفت: من فعالیت این گروه‌ها را نمی‌پسندم و کارشان را درست نمی‌دانم،‌ زیرا کسانی که می‌گویند حامیان احمدی‌نژاد هستند، باید بگویند آیا از رای آقای احمدی‌نژاد برخاسته‌اند و نظرات کسانی را که به وی رای داده‌اند بیان می‌کنند؟