دنیای اقتصاد - دومین مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره به‌رغم حکم مجدد دیوان عدالت اداری دیروز برای دومین بار در یک ماه گذشته در میان اعتراض برخی از سهامداران برگزار شد. در همین حال، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه خبر داده است که دیوان عدالت‌اداری حکم بانک‌مرکزی را درباره موسسه مالی و اعتباری توسعه نیز ابطال کرده است. به‌رغم حکم جدید دیوان عدالت

مجمع عمومی فوق‌العاده بانک‌پارسیان برای تعیین هیات‌مدیره برگزار شد

حمیدرضا اسلامی منوچهری- دومین مجمع عمومی فوق‌العاده بانک پارسیان برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره به‌رغم حکم مجدد دیوان عدالت اداری دیروز برای دومین بار در یک ماه گذشته در میان اعتراض برخی از سهامداران برگزار شد.

در پی حکم برکناری دو تن از مدیران بانک پارسیان توسط بانک‌مرکزی و لغو موقت این حکم توسط دیوان عدالت اداری، نخستین مجمع فوق‌العاده بانک پارسیان در تاریخ ۲۹/۷/۸۵ بدون رسمیت یافتن به کار خود پایان داد. پس از آن شرکت ایران‌خودرو به عنوان سهامدار عمده بار دیگر برگزاری مجمع در تاریخ ۲۳/۸/۸۵ (دیروز) را درخواست کرد. روز گذشته دقایقی پس از قرار گرفتن علی شیخی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سمند در جایگاه رییس جلسه و نوح‌پیشه، مدیرعامل شرکت لیزینگ پارسیان و نماینده شرکت تدبیر به عنوان ناظران و اعلام رسمیت این جلسه با حضور ۸۹درصد صاحبان سهام، حکم جدید دیوان عدالت اداری توسط نماینده یک سهامدار حقوقی بانک پارسیان قرائت شد که براساس آن، دستور موقت بانک‌مرکزی در تاریخ ۱۰/۷/۸۵ و کلیه اقدامات اجرایی متصور ناشی از این نامه را تا زمان صدور حکم قطعی‌شدن آن منتفی اعلام می‌کرد. در پی قرائت این حکم مجدد دیوان عدالت اداری، بسیاری از سهامداران به برگزاری مجمع اعتراض کردند و برگزاری آن را برای تعیین هیات‌مدیره جدید غیرقانونی دانستند، اما علی شیخی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سمند، برگزاری مجمع برای تعیین هیات‌مدیره را از جمله حقوق سهامداران دانست که به گفته وی ماده ۹۵ قانون تجارت بر آن تصریح دارد. در حالی که وی تلاش می‌کرد تا با وجود قرائت حکم دیوان عدالت اداری مجمع را برگزار کند، هر آن اعتراض سهامداران ابعاد تازه‌ای می‌یافت و هر یک با استناد به مفاد این حکم، استدلال‌های خود را برای ضرورت لغو برگزاری مجمع اعلام می‌کردند. مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سمند نیز پس از شنیدن اعتراض‌ها بر استدلال خود با اشاره به ماده ۹۵ قانون تجارت اصرار می‌ورزید. مشاور حقوقی ایران‌خودرو نیز ورود دیوان عدالت به یک موضوع ترافعی را غیرقابل قبول اعلام کرد و افزود: چنانچه بانک‌مرکزی و یا دیوان عدالت، صلاحیت مدیران برکنار شده، را هم تایید کنند باز هم، صاحبان ۲۰درصد سهام بانک می‌توانند درخواست برگزاری مجمع را برای تعیین هیات‌مدیره داشته باشند. پس از گفت و شنودهای بسیار، شیخی با اعلام اینکه صلاحیت نامزدهای حقیقی توسط بانک‌مرکزی قبل از برگزاری مجمع باید تایید شود، از کاندیداهای حقوقی برای هیات‌مدیره بانک پارسیان خواست تا نامزدی خود را اعلام کنند که این موضوع نیز مورد اعتراض برخی از سهامداران حقیقی قرار گرفت. آنها معتقد بودند در چنین شرایطی حق کاندیداهای حقیقی برای نامزدی هیات مدیره تضییع خواهد شد. شیخی از نماینده بانک مرکزی که در جلسه حضور داشت خواست تا نظر خود را در این مورد اعلام کند. اما برخی از سهامداران با اشاره به حکم صادره توسط بانک مرکزی، اعلام کردند که چون این بانک، طرف دعوی است نمی‌تواند در این مورد نظر بی‌طرفانه‌ای ابراز کند. نماینده بانک مرکزی که ابتدا از حضور در جایگاه هیات رییسه مجمع و اعلام نام خود طفره می‌رفت با اصرار سهامداران و رییس جلسه در جایگاه قرار گرفت و نظر خود را که تایید سخنان شیخی بود ابراز داشت. درپی بالا گرفتن اعتراضات، نماینده بورس در مجمع پیشنهاد کرد تا نظر بازرس قانونی بانک پارسیان در این مورد خواسته شود.

علی امانی، نماینده بازرس قانونی برخلاف نظر شیخی و نماینده بانک مرکزی اعلام کرد که سهامداران حقیقی نیز می‌توانند کاندیدای هیات مدیره شوند، اما طبعا صلاحیت آنها پس از برگزاری مجمع، همچون کاندیداهای حقوقی باید به تایید بانک مرکزی برسد.

با وجود اعلام نظر نماینده بازرس قانونی، هیچ نامزد حقیقی برای حضور در هیات‌مدیره ثبت‌نام نکرد و شیخی اسامی ۱۰ شرکت حقوقی را به عنوان کاندیدای عضویت در هیات مدیره بانک پارسیان قرائت کرد. اسامی کاندیداهای اعلام شده به شرح زیر است:

۱ - صندوق تامین آتیه کارکنان بانک تجارت،۲- شرکت تام ایران خودرو ،۳- شرکت تهیه و توزیع قطعات یدکی (ایران‌خودرو)،۴ - شرکت تولیدی قالب‌های پیشرفته ایران (ایران خودرو)،۵- شرکت سرمایه‌گذاری سمند (ایران خودرو)،۶- شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان ۷- شرکت تجارت الکترونیک پارسیان ،۸ - صندوق بازنشستگی پس‌انداز و رفاه صنعت نفت،۹- شرکت لیزینگ پارسیان ،۱۰- شرکت توسعه اقتصادی نیک آثار. پس از اعلام اسامی کاندیداهای حقوقی، مدیرعامل شرکت سمند به‌عنوان رییس جلسه مجمع، پایان جلسه را اعلام کرد. تا لحظه تنظیم این خبر هنوز از نتایج رای‌گیری خبری به‌دست نیامده است. اما خبرهای غیررسمی حاکی است ایران‌خودرو علاوه بر داشتن حدود ۳۰درصد سهام بانک پارسیان، پیش از مجمع وکالت ۲۲درصد سهام شرکت‌های زیرمجموعه بانک پارسیان را نیز به‌دست آورده و به این ترتیب حداقل می‌تواند ۴ عضو هیات مدیره بانک پارسیان را تعیین کند. بیش از ۸درصد سهام بانک پارسیان متعلق به صندوق بازنشستگی صنعت نفت است.صندوق تامین آتیه کارکنان بانک تجارت و گروه تدبیر که احتمالا با هم ائتلاف کرده‌اند نیز هر کدام ۵/۵درصد سهام بانک پارسیان را در اختیار دارند. در این جلسه، پرویز کاظمی، وزیر سابق رفاه و تامین اجتماعی و مدیرعامل فعلی شرکت سرمایه‌گذاری ایران خودرو نیز حضور داشت.

همچنین محمدعلی بهزادان، که پس از برکناری طالبی، صلاحیت وی به عنوان مدیرعامل بانک پارسیان تایید شد نیز در این مجمع حضور داشت.