در ۶ماه اول سال‌جاری واردات سنگ‌آهن به چین۹/۲۲درصد نسبت به سال پیش افزایش داشت و به ۳۶/۱۶۱میلیون تن رسید. به گزارش اتحادیه آهن و فولاد کشور چین، این کشور که تا چند سال پیش یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان فولاد بوده است با توسعه تکنولوژیک و رشد زیرساخت‌های اقتصادی امروزه تنها به واردات سنگ‌آهن می‌پردازد و یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فولاد در جهان است. البته چین در زمره تولیدکنندگان سنگ‌آهن در جهان است اما به‌دلیل بالابودن نیاز این کشور آسیایی برای تولید فولاد سالانه، میزان قابل توجهی سنگ‌آهن از کشورهای دیگر جهان وارد می‌کند.

اتحادیه آهن و فولاد چین پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال‌جاری واردات سنگ‌آهن به این کشور از مرز ۳۰۰میلیون تن هم بگذرد. در نیمه اول سال‌جاری چین ۵۶/۲۴۵میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۰۴/۳۵درصد رشد داشته است. در همین فاصله زمانی یعنی در ۶ماه اول سال‌جاری صادرات فولاد و فرآورده‌های فولادی از این کشور پهناور آسیایی ۷/۴۷درصد رشد داشته است. طبق گزارش‌های اخیر اتحادیه آهن و فولاد چین در نیمه اول سال‌جاری کشور چین ۹/۱۷ میلیون تن فولاد و فرآورده‌های فولادی صادر کرد در حالی که در همین بازه زمانی واردات فولاد و فرآورده‌های فولادی مورد نیاز این کشور با ۸/۲۸درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۰۵ میلادی به ۴۱/۹میلیون تن رسیده است.

مقامات اتحادیه دلیل رشد صادرات را افزایش قیمت جهانی فولاد ذکر کردند که سبب شد، تولیدکنندگان چینی تمایل بیشتری به صادرات داشته باشند. کیوزیانگ دانگ، معاون رییس اتحادیه آهن و فولاد چین ضمن اشاره به این مطلب که محصولات تولیدی چین قیمتی کمتر از متوسط قیمت جهانی دارد، گفت: شاخص قیمت فرآورده‌های فولادی تولیدی چین در پایان نیمه اول سال‌جاری برابر با ۸۵/۱۱۴بود در حالی که همین شاخص در پایان سال گذشته معادل ۱۸/۹۴بوده است. با وجود اینکه شاخص قیمتی کشور چین در این بازه ۶ماه رشد زیادی داشته است، اما هنوز نسبت به شاخص قیمت جهانی پایین‌تر است. در پایان نیمه اول سال‌جاری شاخص قیمت فرآورده‌‌های فولادی در جهان برابر با ۸/۱۶۵بود.

مسوولان اتحادیه آهن و فولاد چین پیش‌بینی می‌کنند تا پایان سال‌جاری این کشور پهناور آسیایی ۴۱۰میلیون تن فولاد خام تولید کند، که در مقایسه با سال گذشته ۵/۱۶درصد رشد داشته است. رشد تولید فولاد در این کشور به دنبال تعطیل کردن واحدهای تولیدی کوچک که علاوه بر ظرفیت اندک تولید آلودگی‌های زیست‌محیطی را هم ایجاد می‌کردند صورت گرفت.

تبعات مثبت اجرای این طرح سبب شد تا دست‌اندرکاران اتحادیه خواستار ادامه اجرای آن و خارج شدن واحدهای هزینه‌بر از جریان تولیدی صنعت شدند.

زیانگ‌دانگ اعلام کرد که تقاضای فولاد در داخل چین تا پایان سال‌جاری برابر با ۴۰۰میلیون تن خواهد بود، بنابراین تولید فولاد این کشور بیشتر از تقاضای داخل است. البته فضای کلان اقتصادی چین به این کشور اجازه می‌دهد تا در سال‌جاری بیشتر از این رشد کند. از طرفی رشد اقتصادی کشورهای جهان و توسعه صنعتی اغلب آنها نیاز به فولاد را افزایش خواهد داد. این مساله به چین اجازه می‌دهد تا با حداکثر ظرفیتش در بخش تولید فولاد فعالیت کند.

در ماه ژوئن سال‌جاری چین ۴۳/۴میلیون تن فرآورده فولادی صادر کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دو برابر است. مهم‌ترین عامل در رشد صادرات فولاد چین پایین‌تر بودن قیمت آن نسبت به متوسط قیمت جهانی است که البته موجب اعتراض شمار زیادی از فعالان این صنعت شده است.

به دنبال تلاش چین برای ممانعت از افزایش بیش از حد رشد اقتصادی این کشور نرخ رشد سرمایه‌گذاری در صنعت مذکور از سال ۲۰۰۳ میلادی تا به حال سیر نزولی داشته است. در سال ۲۰۰۳ میلادی نرخ رشد سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد چین برابر با ۶/۹۲درصد بود. در حالی که در سال ۲۰۰۵ میلادی این نرخ به ۵/۲۷درصد رسید و در ۵ ماه اول سال‌جاری نرخ رشد سرمایه‌گذاری در این صنعت برابر با ۷/۱۳درصد اعلام شده است. اعضای اتحادیه امیدوارند با وضع سیاست‌هایی زمینه برای اصلاح بازار این صنعت فراهم شود و شرکت‌ها و سازمان‌های فعال در این بخش بتوانند در جهت سلامت اقتصادی این صنعت و سلامت اقتصادی کشور چین حرکت کنند.