مدیرکل ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه کشور اعلام کرد: در ۶ ماه اول سال ۸۵، جمعا ۵۵۴ مورد وقوع حوادث و سوانح غیر‌مترقبه به این ستاد گزارش شده که بر اثر آن ۲۰۴ نفر جان باختند. مهندس سید عباس جزایری به مهر گفت: در همین مدت جمعا ۳۸۸ مورد زمین‌لرزه به ستاد حوادث گزارش شده که از این تعداد ۳۳ پس‌لرزه مربوط به زمین‌لرزه بخش فین استان هرمزگان و ۱۶۸ پس‌لرزه مربوط به زمین‌لرزه شهرستان‌های بروجرد و دورود از توابع استان لرستان بوده است.

وی گفت: اولین زمین‌لرزه در سال جاری با بزرگای ۸/۳ریشتر در شهرستان لالی استان خوزستان به وقوع پیوسته و آخرین زمین‌لرزه به وقوع پیوسته در ۶ ماه اول سال ۸۵ با بزرگای ۷/۳درجه در مقیاس ریشتر درشهرستان صفی آباد از توابع استان خراسان شمالی بوده است.مدیرکل ستاد حوادث و سوانح غیر‌مترقبه کشور درخصوص تعداد جان‌باختگان ناشی از وقوع زلزله در کشور طی ۶ ماه ابتدایی امسال‌، اظهار کرد: زمین‌لرزه‌های به وقوع پیوسته در این مدت زمان‌، جمعا ۶۵ نفر جان‌باخته داشته که بیشترین جان‌باختگان مربوط به زمین‌لرزه شهرستان‌های بروجرد و دورود از توابع استان لرستان با تعداد ۶۳ کشته است.

جزایری با اشاره به بزرگ‌ترین زلزله‌های به وقوع پیوسته در مدت زمان مذکور یادآور شد: بزرگ‌ترین زلزله در استان هرمزگان و شهرستان دورود از توابع استان لرستان بوده که بزرگای این زمین‌لرزه‌ها ۶ درجه در مقیاس ریشتر است.

وی همچنین به وقوع ۴۲ مورد جاری شدن سیل در ۶ ماه ابتدای سال ۸۵ اشاره کرد و گفت: این حوادث نیز منجر به تحمیل خسارات مالی و جانی بسیاری در نقاط مختلف کشور شد به‌طوری که جمع جان‌باختگان ناشی از سیل در ۶ ماه اول امسال‌، جمعا ۳۶ نفر بوده که ۱۶ نفر آن مربوط به بزرگ‌ترین سیل سال‌جاری در شهرستان‌های باغملک‌، ایذه و گتوند از توابع استان خوزستان بوده است.به گفته مدیرکل ستاد حوادث و سوانح غیر‌مترقبه کشور‌، از ابتدای سال۸۵ جمعا ۱۲۴ مورد حوادث دیگر از قبیل آبگرفتگی، تگرگ، برف سنگین و غرق شدن لنج و... به ستاد حوادث و سوانح غیر‌مترقبه کشور گزارش شده که طی آن ۱۰۳ نفر جان خود را در این حوادث از دست داده‌اند.

جزایری اظهار داشت: با توجه به بالا بودن میزان حادثه خیزی در ایران، ستاد حوادث و سوانح غیر‌مترقبه کشور در راستای اهداف خود با هماهنگی با ستاد حوادث و سوانح استان‌ها و سایر دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را به منظور کاهش اثرات بلایای طبیعی و امدادرسانی سریع به آسیب‌دیدگان و خسارت دیدگان از این حوادث به عمل آورده است.

وی در پایان افزود: علاوه بر این‌، در صورت درخواست سازمان‌های عضو ستاد حوادث نسبت به اعزام چرخ بال و سایر تجهیزات مورد نیاز امر امداد رسانی از سوی این ستاد اقدامات لازم صورت گرفته است همچنین از طریق ستاد حوادث با اعزام تیم‌های کارشناسی نسبت به برآورد خسارات مالی وارده به منظور پیگیری و تامین و تخصیص اعتبارات مورد نیاز جهت بازسازی، نوسازی و جبران خسارات وارده از طریق مبادی ذی‌ربط اقدامات اساسی در این بخش انجام شده است.