اسکی، ورزشی مفرح اما پرهزینه

گروه بازارچه- فصل گرما به پایان رسیده است و رفته‌رفته سرما، با بارش برف و باران می‌آید.

این تغییرفصل نه تنها باعث ایجاد تحولاتی در نوع پوشش و خرید و فروش برخی لوازم خانگی مانند لوازم گرما و سرمازا می‌شود بلکه در رشته‌های ورزشی و طرفداران آنها نیز بی‌تاثیر نیست. اگر فصل تابستان، فصل استخر به ویژه استخرهای روباز و ورزش‌های آبی بود اینک با فرارسیدن سرما مشتاقان ورزش اسکی روی برف برای مراجعه به پیست‌های اسکی آماده می‌شوند.

اسکی از دسته ورزش‌هایی است که به لطف بارش نعمت زیبای الهی یعنی برف علاقه‌مندان زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

بگذریم از اینکه در کشور ما به‌دلیل گرانی وسایل اسکی و نیز قیمت بالای ورودی به پیست، فقط قشر خاصی از مردم به این ورزش گرایش دارند، اما به هر حال همین قشر خاص آنقدر زیاد هستند که پیست‌های دیزین، شمشک، توچال و.... را پر کنند.

بورس خرید و فروش لوازم اسکی:

اگر میدان منیریه و خیابان سپه را طی کنید به فروشگاه‌هایی می‌رسید که به فروش تخصصی لوازم ورزشی می‌پردازند که لوازم اسکی یکی از این وسایل است. «حکیمی» یکی از فروشندگان لوازم اسکی در منیریه است.

به گفته وی، اسکی ورزش گرانقیمتی است و فقط قشر خاصی به آن می‌پردازند در این منطقه برخی از فروشگاه‌ها به صورت پراکنده به فروش لوازم اسکی می‌پردازند.

به گفته وی: فروشگاه‌های لوازم ورزشی واقع در خیابان‌های بالای شهر در این زمینه فروش بیشتری دارند، چرا که اکثر متقاضیان این رشته ورزشی در مناطق بالای شهر زندگی می‌کنند و ترجیح می‌دهند لوازم اسکی را یا خود از خارج از کشور تهیه کنند یا از همان فروشگاه‌های بالای شهر بخرند.

به گفته وی، فروشگاه‌های واقع در خیابان‌های آفریقا، سنایی، شیراز، پاسداران و ونک نسبت به فروشگاه‌های واقع در میدان منیریه از فروش بالاتری برخوردارند.

«ذاکری» یکی دیگر از فروشندگان لوازم ورزشی به خبرنگار ما می‌گوید: لوازم اسکی موجود در ایران به‌طور کلی از اروپا وارد می‌شوند. به عبارتی انحصار تولید لوازم اسکی به دست ۸کشور اروپایی شامل فرانسه، ایتالیا، اتریش، آلمان، سوئیس، سوئد، نروژ و اسپانیا است.

به گفته وی، سالامون، هد، نیژ و روسینگنال از مارک‌های معروف لوازم اسکی هستند.

هاشمی یکی دیگر از فروشندگان لوازم اسکی می‌گوید: ۸ کشور اروپایی که در رشته‌ ورزشی اسکی شناخته شده هستند به صورت مشترک لوازم اسکی را وارد بازارهای جهانی می‌کنند که بازار ایران یکی از مراکز فروش کالاهای آنها محسوب می‌شود.

به گفته وی شرکت‌های داخلی در زمینه تولید لوازم اسکی فعالیتی ندارند.

چوب اسکی، کفش، فیکس اسکی که روی چوب نصب می‌شود، باتوم، کلاه و عینک، کاپشن و شلوار و ... لوازم اسکی را تشکیل می‌دهند.

چوب اسکی جزو اصلی‌ترین ابزار ورزش اسکی است که با قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

فیکس و کفش اسکی نیز با قیمتی حدود ۸۰ تا ۲۵۰هزار تومان خرید و فروش می‌شوند.

باتوم اسکی (چوب دستی) بسته به مواد به کار برده شده در ساخت آن، مثل آهن، کربن، تیتانیوم و فایبرگلاس با قیمتی حدود ۱۳ تا ۷۰هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت عینک‌هایی که برای ورزش اسکی مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز با توجه به قابلیت‌های آنها متفاوت است.

فرزاد مومنی یکی از فروشندگان عینک در این زمینه می‌گوید: عینک‌هایی که برای ورزش اسکی مورد استفاده قرار می‌گیرند چهار دسته هستند که عبارتند از: عینک‌های آفتابی معمولی، عینک‌های آفتابی ضدبخار، عینک‌های مخصوص هوای توفانی و مه‌شکن و عینک‌های دوجداره و نزدیک بین.

قیمت‌ عینک‌های مخصوص اسکی با توجه به نوع و قابلیت‌های آنها بین ۱۷ تا ۳۰۰ و گاه ۵۰۰هزار تومان است.

عباس بهرامی، فروشنده لباس اسکی نیز در مورد قیمت و نوع لباس‌های اسکی می‌گوید: به طور کلی سه مدل لباس اسکی در بازار موجود است که عبارتند از لباس ساده که در صورت تماس فرد با زمین به عنوان ضربه‌گیر عمل می‌کند.

لباس واترپروف (ضدآب) نوع دیگری از لباس‌های اسکی است که باعث عدم نفوذ رطوبت به داخل لباس می‌شود.

کروتکس یا همان بادگیرهای ساده است و دسته سوم لباس‌های اسکی را تشکیل می‌دهند که در دمای خیلی پایین و سرمای شدید هوای سرد به داخل لباس نفوذ نمی‌کند و باعث حفظ گرمای بدن نیز می‌شود.

قیمت لباس‌های اسکی نیز با توجه به نوع و جنس لباس‌ها بین ۶۰ تا ۷۰۰هزار تومان متغیر است.

حجتی، یکی دیگر از فروشندگان لوازم اسکی از وجود یک تولیدکننده خارجی دیگر که خیلی هم برای ما ناآشنا نیست سخن می‌گوید.

به گفته وی، حدود دو سال است، کشور چین نیز در زمینه تولید لوازم اسکی فعالیت می‌کند و کالاهای خود را با قیمتی حدود ۳۰ تا ۴۰درصد ارزان‌تر از کشورهای تولیدکننده اروپایی به فروش می‌رساند.

وی معتقد است، محصولات چینی از فروش خوبی برخوردارند.

رشته اسنوبرد نیز که حدود شش سال است در ایران رواج پیدا کرده است یک ورزش مفرح است که برخلاف اسکی نیازی به چوپ اسکی ندارد.

لوازم مورد استفاده آن نیز شامل بورد، فیکس و کفش است.

قیمت لوازم این ورزش حدود ۴۰۰ تا یک‌‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان است.

البته این هزینه‌ها بستگی شدیدی به مارک، جنس و کارخانه و کشور تولیدکننده است.

حال که از قیمت لوازم اسکی گفتیم بد نیست به هزینه ورود به پیست‌های اسکی نیز اشاره کنیم.

برای ورود به پیست‌های اسکی شما باید هزینه‌ای حدود ۷ تا ۱۰هزار تومان و برای اجاره لوازم اسکی هزینه‌‌ای حدود ۷ تا ۱۵هزار تومان بپردازد.

اگر پرداخت این هزینه‌ها برای شما صرف نمی‌کند می‌توانید به تماشای اسکی‌‌بازان و یا تیوپ‌سواری بپردازید. البته این تماشا نیز هزینه‌ای حدود ۷ تا ۱۰هزار تومان دارد.

یعنی به هر حال شما باید برای ورود به پیست مبلغ ورودی را بپردازید.

حال باز می‌گویید چرا اسکی ورزش قشر مرفه جامعه است؟