گزارشی از بازار خرید و فروش قطعات رایانه

قسمت پایانی

گروه بازارچه- تا حدود ۱۰سال پیش، رایانه در ایران به عنوان وسیله‌ای شناخته می‌شد که بیشتر مورد استفاده ادارات، شرکت‌ها و سازمان‌های رسمی قرار می‌گرفت، در آن زمان این وسیله آنچنان مورد استفاده عموم نبود و طبیعتا بازار فروش آن نیز گستردگی چندانی نداشت، اما طی دهه اخیر، وضعیت به کلی تغییر کرده و اینک رایانه وسیله‌ای است که بیشتر مردم هر روز با آن سروکار دارند. فراگیر شدن استفاده از رایانه، موجب داغ شدن روزافزون بازار خرید و فروش این کالا شده است و در روز عده زیادی از مردم پیگیر نوسانات و تحولات بازار رایانه هستند.

اگر بخواهیم در مورد بازار خرید و فروش رایانه نکاتی را بیان کنیم، پیش از هر چیز با توجه به ماهیت این وسیله، باید اجزای تشکیل‌دهنده آن را از هم تفکیک کنیم. رایانه از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از: ۱-صفحه نمایش، ۲-کیس، ۳-صفحه کلید و موشواره. در این میان مهم‌ترین بخش، کیس رایانه‌ای که اجزای مختلفی را در خود جای داده است.

کارت گرافیک، مادربرد و.. از جمله، Hard disk, Ram, CPU اجزای تشکیل‌دهنده کیس رایانه هستند.

در ادامه به بررسی بازار خرید و فروش برخی اجزای مهم رایانه می‌پردازیم.

صفحه نمایش

در دنیا بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده لوازم صوتی و تصویری، رقابت سختی در زمینه تولید صفحه نمایشگر یا همان مانیتور رایانه دارند. نسل جدید صفحه نمایش‌ها LCD است که از ضخامت بسیار کمی برخوردار LCD از تولیدکنندگان مهم این محصول می‌توان ال‌جی، سامسونگ و هانسل را نام برد.

صفحه نمایش‌های موجود در بازار در چهار اندازه ۱۴، ۱۵، ۱۷ و ۱۹ اینچ هستند که هرچه سایز آنها بزرگ‌تر باشد، قیمت آنها هم بیشتر می‌شود.

به گفته کسبه، طی دو سال اخیر، صفحه نمایش‌های ۱۷ اینچ با استقبال بیشتری از سوی خریداران مواجه بوده‌اند.

«ال‌جی» و «سامسونگ» پرفروش‌ترین مارک‌های صفحه نمایش در بازار تهران هستند و قیمت‌های آنها نیز بسیار به هم نزدیک است. صفحه نمایش‌های تخت «ال‌جی» و «سامسونگ» در حال حاضر با قیمت‌هایی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزار تومان در بازار به فروش می‌رسند.

همچنین قیمت LCDهای ۱۷ اینچ این دو مارک بین ۲۲۰ تا ۴۰۰هزار تومان است.

به گفته یکی از فروشندگان پاساژ پایتخت، «صفحه نمایش‌های شرکت‌هایی مانند «ایسر»، «توشیبا» و «هیوندای» که تا چند سال پیش به وفور در بازار یافت می‌شدند، مدتی است که بسیار کمیاب شده‌اند.

کیس

کیس از بخش‌های متعددی تشکیل شده است که مهم‌ترین آنها مادربرد است و بقیه قطعات کیس روی این کیت قرار می‌گیرند.

بهترین مادربردهای موجود در بازار «گیگا» و «ایسوس» هستند. این مادربردها با ظرفیت‌های مختلف و برای کاربری‌های متفاوت خرید و فروش می‌شوند. مادربرد‌های «گیگا» بین ۵۴ تا ۹۳هزار تومان و محصولات «ایسوس» حدود ۶۴ تا ۱۰۵هزار تومان قیمت دارند.

بنا به گفته فروشندگان «این محصولات از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و نکته قابل ذکر این است که مادربرد هر قدر که ظرفیت بیشتری داشته باشد، قیمت بالاتری نیز دارد.

یکی دیگر از قطعات مهم کیس Harddisdk است که به آن حافظه دائمی نیز گفته می‌شود.

برای رایانه‌های خانگی، هارددیسکی با ظرفیت ۲۰ تا ۸۰گیگابایت کافی است. اما در حال حاضر استفاده از هارد دیسک ۱۶۰گیگابایتی نیز متداول است. معروف‌ترین تولیدکنندگان این قطعات «مکس‌تور» و «کوانترم» هستند که گفته می‌شود، محصولات «مکس‌تور» در بازار تهران پرفروش‌تر هستند. در شرایط فعلی قیمت یک هارددیسک ۴۰گیگابایتی حدود ۲۶هزار تومان و قیمت هارددیسک ۶۰گیگابایتی ۳۶هزار تومان است. از دیگر قطعاتی که روی مادربرد نصب می‌شود (RAM) حافظه جانبی است.

یکی از شناخته‌ترین مارک‌های این قطعه «کینگ‌استون» است. برای رایانه‌های خانگی استفاده از حافظه جانبی با ظرفیت ۲۵۶ یا ۵۱۲مگابایت معمول است. اما ظرفیت یک گیگابایتی این قطعه نیز موجود بوده و کاربرد دارد.

قیمت حافظه جانبی ۲۵۶ و ۵۱۲ مگابایت «کینگ‌استون» به ترتیب حدود ۲۸ و ۵۰هزار تومان است.

کارت گرافیک هم یکی از سخت‌افزارهای درون کیس است.

همان طور که از نام این قطعه پیدا است، این قطعه مربوط به تصاویر رایانه‌ای است. «Gforce» و «ATI» از جمله معتبرترین تولیدکنندگان کارت گرافیک هستند.

کارت گرافیک‌های ۱۲۸مگابایتی بین ۳۰ تا ۳۵هزار تومان و کارت گرافیک‌های ۲۵۶مگابایتی در حدود ۴۳ تا ۴۷هزار تومان قیمت دارند.

صفحه کلید و موشواره

صفحه کلید و موشواره از جمله ساده‌ترین اجزای رایانه هستند که اغلب قیمت بسیار کمی نیز دارند. در بازار موشواره مارک‌هایی همچون «ای‌تی‌ام» و «جنیوس» حضور دارند.

قیمت موشواره بیش از آنکه بستگی به سطح کیفیت داشته باشد، به زیبایی ظاهری آن وابسته است.

اکثر موشواره‌های موجود در بازار با قیمت‌هایی بین ۲۵۰۰ تا ۷۰۰۰تومان به فروش می‌رسند.

صفحه کلید نیز تولیدکنندگان متعددی دارد که از جمله معروف‌ترین آنها «فراسو» و «توربومدیا» را می‌توان نام برد. قیمت صفحه‌کلیدهای تولیدکنندگان مختلف، به علت رقابتی بودن بازار، بسیار به هم نزدیک است و اکثرا بین قیمت‌های ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰تومان در بازار به خریداران فروخته می‌شود.

یکی از نکات عجیبی که در بازار رایانه مشاهده می‌شود، اختلاف قیمت قابل ملاحظه عرضه‌کنندگان مختلف است و به طور معمول رایانه‌هایی که توسط شرکت‌ها به فروش می‌رسند، گران‌تر از رایانه‌هایی هستند که در فروشگاه‌های آزاد عرضه می‌شوند.

این در حالی است که قطعات به کار برده شده تقریبا یکسان هستند!

عده‌ای معتقدند، از آنجا که بسیاری افراد به صورت تخصصی با رایانه آشنایی ندارند و در جریان سخت‌افزار به کار برده شده در رایانه قرار نمی‌گیرند، برخی فروشندگان از این موضوع سوءاستفاده کرده و قطعات کارکرده و یا نامرغوب را در جمع‌آوری رایانه به کار می‌برند و با قیمت نسبتا ارزانی نیز اقدام به فروش آنها می‌کنند، اما در مورد شرکت‌های معتبر عرضه‌کننده رایانه این مساله صادق نیست.

فعالان بازار رایانه به آن دسته از خریدارانی که شناخت دقیقی از سخت‌افزار رایانه ندارند، توصیه می‌کنند که به شرکت‌های معتبر عرضه‌کننده رایانه مراجعه کنند و یا فرد متخصصی را هنگام خرید، همراه خود داشته باشند.