بلوغ ناکافی IT در سازمان‌ها مانع تحقق دولت الکترونیکی است

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: بلوغ ناکافی IT در سازمان‌ها از موانع تحقق دولت الکترونیکی است و تا زمانی که سازمان‌ها در این زمینه‌ به بلوغ فکری لازم دست پیدا نکنند، توسعه اهداف دولت الکترونیکی به شکست می‌انجامد و در حد شعار مطرح می‌شود. محمدعلی حیدری اظهار کرد: برای این که دولت‌ها ادعای الکترونیکی بودن داشته باشند، باید چهار مرحله طی شود؛ در مرحله اول سازمان‌های دولتی باید یک وب‌سایت برای اطلاع‌رسانی خود داشته باشد، در مرحله دوم، مردم باید بتوانند با این سازمان‌ها ارتباط برقرار کنند و برای اطلاعات محرمانه کلید امنیتی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، به گفته وی، مرحله سوم شامل تراکنش‌هاست که سازمان‌ها باید با هم تبادل اطلاعات انجام دهند و در مرحله آخر تغییر ساختار سازمان طبق جریان کاری بر بستر اینترنت خواهد بود که در نهایت دولت الکترونیکی به وقوع خواهد پیوست.

وی ادامه داد: کشور ما هنوز مرحله اول را به خوبی طی نکرده است و اغلب سازمان‌ها دارای سایت‌های ناقص با اطلاع‌رسانی ضعیف هستند.

به گفته او سازمان‌ها برای تحقق واقعی الکترونیکی شدن و هدایت بر بستر اینترنت نیازمند پهنای باند مناسب هستند که در کشور ما با محدودیت‌هایی نیز مواجه شده است؛ از دیگر مشکلات شکاف دیجیتالی است، از آن جایی که تمام مردم دنیا با اینترنت کار نمی‌کنند و ضریب نفوذ اینترنت در کشور‌ها متفاوت است کشوری موفق‌تر است که ضریب نفوذ اینترنتی بالایی داشته باشد و‌ این در حالی است که ضریب نفوذ اینترنت در ایران در حد پایینی است.

وی گفت: دولت الکترونیکی موفق دولتی است که در درون خود بیش از ۷۰درصد کاربر داشته باشد، کشوری مانند نیوزلند طبق برنامه‌ریزی‌های خود تا سال ۲۰۰۷ سومین مرحله گذار را تکمیل می‌کند و پیش‌بینی کرده است که در سال ۲۰۱۰ در لایه برنامه‌ریزی، مرحله چهارم را به پایان رساند و دولتی کاملا الکترونیکی داشته باشد و این درحالی است که ما در سال ۲۰۰۶ هنوز گام اول را برنداشته‌ایم.

وی معتقد است: اولین چالش در کشور ما ضریب نفوذ کم اینترنت است و از طرفی دولت بزرگ ایران که بیش از ۸۰درصد فرآیندها را به خود اختصاص داده است قادر به الکترونیکی شدن نیست و ما در خصوصی‌سازی پیشرفت خوبی نداشتیم و این در حالی است که دولت‌های دنیا به دلیل کوچک بودن و داشتن وظیفه حاکمیتی بهتر به سوی الکترونیکی شدن گذار می‌کنند اما در کشور ما دولت علاوه بر حاکمیت، تصدیگری را برعهده گرفته است.