روسیه اصلاحاتی اساسی را در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اروپایی‌ها علیه ایران تهیه کرده‌اند، خواستار شد و اعلام کرد خواهان آن است که تحریم‌ها به معیارهایی محدود شوند که مانع از تولید تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک در ایران می‌شود تا اینکه در برای مذاکرات همچنان باز بماند.

با پیشنهاد تازه روسیه
مذاکرات هسته ای 5+1 درخصوص ایران به تعویق افتاد
چین: از دیدگاه روس‌ها حمایت می‌کنیم
ایسنا- پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان روز جمعه در حالی درباره پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی اروپا درباره ایران تشکیل جلسه دادند که مسکو و پکن همچنان بر موضع مخالف خود تاکید داشتند.
دیپلمات‌ها گفتند در نشست روز جمعه پشت درهای بسته، سفرای شش کشور درباره پیش‌نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه و آلمان درباره مساله هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند. آنها افزودند، روسیه و چین همچنان بر موضع مخالف خود با تحریم‌ها پافشاری کرده و آمریکا از سوی دیگر خواستار اصلاح این متن بود. دیپلمات‌ها تاکید کردند، این نشست مقدماتی بوده و آنها انتظار ندارند تصمیم سریعی درباره این متن اتخاذ گردد، زیرا قرار است مذاکرات بیشتری هفته آینده برگزار شود.
در همین حال منابع خبری گزارش دادند که روسیه اصلاحاتی اساسی را در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که اروپایی‌ها علیه ایران تهیه کرده‌اند، خواستار شد و اعلام کرد خواهان آن است که تحریم‌ها به معیارهایی محدود شوند که مانع از تولید تسلیحات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک در ایران می‌شود تا اینکه در برای مذاکرات همچنان باز بماند.
شبکه خبری فاکس‌نیوز، ضمن اعلام این مطلب گزارش داد: چین نیز اعلام کرده است که دیدگاهی مشابه دیدگاه روسیه دارد و از تغییرات پیشنهادی روسیه که متن اروپایی را ضعیف‌تر می‌کند، حمایت می‌کند.
این در حالی است که آمریکا عنوان می‌کند پیش‌نویس اروپایی به قدر کافی سخت نیست و جان بولتون، سفیر آمریکا نزد سازمان ملل نیز اعلام کرده است که واشنگتن نیز تغییراتی را پیشنهاد داده است.
دیدگاه‌های رقابتی پنج عضو دائم داری حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل زمینه را برای مرحله‌ای از مذاکرات طولانی و سخت درباره قطعنامه‌ای که مجازات ایران به جهت تداوم غنی‌سازی اورانیوم و خودداری از تعلیق خواستار است، مهیا کرده است.
ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل پس از نشست پنج عضو دائم شورای امنیت اعلام کرد که اصلاحات روسیه متن پیش‌نویس اروپا را کوتاه می‌کند.
وی اظهار کرد: فکر می‌کنیم که قطعنامه‌ای که اکنون درباره‌اش صحبت می‌کنیم، باید مانع از ظهور موقعیتی شود که مردم و کشورها بتوانند در توسعه غنی‌سازی اورانیوم و توسعه ابزارهای پرتابی سلاح‌های هسته‌ای به ایران کمک کنند.
این دیپلمات روسی ادامه داد: اما در عین حال یک مساله بسیار مهم دیگر بخش دیگری از فلسفه ما است، مبنی بر اینکه این (قطعنامه) باید درها را برای گفت‌وگوهای‌مان با ایرانی‌ها باز گذارد و نباید چیزهایی را شامل شود که هیچ هدف سودمندی ندارد، اما صرفا منجر به آن می‌شود که از هدف رسیدن به نتیجه‌ای از طریق مذاکره در خصوص مساله پیچیده برنامه هسته‌ای ایران دور شویم.
با وجودی که چورکین از توضیح تغییرات پیشنهادی روسیه خودداری کرد گفت که تغییرات تمامی اشاره‌ها به نیروگاه بوشهر را حذف می‌کند، زیرا هیچ ارتباطی به قطعنامه‌ای که درباره‌اش صحبت می‌کنیم، ندارد و هماهنگ با معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.
سفیر چین در سازمان ملل نیز در خصوص اینکه آیا روسیه و چین در رابطه با این قطعنامه در یک قایق سوارند یا خیر گفت: ما دیدگاه‌های مشابهی داریم، من از آنها حمایت می‌کنم.
وی تاکید کرد: پیش‌نویس اروپایی‌ها بسیار سخت است، ممکن است ایرانی‌ها را به انزوا بکشاند، اما من معتقدم که چین همواره این بحث را مطرح کرده است که پیش از هر چیز مساله ایرانی‌ها از مساله کره شمالی متفاوت است، بنابراین نمی‌توانید همان استانداردها را در این مورد نیز به کار گیرید.
وی ادامه داد: کره شمالی یک سلاح هسته‌ای را آزمایش کرد، در حالی که ایران تاکید دارد برنامه هسته‌ای‌اش صلح‌آمیز است و هدف از آن فقط تولید انرژی است.
گوانگیا افزود: به علاوه ایران خلاف کره شمالی عضوی از معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.
این دیپلمات چینی گفت که چین معتقد است تحریم‌ها باید به صورت تدریجی اعمال شوند و باید به روشی اعمال شود که فشاری سیاسی را بر ایرانی‌ها برای بازگشت به مذاکرات اعمال کند.
وزیر امور خارجه روسیه نیز دیروز گفت که ممکن است روسیه تنها در صورت برآورده شدن برخی شروط، از قطعنامه شورای امنیت درباره ایران حمایت کند.
سرگئی لاوروف، ادامه داد: اگر ما بر معیارهایی برای ممانعت از انتقال فناوری‌های مربوط به (غنی‌سازی اورانیوم، راکتورهای آب سنگین و بازفرآوری سوخت هسته‌ای) متمرکز شویم، می‌توانیم به سرعت درباره متن قطعنامه توافق کنیم، مشروط بر آنکه این معیارها چارچوب زمانی روشنی داشته باشد و مکانیزمی را برای لغو این معیارها مشخص کنیم.
وی افزود: این همچنین باید به موافقت ایران با شروط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مرتبط باشد.
لاوروف که پیشتر گفته بود روسیه همچنین آماده است درباره معیارهای تدریجی برای حل مساله هسته‌ای ایران به روشی که با واقعیت موجود مناسب باشد، کار کند، اقدام جمعی در راستای اصول توافق شده پیشین میان 5+1 را خواستار شد.
خبرگزاری ایتارتاس نیز به نقل از وی که از بروکسل بازگشته بود، گزارش داد: ما آماده‌ایم برخی معیارها را بپذیریم، بنابراین تلاش‌ها برای متهم کردن ما به خودداری از پذیرش کلی قطعنامه کاملا بی‌پایه و اساس است.
لاوروف از همه طرف‌ها خواست عملگرا باشند و گفت: اگر ما موضعی داشته باشیم که براساس آن اصول‌مان را رها نکنیم آن گاه طرف دیگر واکنشی مشابه خواهد داشت.
وی افزود: هرگونه راه‌حلی لازم است با گام‌هایی در جهت راه حلی دیگر آغاز شود.
اینترفکس نیز به نقل از لاوروف نوشت که روسیه از معیارهای سرسختانه در قبال ایران در ازای آنکه اجازه پیدا کند نیروگاه هسته‌ای بوشهر را بسازد، حمایت نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین پیش از ترک بروکسل در کنفرانس خبری مشترک با توئومیوجا وزیر امور خارجه فنلاند گفت که حاضر نیست از پیش‌نویس قطعنامه سازمان ملل که تحریم علیه تهران را خواستار است حمایت کند.
وی هشدار داد که متن پیش‌نویس فراتر از چیزی است که مورد توافق قرار گرفته بود.
لاوروف ادامه داد: هرگونه تحریمی که علیه ایران اتخاذ شود، باید منطقی، متناسب و مرحله‌ای باشد.
وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو همچنان آماده است به مذاکرات درباره این مساله ادامه دهد و گفت: ما قصد نداریم از تلاش‌هایمان در رابطه با معامله با ایران عقب‌نشینی کنیم.
تمامی تلاش‌های ما بر رسیدن به یک هدف واحد متمرکز است و آن هدف این است که اطمینان یابیم هیچ گونه اشاعه هسته‌ای وجود ندارد.
این گزارش حاکی است: خودداری مستمر مسکو از حمایت از تحریم‌ها علیه ایران یک نگرانی بزرگ برای انگلیس، فرانسه و آلمان و ‌آمریکا است که مدعی‌اند هدف از برنامه هسته‌ای ایران توصیه تسلیحات هسته‌ای غیرقانونی است؟