جلسه توجیهی عضویت‌واحدهای صنعتی و معدنی دارای بخش R&D (تحقیق و توسعه) در صندوق تحقیق و توسعه صنایع و معادن برگزار شد. به گزارش ایسنا، در این نشست که مدیران‌واحدهای تولیدی و صنعتی استان حضور داشتند، دبیر انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن کشور با اشاره به اینکه این انجمن با عضویت ۲۰۰‌واحد صنعتی در سال ۸۲ به ثبت رسید، اظهار داشت: حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی برای اجرای طرح‌های پژوهشی، کاربردی، فرهنگی و فناوری، حمایت از افراد برای مرحله تولید بنیه صنعتی، طرح‌های به نتیجه رسیده پژوهشی، هماهنگی و تمرکز فعالیت‌های پژوهشی‌واحدهای تحقیق و توسعه صنایع و معادن، مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و سایر ارکان اجرایی از مهم‌ترین اهداف تشکیل این انجمن بوده است.

توکلی گفت: به منظور افزایش فعالیت‌های این انجمن علاوه بر برگزاری و شرکت در دوره‌های آموزشی داخل و خارج از کشور، اقدام به ایجاد و راه‌اندازی صندوق تحقیق و توسعه کردیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳۰۰‌واحد صنعتی کشور عضو انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن هستند که تا پایان سال این تعداد به ۲‌هزار ‌واحد و تا پایان برنامه چهارم توسعه به ۵‌هزار ‌واحد صنعتی افزایش خواهد یافت.

او خاطرنشان کرد: ۱۶۵‌واحد از مجموع‌واحدهای عضو این انجمن، با خرید سهام حداقل به میزان ۵‌میلیون ریال در صندوق این انجمن نیز عضو شده‌اند.

کارشناس رسمی وزارت صنایع و معادن پژوهش و تحقیق با بیان این‌که سرمایه اولیه صندوق انجمن ۱۰‌میلیارد ریال است، تصریح کرد: با پیشنهاد دولت در برنامه چهارم توسعه برای گسترش‌واحدهای دارای بخش‌های R&D (تحقیق و توسعه) و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تشکل‌های غیردولتی در تشکیل این صندوق، ۴۹‌درصد سرمایه این صندوق به میزان ۴‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون ریال توسط دولت و مابقی توسط انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن تامین شده است.

وی افزود: کمک بلاعوض مشارکت دولت، سرمایه‌گذاری بانکی، وام و تسهیلات موسسات مالی و اعتباری، سرمایه‌گذاری مراکز پژوهشی و ‌واحدهای تحقیقاتی و توسعه تشکل‌های صنعتی و پژوهشگران از جمله منابعی است که منابع مالی این صندوق از طریق آن تامین می‌شود.

توکلی گفت: به زودی صندوق تحقیق و توسعه را با هدف کمک به تحقیقات‌واحدهای صنعتی به بانک تخصصی تحقیق و توسعه تبدیل می‌کنیم تا امکان دادن تسهیلات بیشتر برای‌واحدهای صنعتی فراهم شود، همان‌گونه که این کار در سایر کشورها به عنوان یکی از راه‌های توسعه‌واحدها انجام می‌شود.

وی با اشاره به سهم تحقیقات در برنامه توسعه کشور، گفت: با وجود اینکه ۲‌درصد تولید ناخالص ملی تقریبا معادل ۸‌هزار‌میلیارد ریال به عنوان بودجه تحقیقات توسعه در کشور در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه سهم این بخش نه تنها افزایش نداشته، بلکه از ۶دهم ‌درصد در نظر گرفته شده در برنامه چهارم توسعه به ۴دهم‌ درصد کاهش یافته است که با ادامه این روند نمی توانیم به اهداف مد نظر در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله توسعه دست یابیم.

دبیر انجمن مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن کشور از برگزاری همایش تحقیق و توسعه در آذر ماه امسال در تهران خبر داد و گفت: تنها راه برون رفت از رکود ‌واحدهای تحقیق و توسعه این است که هزینه آن به عنوان مالیات محسوب شود، همان‌طور که در کشورهای توسعه یافته اعمال می‌شود که ما این درخواست را در این همایش اعلام خواهیم کرد.