گروه تشکل‌ها- مصوبه مجمع عمومی روز چهارشنبه هفته گذشته، مبنی بر تمدید ۶ماه فعالیت اعضای هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی به قوت خود باقی است. بهرام شهریاری، عضو هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی کشور در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با بیان مطلب بالا گفت: نشست روز چهارشنبه مجمع عمومی کانون عالی که به طور فوق‌العاده برگزار شد، با رای‌گیری اعضا برای تمدید فعالیت اعضای کنونی هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی به پایان رسید. امیدواریم در مدت زمان مقرر بتوانیم با تعامل با وزارت کار و اموراجتماعی اعتبارنامه انجمن‌هایی که نتوانستند در این انتخابات شرکت کنند را نیز به تایید برسانیم تا شاهد برگزاری انتخابات پرشکوهی در آینده باشیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اعتراض ناظران وزارت کار و امور اجتماعی در خصوص مصوبه یاد شده گفت: برخی از اعضای وزارت کار و امور اجتماعی از اعتدال کانون صحبت کرده‌اند.

اعضای کانون ضمن اعتراض به اظهاراتی از این دست، انحلال تشکل فراگیری همچون کانون‌عالی را خلاف برنامه‌های وزارت کار و شخص وزیر مبنی بر فراگیر شدن می‌دانند.

وی افزود: صورتجلسه برگزاری مجمع را در روزهای آتی برای وزارت کار و امور اجتماعی ارسال خواهیم کرد. در صورت ممانعت از تایید این صورتجلسه راهکارهای قانونی همچون شکایت به دیوان عدالت اداری،‌ سازمان بین‌المللی کار و سازمان بین‌المللی کارفرمایی را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به امضای مقاوله‌نامه‌های سازمان بین‌المللی کار تصریح کرد: وزارت کار و امور اجتماعی حق دخالت در برگزاری انتخابات تشکل‌های کارگری یا کارفرمایی را ندارد.

نقش این وزارتخانه تنها نظارت است نه دخالت. وی با اشاره به راهبردهای وزارت کار و امور اجتماعی مبنی بر حمایت از تشکل‌ها گفت: وزیر کار و امور اجتماعی فراگیر شدن تشکل‌ها را یکی از اولویت‌های خود قرار داده است.

افزون بر این و با توجه به شناختی که از نظری جلالی، معاون روابط کار وزارت کار و امور اجتماعی داریم، بعید است که مسوولان ارشد این وزارتخانه، خواستار انحلال این تشکل بزرگ کارفرمایی شوند.

وی به نقش تاثیرگذار کانون عالی در اجرای هر چه بهتر اصل سه‌جانبه‌گرایی اشاره کرد و گفت: کانون عالی به عنوان نماینده کارفرمایان در مجامع مهمی همچون شورای‌عالی کار، شورای‌عالی تامین‌اجتماعی و شورای‌عالی حفاظت فنی و بهداشت نقش عمده‌ای در تصمیم‌گیری‌های سال‌های اخیر ایفا کرده است که بروز هر گونه چالش بر سر تداوم فعالیت آن، مشکلات دولت را دوچندان می‌سازد.

شهریاری در خصوص مسائل مطرح شده درباره پرداخت حق عضویت برخی از تشکل‌های حاضر در نشست روز چهارشنبه کانون عالی از سوی یکی از اعضای هیات‌مدیره گفت: به دلیل محدودیت مالی برخی از تشکل‌ها برای حضور در انتخابات و به منظور افزایش مشارکت گروهی، یکی از اعضای هیات‌مدیره ورودی اعضا را از محل مطالبات خود از کانون پرداخت کرد که به دلیل حمایت تمامی اعضا از لزوم فراگیر شدن کانون عالی، مساله پنهانی به شمار نمی‌آید.

وی گفت: مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی در صددند که حضور برخی از نمایندگان تشکل‌های غیر برخوردار از حق رای را به کانون عالی نسبت دهند، حال آنکه ما نیز با حضور برنامه‌ریزی نشده آنان مخالف بودیم و نسبت به صدور مجوز حضور در انتخابات برای این اعضا که توسط اداره کل کار و امور اجتماعی قزوین صادر شده بود اعتراض داشتیم.