اجلاس راهبری اینترنت در یونان پایان یافت

گروه کامپیوتر- آینده اینترنت و راهبری آن موضوعی بود که در اولین اجلاس راهبری اینترنت (IGF) در آتن مورد بررسی قرار گرفت. این اجلاس چهارروزه، در واقع از طرف سازمان ملل و برای بررسی مسائل مربوط به مدیریت اینترنت و ارائه راهکارهای مناسب به دولت‌ها، شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی کاربران عادی برگزار شد.

«نیتین دسای»، نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه مدیریت اینترنت معتقد است: «این اجلاس به کاربران سرتاسر دنیا برای تشخیص و شناسایی مشکلات و مسائل مربوط به شبکه جهانی، کمک می‌کند. این اجلاس فرصتی برای ۱۵۰۰نماینده از کشورهای مختلف جهان بود تا عقاید و نظرات خود را ابراز کنند، اما به طور کلی چهار موضوع کلیدی مورد بحث در این کنفرانس امنیت، تنوع، آزادی بیان و دسترسی است.»

املی تیلور، مدیر دامنه‌های .UK در این مورد اما می‌گوید: «این اجلاس برای کاربران اینترنت به دلیل بحث درباره مسائلی که با آنها درگیر هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در حقیقت این روزها دیگر هر کسی تجربه حملات هکرها یا ویروس‌ها را داشته است. از طرفی بعضی از این کاربران با مسائلی مانند اعمال نفوذ دولت‌ها در محتویات فضای سایبر و فیلترینگ هم روبه‌رو هستند.»

این در حالی است که هنوز دولت‌ها نتوانسته‌اند درباره مساله راهبری و حاکمیت اینترنت و چگونگی نقش دولت آمریکا در آن به توافق مشخصی برسند.

نیتین دسای نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در راهبری اینترنت در پایان نشست آتن خاطرنشان کرد که نمی‌توان از نشست آتن اتنظار داشت در مورد موضوعی خاص بیانیه منتشر کند و نظر خاصی را به بخشی از جامعه بین‌الملل تحمیل کند چرا که شرکت در همه نشست‌های IGF برای عموم آزاد بوده و اعضای آن انتخابی یا انتصابی نیستند.

بسیاری از نهادهای دیگر نیز نسبت به محدودیت‌های اینترنتی در کشورهای دیگر از جمله چین و ویتنام و همچنین مشارکت برخی شرکت‌ها مانند گوگل و مایکروسافت با دولت‌ها برای دسترسی به اطلاعات شهروندان اعتراض کردند.

راهبری یا مدیریت اینترنت در واقع یکی از بحث‌های اصلی و چالش برانگیزترین دستور کار اجلاس سران جامعه اطلاعاتی بود که دور نخست آن در سال ۲۰۰۳ در ژنو سوئیس و دور نهایی آن در سال ۲۰۰۵ در کشور تونس برگزار شد.

نشست‌های جامعه اطلاعاتی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین واقعه ارتباطات قرن نیز نام برده می‌شد به دلیل حضور صدها تن از روسای دولت‌ها، نمایندگان بخش‌خصوصی و جامعه مدنی جزو بزرگ‌ترین نشست‌های برگزار شده توسط سازمان ملل نیز محسوب می‌شود.

در این نشست‌ها برخی کشورهای در حال توسعه بر نامتوازن بودن توزیع منابع اینترنتی شامل آدرس‌های اینترنتی، آدرس‌های آی پی و محتوای آنلاین تاکید کردند و خواستار تغییر نظام حاکم بر مدیریت اینترنت شدند.

انتقاد این گروه از کشورها عمدتا منابع اینترنتی و شرکت‌هایی را در بر می‌گرفت که توسط ایالات‌متحده آمریکا شکل گرفته و وظایف مهمی ‌را در زمینه هدایت فنی اینترنت برعهده داشتند.

برخی، از جمله متخصصان دانشگاهی و فنی بر اصلاح نظام موجود و تقویت بخش‌خصوصی در آن تاکید داشتند. اما برخی کشورها از جمله ایران، کوبا، چین و برزیل بر تغییر کلی ساختار حاکمیت اینترنت و حضور دولت‌های جهان در نهادهای تصمیم‌گیر اصرار می‌کردند.

در مقابل، نهادهای مدافع حقوق بشر و جامعه مدنی نیز بر دور بودن حاکمیت اینترنتی از کنترل دولتی تاکید داشتند چرا که به عقیده آنان کنترل دولت‌ها بر اینترنت به فراگیرشدن سانسور و محدودیت‌هایی روی شبکه می‌انجامد.

در سال ۲۰۰۳ بسیاری از کشورها اعتقاد داشتند که سازمان آیکان باید زیرنظر سازمان ملل قرار بگیرد. موضوعی که با مخالفت ایالات‌متحده روبه‌رو شد.

آیکان براساس قرارداد با وزارت بازرگانی ایالات‌متحده وظیفه هدایت و نظارت دامنه‌ها و آدرس‌های اینترنتی را برعهده دارد و در طی سال‌های اخیر تلاش کرده تا وجهه‌ای بین‌المللی به خود بگیرد تا از زیر فشار کشورهای جهان درباره کنترل آن بیرون آید.

مقامات آیکان در آتن با برگزاری دو کارگاه و چندین سخنرانی تلاش گسترده‌ای برای مطرح شدن بحث بین‌المللی شدن این سازمان انجام دادند.

با این وصف به گفته برخی کارشناسان، نشست آتن در واقع تنزل بحث راهبری اینترنت و مطرح شدن بحث‌های جانبی بسیاری است که در حوزه اینترنت وجود دارد.