پروژه تکمیل آزادراه زنجان- تبریز تا «بستان آباد» به طول ۱۷۵ کیلومتر پس از اتمام ماه مبارک رمضان و با حضور رییس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد. وزیر راه و ترابری در گفت‌وگو با خبرگزاری «مهر» گفت: آزاد راه زنجان-تبریز تا بستان آباد تکمیل شده و در مرحله افتتاح قرار گرفته است.

محمد رحمتی تصریح کرد: هم‌اکنون این بخش نیز آسفالت شده و نصب تابلوها و علامت‌ها همزمان با خط‌‌کشی در هفت منطقه به صورت همزمان توسط پیمانکاران مربوطه در حال انجام است. وی اضافه کرد: این آزادراه تا قوری گل ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در سال ۸۶ این بخش نیز به بهره‌برداری برسد.

احداث آزادراه تبریز ـ زنجان از ۱۰ سال پیش آغاز شده و عمده پیشرفت آن طی دو سال اخیر بوده است. از ۸۰میلیارد تومانی که برای اجرای این طرح تا پایان امسال مورد نیاز است، ۴۰میلیارد تومان توسط دولت و مابقی باید توسط اوراق مشارکت تامین شود.

در حال حاضر،‌ خودروها مسیر زنجان تا تبریز را بیش از ۵/۳ ساعت طی می‌کنند که با احداث آزادراه،‌ این مدت زمانی به کمتر از ۵/۲ ساعت کاهش می‌یابد.

آزاد‌راه ۲۰۰میلیارد تومانی زنجان- تبریز در برزخ

از سوی دیگر بهره‌برداری از آزاد‌راه زنجان- تبریز به دلیل آنچه که نبود امکانات ایمنی خوانده شده، با مخالفت پلیس راه مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری فارس چندی پیش سرپرست پلیس راه نیروی انتظامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، آزاد‌راه زنجان- تبریز به‌رغم هزینه‌های گزافی که برای ساخت آن صرف شده است، دارای نقایص هندسی فراوانی است و پلیس راه ضمن مخالفت با افتتاح آن هیچ‌گونه مسوولیتی را در مورد خطرات موجود در این آزادراه و عواقب ناشی از آنها نمی‌پذیرد.

مجری طرح: ساختمان‌های پلیس راه آماده نبود، با افتتاح مخالفت کردند

مجری طرح‌های ساخت‌ آزادراه‌ها در این رابطه گفت: طبیعی است قبل از زمان افتتاح تمامی تابلوها و گاردریل‌ها در طول مسیر نصب خواهد شد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

منتظری افزود: مشکل پلیس راه این است که در این آزادراه ساختمان‌های مخصوص آنها ساخته نشده است. ولی ظاهرا آنها بر این باورند که وزارت راه و ترابری در مورد لزوم وجود پلیس راه و راهداری در آزادراه‌های کشور اطلاعی ندارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر اولویت وزارت راه ساخت و تکمیل بدنه فیزیکی آزادراه زنجان‌- تبریز به منظور افتتاح هرچه سریعتر آن است، افزود: در طول این آزادراه در مناطق مختلف ۹ واحد ساختمان کارگاهی وجود دارد و سازمان راهداری می‌تواند سه واحد از آنها را برای استقرار موقت انتخاب کند.

مجری طرح‌های ساخت‌ آزادراه‌ها با تاکید بر اینکه وزارت راه خود را ملزم به تجهیز بیشتر ساختمان‌های انتخاب شده به امکانات رفاهی می‌داند، خاطر نشان کرد: در آینده‌ای نزدیک ساختمان‌هایی در مناطقی معین به منظور اختصاص به پلیس راه و راهداری ساخته خواهد شد.

جعفر رفیعیان، مجری طرح آزادراه زنجان - تبریز نیز با اشاره به اینکه نصب تابلوها و علامت‌ها همزمان با خط‌کشی در هفت منطقه به صورت همزمان توسط پیمانکاران مربوطه در حال انجام است، اظهار داشت: در آزادراه زنجان_تبریز پایه بسیاری از تابلوها نصب شده و همچنین بخش اعظم اعتبار مورد نیاز برای نصب گاردریل‌ها، علائم و تابلوها نیز به پیمانکار پرداخت شده است. وی نیز ضمن گلایه از اظهارات پلیس راه به خاطر تحت‌شعاع قرار دادن زحمات بسیار زیادی که در طول ۱۰ سال صرف ساخت این آزادراه شده است، تصریح کرد: داشتن ساختمان برای پلیس راه حقی است که ما نیز از آن غافل نیستیم.

رفیعیان خاطرنشان کرد: طبق صورتجلسه‌ای که با حضور نمایندگان اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان آذربایجان شرقی، راه و ترابری استان، جانشین فرمانده پلیس راه، نماینده شرکت ساخت آزادراه و نماینده مجری طرح تنظیم شده است، محل پاسگاه‌ها و ایستگاه‌های عوارضی مشخص شده است که در زمان معین ساخته خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه کانکس‌های مجهزی برای استقرار موقتی پلیس راه تهیه شده است، تصریح کرد: اظهارات پلیس راه تهران در حالی بوده است که وزارت راه و ترابری در باره این موارد با مسوولان استان آذربایجان شرقی به توافق رسیده‌اند.

برای ساخت آزاد راه ۲۰۰میلیارد تومان هزینه شد

مدیر روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور در همین خصوص گفت: اظهارات آقای هاشمی معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی کل کشور در حالی منتشر شده که ۴۵ روز تا زمان افتتاح آزادراه زنجان - تبریز باقی مانده است.

وی با بیان اینکه این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های مشارکت بین بانک‌های ملی، صادرات و رفاه کارگران با سهمی حدود ۶۰درصد و وزارت راه و ترابری با سهمی حدود ۴۰درصد است که در دولت نهم به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: در طول ۱۰ سال گذشته برای ساخت این آزادراه حدود ۲۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

کرمانی‌ها با اشاره به اتمام پروژه با وجود کمبود سیمان و قیر در کشور و نیز مشکلات متعدد دیگری که برای تامین مصالح وجود داشته است، آمار ۲۷هزار نفری تلفات در جاده‌های کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: مسیر موجود بین زنجان تا تبریز دارای ۷ متر عرض بوده و محور شریانی و ترانزیت و حمل و نقل می‌باشد و میزان ترافیک و تصادف در آن به وضوح در حد بسیار بالایی است و اکنون که آزادراهی با عرض ۲۳ متر ساخته شده و هر کدام از مسیرهای رفت و برگشت آن دارای سه باند می‌باشند، از مسوولان انتظار می‌رود اگر به فکر پاسداشت تحقق یکی از اهداف کشور در راستای کاهش تصادفات در جاده‌ها نیستند، آن را کم‌رنگ جلوه ندهند.

کرمانی‌ها ادامه داد: پلیس راه تنها به دلیل نبود ساختمان مخصوص برای آنها در این آزادراه نصب نشدن علامت‌ها و گاردریل‌ها قبل از افتتاح را بهانه قرار داده است و این در حالیست که جلسات متعددی در حضور رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان آذربایجان شرقی تشکیل شده است تا نظرات پلیس برای تامین ایمنی کامل در آزادراه زنجان - تبریز لحاظ شود.