در برای مذاکره همچنان باز است

ایسنا - مقامات کشورهای ۵+۱ در آخرین اظهارنظرهای خود با وجود اعلام نارضایتی از اینکه ایران تعلیق غنی‌سازی را قبول نکرده است، بااین حال تاکید کردند که «در برای مذاکره با ایران همچنان باز است» خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تاکید کرد که گفت‌وگوها با ایران حتی با وجود امکان مذاکره پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان درباره تحریم‌ها علیه تهران، همچنان ممکن خواهد بود.

خاویر سولانا روز جمعه طی سخنرانی در مقابل کارشناسان امنیتی در پاریس گفت: در، برای مذاکرات باز است و همواره باز خواهد ماند.

وی که در آستانه نشست مقامات عالی‌رتبه آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین صحبت می‌کرد که دیروز درباره چگونگی پاسخگویی به خودداری تهران از تعلیق برنامه هسته‌ای‌اش در لندن با یکدیگر مذاکره و دیدار کردند.

آسوشیتدپرس در این ارتباط گزارش داد که احتمال دارد شش کشور پرونده ایران را بار دیگر به شورای امنیت بازگردانند.

سولانا در همین زمینه گفت: ما ساعت‌های بسیار، ساعت‌هایی بی‌پایان را مذاکره کرده‌ایم، اما درباره نکته کلیدی یعنی تعلیق توافق نکرده‌ایم.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که گفت‌وگوها نمی‌تواند برای همیشه ادامه پیدا کند، اما در عین حال گفت که معتقد است دیپلماسی تنها راه‌حل ممکن در این مساله است. وی اظهار کرد: معتقدم که پرونده ایران فقط از طریق مذاکرات می‌تواند حل شود و حل خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از سولانا نوشت که مذاکرات بیشتر با تهران ممکن است، اما بن‌بست کنونی به معنای آن است که شش کشور مذاکره کننده اکنون باید تصمیم بگیرند که آیا شورای امنیت سازمان ملل به مساله هسته‌ای ایران بپردازد یا خیر.

سولانا روز پنج‌شنبه نیز تکرار کرده بود که حتی اگر مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد، گفت‌وگو با ایران باید ادامه یابد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از مذاکره با ماسیمو دالما، وزیر امور خارجه ایتالیا در رم افزود: هرچند زمان مذاکرات نامحدود نیست، اما ما سعی می‌کنیم که نهایت تلاشمان را بکنیم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنم حتی اگر الان شکست بخوریم ما باید درها را برای گفت‌وگو با ایران باز نگه داریم.

تصمیم درباره پرونده ایران با شش کشور است

در همین حال مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد، اکنون زمان آن فرا رسیده تا قدرت‌های جهان درباره ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل تصمیم‌گیری کنند.

خاویر سولانا که در جمع خبرنگاران با اشاره به آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین به علاوه آلمان به عنوان طرف‌های دخیل در بحث هسته‌ای ایران خاطر نشان کرد: به شش کشور بستگی دارد تا درباره این امر تصمیم‌گیری کنند که آیا زمان برای پیگیری راهکار دوم و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل فرارسیده است یا خیر.

سولانا که جلسات متعددی را با علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره برنامه هسته‌ای کشورمان برگزار کرده و در طول این مدت تلاش کرده تا ایران را متقاعد به تعلیق‌ فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم کند، در ادامه افزود:‌ ما به توافق نرسیدیم. وی گفت: ایران تا به امروز تعهدی برای تعلیق غنی‌سازی ارائه نکرده است.

غربی‌ها در شرایطی تلاش دارند به بهانه تسلیحاتی جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران،‌ تهران را وادار به تعلیق غنی‌سازی کنند که بنا بر معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، ایران به عنوان یکی از اعضای این پیمان حق دارد که برای مصارف صلح‌آمیز غنی‌سازی داشته باشد.

مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در عین حال تاکید کرد: در حالی که درها برای مذاکرات همیشه باز است و باز خواهد بود، اما باید گفت که مذاکرات نمی‌تواند برای ابد ادامه داشته باشد.

سولانا ادامه داد: من متقاعد شده‌ام که موضوعات دردسر آفرین تنها می‌تواند از طریق مذاکرات حل شود، اما این بار تعهدی است که در مراحل بعدی تنها به دوش ایران است. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تکرار کرد که گفت‌وگوها با ایران پیشرفت‌هایی داشته، اما همچنان موضوع تعلیق حل نشده است.

لاوروف: هنوز با تحریم مخالفیم

همچنین وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه گفت که آمریکا مذاکرات این شش کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده کرده است. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه افزود: متاسفانه قانون یک‌جانبه آمریکا کار جمعی شش کشور را از جمله تحلیل شرایط و برآورد اقدامات را پیچیده کرده است. وی در بازگشت از سفرش به لهستان گفت: آنچه که اتفاق افتاده، اتفاق افتاده است. ما باید ببینیم که در این شرایط چه می‌توانیم انجام دهیم. آسوشیتدپرس نوشت که هنوز مشخص نیست لاوروف به چه قانونی در آمریکا اشاره دارد.

پیش از این نیز وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با آنا فوتیگا، همتای لهستانی‌اش در جمع خبرنگاران گفت که مسکو همچنان با اعمال تحریم علیه ایران مخالف است.

سرگئی لاوروف تصریح کرد: اعمال تحریم‌ها (علیه ایران) اقدامی افراطی و غیرسازنده خواهد بود. وی گفت: من فکر می‌کنم تا تمام راه‌های دیپلماتیک طی نشوند، تحریم‌ها اقدامی افراطی خواهد بود.

لاوروف با اشاره به مخالفت ایران با تعلیق گفت: ما نگرانیم که هنوز پاسخ مثبتی از سوی ایران به پیشنهاد غرب دریافت نکرده‌ایم.

وی افزود که نشست قریب‌الوقوع میان وزیران امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان با توافقاتی که در میان این شش کشور انجام گرفته هدایت می‌شود. او گفت: ما امکان فشار بیشتر بر ایران را می‌پذیریم، اما این فشار باید با هدف آغاز کردن مذاکرات و رسیدن به توافقاتی انجام گیرد که می‌تواند منع اشاعه را تضمین کند.

لاوروف تاکید کرد که روسیه از هیچ هدف دیگری در رابطه با ایران حمایت نخواهد کرد.

وی افزود که قانون جدیدی که آمریکا تصویب کرده است، توافق جامعه بین‌المللی درباره رویکرد جمعی بر سر مساله ایران را مشکل‌تر کرده است.

انگلیس: کار باید در شورای امنیت دنبال شود

نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز روز پنج‌شنبه گفت که اگر ایران از تعلیق غنی‌سازی سر باز بزنند، شورای امنیت هفته آینده بحث درباره اعمال تحریم‌ها را آغاز خواهد کرد.

امیر جونز پری افزود: انتظار دارم پرونده ایران هفته آینده در نیویورک با دیگر شرکا و اعضای شورا بر اساس قطعنامه شورا بررسی شود. وی ادامه داد که ماده ۴۱ قطعنامه شورای امنیت این اجازه را می‌دهد که تحریم‌های غیرنظامی از قبیل روابط اقتصادی و دیپلماتیک، حمل و نقل و ارتباطات اعمال شوند.

دوست بلازی: ایران این فرصت تاریخی را بپذیرد

وزیران خارجه فرانسه و اسپانیا روز پنج‌شنبه اعلام کردند که اگر تلاش‌های جامعه بین‌الملل در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به نتیجه‌ای نرسد برای اجرای تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران اعمال فشار خواهند کرد.

میگوئل موراتینوس و فیلیپ دوست بلازی، وزیران خارجه اسپانیا و فرانسه، افزودند: اگر ایران از قطعنامه شورای امنیت مبنی بر تعلیق غنی‌سازی پیروی نکند، اسپانیا و فرانسه خواستار اعمال تحریم‌ها خواهند شد.

وزیر امور خارجه فرانسه پنج‌شنبه در کنفرانس خبری در مادرید اظهار کرد که حتی اگر سازمان ملل با اعمال تحریم‌ها علیه ایران موافقت کند، در، برای مذاکرات درباره برنامه ایران هم چنان باز است.

فیلیپ دوست بلازی، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: اگر ایران با تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای‌اش موافقت کند، مذاکرات می‌تواند بار دیگر آغاز شود. وی افزود که پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در حال تحلیل اوضاع مربوطه هستند تا ببینند که برای احیای روابط با ایران چه کاری می‌تواند انجام گیرد. وزیر امور خارجه فرانسه گفت که برنامه فرانسه آن است که اطمینان یابد مذاکرات ادامه می‌یابد. بلازی گفت: نشست‌ها و نشست‌های بیشتر با جامعه بین‌المللی برای ایران زمان می‌خرد. وی افزود که جامعه بین‌المللی باید به شکلی قاطعانه و متحد در این باره اقدام کند.

وزیر امور خارجه فرانسه ابراز امیدواری کرد که ایران «این فرصت تاریخی را بپذیرد و خود را از جامعه بین‌المللی منزوی نکند.»‌