دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این که در سیاست‌های کلان نظام در خصوص مبارزه با مواد مخدر، قطع رابطه توزیع‌کننده و مصرف‌کننده مصوب شده است، گفت: چنانچه معتادان پرخطر در گام اولیه درمان و بهداشت در نظر گرفته شده، در مراکز درمانی حضور یابند، با آنها که به سیستم توزیع‌کنندگان مواد مخدر وصل هستند، به صورت قهریه برخورد می‌کنیم. به گزارش «ایسنا» فدا حسین مالکی در اختتامیه هفتمین جشنواره فرهنگی-هنری طلوع، با اشاره به این که از ابتدای دولت نهم این سوال که «به هر حال نظام و دولت با مقوله مواد مخدر چه خواهد کرد؟‌» در ذهن همه به‌وجود آمده بود، افزود: در ۶ ماه گذشته سیاست‌های کلان نظام در خصوص مبارزه با مواد مخدر تقدیم مجمع تشخیص مصلحت نظام و پس از ۶ ماه مصوب شد.

وی با بیان این که هم اکنون سیاست‌های کلان نظام در این خصوص باید تایید نهایی شود، اذعان کرد: در خصوص این که معتاد بیمار است یا مجرم نیز به این نتیجه رسیدیم که با مشخص شدن پاسخ این سوال وضعیت بخش درمانی یا انتظامی نیز مشخص خواهد شد. مالکی با تاکید بر این که کشورهای دنیا و ایران آنچه امروز در افغانستان می‌گذرد را موضوعی سطحی نمی‌بینند، خاطرنشان کرد: تولید مواد مخدر در افغانستان طی ۵ ــ ۶ سال گذشته به مرز بیش از ۶هزار تن رسیده و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال ۲۰۰۶ به بیش از ۷هزار تن افزایش یابد. وی با بیان تعیین استراتژی و راهبردهای ملی کشور در امر مبارزه با مواد مخدر افزود: بر این اساس همه دستگاه‌های متولی مبارزه با مواد مخدر برنامه راهبردی خود را در این زمینه مشخص خواهند کرد. دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: به علاوه سند ویژه توسعه کشور بر اساس برنامه ۴ ساله، مصوب و از طریق دولت ابلاغ شده، اما هنوز از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به دستگاه‌ها ابلاغ نشده است.

به گفته وی، در این اسناد همه دستگاه‌ها به وظایف خود آگاه می‌شوند تا دیگر شاهد دعوای بین دستگاه‌ها نباشیم و در تمام این موارد نقش مردم و سازمان‌های غیر دولتی بسیار پر رنگ دیده شده است.

مالکی ضمن اظهار خرسندی نسبت به کنترل مرزهای شرقی کشور با مشارکت مردم در بزرگترین قرارگاه امنیتی شرق تصریح کرد: با توجه به گزارش و پیشنهاد کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال جاری اهمیت بیشتری به درمان داده شده و اعتبارات این امر از ۳/۳میلیارد به ۱۳میلیارد تومان افزایش یافت. وی گفت: بر این اساس اولین و مهمترین اولویت درمان، نه روش‌های سابق و اردوگاه‌ها بلکه تقویت مراکزTC، DIC، متادون درمانی و ... خواهد بود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: چنانچه معتاد پرخطری که چنین امکانی برای درمان وی در نظر گرفته شده، نخواهد وارد مراکز درمانی شود نیروی انتظامی وارد عمل می‌شود و جمع‌آوری آنها را آغاز می‌کند چرا که اجازه نخواهیم داد معتاد پر خطر در جامعه رها شود.

خطیبیان، مدیرکل سازمان‌های غیردولتی و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با تاکید بر این که در رویکرد جدید، ستاد به این نتیجه رسیده است که حضور و مشارکت مردم در امر مبارزه و پیشگیری باید تقویت شود، گفت: بر این اساس در رویکرد جدید مشارکت‌های عامه مردم و گروه‌های خودجوش مردمی و محلات در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به این که زبان استفاده و بهره‌مندی از سرمایه‌های اجتماعی در زمان‌های مختلف متفاوت است، افزود: در این دوره بستر جدید سازمان‌های مردم نهاد به وجود آمده و ارتباط جدی با سازمان‌های فوق مد نظر است.

خطیبیان با اعلام این که گروه مشاوران سازمان‌های مردم نهاد با سه رویکرد پیشگیری، درمان و کاهش آسیب هفته آینده کلید می‌خورد، خاطرنشان کرد: از این گروه نظرات و ایده‌هایی به شکل لایحه یا طرح حاصل خواهد شد تا در سطح کشور اجرایی شود. به گفته وی هم اکنون در بخش DIC و فعالیت‌های فرهنگی و پیشگیری بیشتر اهداف اجرایی به دست سازمان‌های غیردولتی سپرده شده و به دنبال آن هستیم تا ستاد را برنامه‌ریز، برنامه‌دهنده و متولی امور ببینیم.

مدیرکل مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در هفته جهانی مبارزه با مواد مخدر ۴ هزار اجرای برنامه از سازمان‌های غیر دولتی در سراسر کشور داشته‌ایم. حاجی رسولی، مشاور مدیر کل سازمان‌های غیردولتی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این جشنواره با اظهار تاسف نسبت به این که فقر شادی و افسردگی سبب گرایش جوانان به مواد مخدر شده است، گفت: اگر جوانان شادی واقعی داشته باشند، دیگر به دنبال شادی‌آورهای خطرناک نخواهند رفت. وی افزود: ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب، نقش بزرگی در کاهش افسردگی و نشاط بخشی به جوانان کشور دارد و بر این اساس بسیاری از هزینه‌های نابه‌جایی که هم اکنون در بعضی بخش‌های کشور می‌شود را می‌توان صرف تقویت ورزش در جامعه کرد.