تحولات بزرگ در قرارداد آزادگان

محافل نفتی تهران و توکیو در انتظار بیانیه مشترک اینپکس و شرکت ملی نفت هستند

دنیای اقتصاد - با وجود آنکه محافل نفتی تهران و توکیو در انتظار بیانیه مشترک شرکت ملی نفت ایران و شرکت ژاپنی اینپکس نشسته‌اند تا آخرین نتایج مذاکرات طولانی دو شرکت در خصوص سرنوشت مشارکت ژاپن در توسعه میدان عظیم نفتی را دریابند، با این حال خبرگزاری‌ها در تهران به نقل از مدیرعامل شرکت ملی نفت و در توکیو به نقل از وزیر تجارت ژاپن خبر از تحولاتی داده‌اند که به موجب آن سهم ژاپن از این قرارداد حداقل ۶۵درصد کاهش یافته و نقش اجرایی آن در میدان آزادگان کاملا از دست رفته است. براساس این گزارش‌ها مذاکرات دو شرکت ملی نفت و اینپکس که تا آخرین ساعات روز پنج‌شنبه با حضور عالی‌ترین مقامات تصمیم‌گیر آنها در تهران جریان داشته است، منجر به این نتیجه شده است که ژاپن سهم ۷۵درصدی خود را در این میدان به ۱۰درصد کاهش داده و متقابلا شرکت ایرانی نیکو که قبلا ۲۵درصد در این پروژه سهیم بوده است، نقش خود را گسترش داده است.

خبرگزاری مهر دیروز در این زمینه به نقل از غلامحسین نوذری، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گزارش داد: قرارداد ایران و ژاپن یک قرارداد مشارکت میان شرکت اینپکس ژاپن و نیکو بوده که براساس آن ۷۵‌درصد از سهام متعلق به شرکت ژاپنی و ۲۵‌درصد مابقی نیز به شرکت نیکو تعلق داشته است.

در نتیجه براساس این قرارداد عملیات اجرایی به عهده شرکت اینپکس بود اما این شرکت در اجرای پروژه با تاخیر روبه‌رو بوده و تمدید درخواست مهلت را نیز ‌می‌کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، این درحالی بود که ایران نیز به دلیل حسن روابط خود با ژاپنی‌ها به این درخواست‌ها تاکنون پاسخ مثبت داده، اما در زمان حاضر تمدید این مهلت‌ها بیش از این مقدور نیست.

نوذری با اشاره به وضعیت کنونی قرارداد گفت: مذاکرات ایران و ژاپن از روز شنبه گذشته آغاز شده و تا روز پنج شنبه نیز ادامه داشته است اما در این مذاکرات تلاش ‌می‌شود ژاپنی‌ها در قرارداد آزادگان حفظ شوند با این تفاوت که ممکن است سهام آنها محدود شده و احتمالا به ده‌درصد کاهش یابد.

وی افزود: به این ترتیب اکثریت سهام به شرکت نیکو تعلق ‌می‌گیرد و شرکت نیکو خود با استفاده از پیمانکاران داخلی یا خارجی قرارداد را پیش ‌می‌برد.

نوذری تاکید کرد: اگر چه این عوامل بر روی میز مذاکره همچنان در حال بررسی هستند اما در صورت اتخاذ چنین تصمیمی ژاپنی‌ها از عملیات اجرایی پروژه خارج ‌می‌شوند و تنها سهم محدودی را خواهند داشت.

وی درباره نحوه برداشت از این میدان گفت: در این میدان ۶حلقه چاه نفتی حفر شده است و یکی از برنامه‌ها آن است که با استفاده از این تعداد چاه یا حفر چاه های دیگر بتوانیم در فاز اول ۲۵حلقه چاه حفر کنیم و بقیه میدان را نیز با استفاده از درآمد همین چاه‌ها توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: شرکت نیکو با گرفتن پیمانکار با حفظ سهام خود، میدان را توسعه می‌دهد و یا اینکه این شرکت با تفویض کامل سهام خود به یک شرکت دیگر باید توسعه میدان را واگذار کند.

همچنین خبرگزاری فارس به نقل از غلامحسین نوذری نوشت:‌ مذاکره با طرف‌های ژاپنی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.نوذری به این خبرگزاری گفته است، روند مذاکرات تاکنون حکایت از کنار گذاشتن ژاپن از توسعه میدان آزادگان دارد، ولی این دور مذاکرات آخرین فرصت برای ژاپن به حساب می‌آید و ما در یک هفته گذشته به صورت بسیار فشرده به مذاکره پرداختیم و فرصت دیگری به آنان نخواهیم داد. در این مدت مذاکره در چارچوب منافع ملی انجام شد و حتی فرصت وقت‌کشی را نیز از آنان گرفتیم.

وی افزود: ممکن است ژاپنی‌ها سهم کوچکی از توسعه میدان را بگیرند اما توسعه میدان را به آنها نمی‌دهیم چون توسعه از آن کسی خواهد بود که بیشترین سهم را داشته‌ باشند. حتی در صورت مشارکت نیز دیگر اپراتور نخواهند بود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت در خصوص ادامه کار نیز گفت: برگزاری مناقصه و یا سپردن کار به شرکت‌های داخلی، گزینه‌هایی است که دنبال می‌کنیم و بررسی می‌شود تا ببینیم کدامیک توجیه بیشتری داشته باشد.

وزیر تجارت ژاپن: ۷۵‌درصد سهم خود را در میدان آزادگان از دست دادیم

در همین حال وزیر تجارت ژاپن گفت: این کشور احتمالا برای حفظ حضور خود در میدان آزادگان با کاهش سهم ۷۵‌درصدی خود در میدان آزادگان موافقت خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، وزیر تجارت و صنعت ژاپن روز جمعه گفت: مذاکرات شرکت اینپکس با ایران ادامه دارد اما احتمالا سهم ژاپن در میدان آزادگان کاهش خواهد یافت.

آکیرا آماری که در جمع خبرنگاران در توکیو سخن می‌گفت از مشخص کردن این موضوع که آیا شرکت اینپکس از پروژه آزادگان اخراج شده است خودداری نمود، اما گفت: این شرکت برای حفظ حضور خود در یکی از بزرگترین میدان‌های نفتی جهان با کاهش سهم ۷۵‌درصدی خود در این میدان موافقت خواهد کرد.

آماری در ادامه گفت: «کونیکو ماتسو رییس شرکت اینپکس در ایران مشغول مذاکره است و این شرکت به زودی بیانیه‌ای در مورد نتیجه مذاکرات منتشر خواهد کرد.»

وی کاهش سهام ژاپن در میدان مذکور را محتمل دانست و گفت: «ممکن است سهام ژاپن در این میدان کاهش یابد. آنها در مورد مسائل مختلف مشغول مذاکره هستند که میزان سهام ژاپن در این پروژه از آن جمله است.»

بر اساس این گزارش، منابع نزدیک به مذاکرات از تصمیم مقامات ایران برای اختصاص تنها ده‌درصد از سهام میدان آزادگان به شرکت اینپکس خبر داده‌اند که در این صورت عملا عملیات توسعه میدان مذکور از دست ژاپن خارج خواهد شد.

توکیو به مذاکره برای حضور در پروژه میدان نفتی آزادگان ادامه می دهد

اما سخنگوی دولت ژاپن در واکنش به خبر مرتبط به خارج شدن شرکت اینپکس از پروژه توسعه میدان نفتی آزادگان، گفت: توکیو به مذاکرات خود برای مشارکت در این پروژه ادامه خواهد داد. به گزارش خبرگزاری فارس، کیودو نیوز به نقل از یاسوهیسا شیوزاکی افزود: هنوز اطلاع دقیقی از پایان مذاکرات شرکت اینپکس با مقام‌های ایرانی ندارم ولی موضع رسمی دولت ژاپن ادامه مذاکره با ایران برای مشارکت در این پروژه خواهد بود. وی تصریح کرد: پروژه میدان نفتی آزادگان تاثیر زیادی بر تامین امنیت انرژی ژاپن طی سال‌های آینده خواهد داشت.

کنار رفتن ژاپن از قرارداد نفتی اینپکس به نفع ایران تمام شد

از سوی دیگر رییس کمیسیون انرژی مجلس، روند مذاکرات ایران با ژاپن درباره قرارداد نفتی اینپکس را مثبت ندانست و گفت: کنار رفتن ژاپن از این قرارداد به نفع ایران است. کمال دانشیار، نماینده ماهشهر در گفت‌و‌گو با فارس گفت: سه سال است که ژاپن ایران را در قرارداد اینپکس (میدان نفتی آزادگان) بازی می‌دهد و پروژه را عقب می‌اندازد. وی تصریح کرد: ما مذاکرات را مثبت ارزیابی نمی‌کنیم و شنیده‌ایم که قرار است ده‌درصد از پروژه را ژاپن در دست بگیرد. دانشیار تاکید کرد: ما خواستار خروج ژاپن از این پروژه هستیم که به نفع شرکت‌های داخلی خواهد بود.

شروط ژاپن در قرارداد نفتی اینپکس بی‌معنا بود

همچنین نایب رییس کمیسیون انرژی با انتقاد از طولانی شدن مذاکرات ایران و ژاپن در قرارداد نفتی اینپکس گفت: شروط ژاپن در این قرارداد بی‌معنا بود. ناصر سودانی نماینده اهواز به خبرگزاری فارس اظهار داشت: در مذاکرات مربوط به این قرارداد غرور ملی ایران به واسطه فرصت‌سوزی‌های ژاپن در طول سه‌سال گذشته و شروط آن خدشه‌دار شده است. وی تصریح کرد: از سوی دیگر سخنان توهین‌آمیز وزیر صنعت و انرژی ژاپن مبنی بر توخالی بودن تهدیدات ایران ایجاب می‌کرد که به مذاکره با این کشور خاتمه دهیم تا غرور ملی و عزت دینی حفظ شود.

وی گفت: ژاپن پیروی محض از کاخ سفید دارد و طولانی کردن بیهوده مذاکره درباره میدان نفتی آزادگان به نفع ما نبود و بهترین گزینه کنار گذاشتن ژاپن از این قرارداد بود.

وی گفت: کمیسیون انرژی مجلس موضوع قرارداد اینپکس و مذاکرات وزارت نفت در این زمینه را به دقت پیگیری و گزارش آن را تهیه خواهد کرد.