عوامل کاهش قیمت نفت در بازار‌های جهانی

اینکه تحلیلگران نفتی از چه نظریه‌ای برای توضیح افزایش قیمت نفت در تابستان گذشته استفاده کرده‌اند، مهم نیست. مهم این است که این هفته همان تحلیلگران می‌گویند همان عوامل یعنی ژئوپلتیک، عرضه محصولات فرآوری شده و صندوق‌های مشترک مالی در مسیری عکس در حال پایین کشیدن شاخص قیمت‌ها هستند. «پیتر فوسارو»، از بنیانگذاران مرکز مشترک انرژی LLC که ۵۲۰ صندوق مشترک انرژی را تحت پوشش دارد، می‌گوید: «همه‌چیز تغییر کرده است». دلالان و دادوستدکنندگان نفتی که زمانی نگران افزایش قیمت نفت در اثر تنش بین ایران و آمریکا بودند، اکنون احتمال هرگونه رویارویی را کم می‌دانند. با فروکش کردن تنش‌های سیاسی اصول بازار و چارچوب عرضه و تقاضا تغییر کرد. حتی بمب‌گذاران انتحاری عامل حمله به تاسیسات نفتی یمن هم نتوانستند بازار‌های جهانی نفت را تکان دهند. اگرچه به تاسیسات نفتی آسیب جدی نرسید، اما اصل این خبر هم می‌بایست قیمت‌ها را بالا می‌برد، در حالی که نفت خام در بازار نیویورک با کاهش چشمگیری دادوستد شد. قیمت نفت‌خام اگرچه هنوز بالا است، اما در حال حاضر در پایین‌ترین سطح از ماه مارس تاکنون قرار دارد.

یکی از مشاوران نفتی اروپا و از مدیران سابق صنایع نفتی کویت می‌گوید، کاهش تنش‌های سیاسی یکی از دلایل کاهش قیمت نفت است. ناتوانی اسرائیل در جنگ با حزب‌ا...، احتمال رویارویی نظامی آمریکا با ایران را کاهش داده و اگر اسرائیل در جنگ لبنان به پیروزی قاطع می‌رسید شاید شرایط اکنون کاملا متفاوت می‌شد.

در آمریکا قیمت نفت و بنزین در تابستان به زنجیره عرضه بستگی دارد. اکنون که ذخایر اتانول و نفت رو به رشد است و فصل مسافرت در تابستان تمام شده، هزینه پالایشگاه‌ها هم کم شده و قیمت‌ها فروکش کرده‌اند. کمبود بنزین همواره قیمت نفت را بالا می‌برد، اما اکنون که این مشکل حل شده قیمت‌ها کاهش یافته است.

از سوی دیگر ورود موج صندوق‌های بازنشستگی و صندوق‌های مالی مشترک مسیر بازار نفت را تغییر می‌دهد. طی سال‌ها مشاوران مالی به مدیران صندوق‌های بازنشستگی و دیگر سرمایه‌گذاران می‌گفتند که بهترین سرمایه‌گذاری مطمئن، سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق قرضه است. در نتیجه بیش از صد‌میلیارد دلار به بازارهای سرمایه نفتی و گازی سرازیر شد. اما اکنون همین صندوق‌ها باعث کاهش قیمت‌ها در بازار نفت شده‌اند. این کاهش قیمت هم سقف ندارد. در حال حاضر مدیران صندوق‌های مشترک مالی و دلالان نفتی از نزدیک آمار و ارقام مربوط به عرضه و تقاضا را زیر نظر دارند. چند روز پیش اوپک پیش‌بینی خود را برای بازار تقاضا در سه ماهه چهارم سال، ۳۰۰هزار بشکه در روز کاهش داد. سازمان اطلاعات انرژی آمریکا به تازگی در گزارش دوره‌ای خود اعلام کرد تولید نفت عراق در جولای و اوت بسیار بالاتر از هر زمان دیگری از سال ۲۰۰۴ تاکنون بوده است. از سوی دیگر هنوز هیچ توفان و ناآرامی جوی تاسیسات نفتی خلیج مکزیک را تحت تاثیر قرار نداده است.

منبع: اکونومیست