کنترل قیمت‌ها در بازار به مدیریت سازمان‌های متولی برمی‌گردد ایسنا- وزارت بازرگانی می‌تواند مایحتاج عمومی‌ و کالاهای اساسی و مصرفی را به صورت یارانه‌ای در اختیار تعاونی‌ها قرار دهند تا با عرضه و توزیع مناسب اقلام خوراکی از افزایش بی‌دلیل قیمت‌ها در بازار جلوگیری شود.

مسعود گرگانی، مدیرعامل تعاونی مصرف شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، گفت: کنترل قیمت‌ها در بازار به مدیریت سازمان‌های متولی برمی‌گردد و در چنین زمان‌هایی باید با درنظر گرفتن شرایط، در یک زمان‌بندی از پیش تعیین شده نسبت به توزیع به موقع کالاهای موردنیاز و مصرفی مردم اقدام کنند.

وی افزود: اگر وزارت بازرگانی چند ماه قبل از ایام ماه رمضان آمادگی خود را برای عرضه و تزریق مواد خوراکی اعم از لبنیات با مرغ وارداتی و یا حبوبات اعلام می‌کرد هم شاهد گرانی بی‌دلیل اقلام نبودیم و هم قیمت‌ها سرشکن می‌شد.

گرگانی با انتقاد نسبت به از دست دادن زمان مناسب عرضه کالاهای اساسی از سوی وزارت بازرگانی گفت: دولت و وزارت بازرگانی باید همانند ایام نوروز که کمبود میوه را با یک اقدام سنجیده و از پیش تعریف شده جبران کردند در ایام ماه مبارک رمضان نیز با وارد کردن مرغ و گوشت از کمبود عرضه و جلوگیری از سوء‌استفاده‌های برخی فروشندگان جلوگیری می‌کردند، لذا مدیریت عرضه محصولات و مواد مصرفی شرط اول و بسیار مهمی‌ است و وزارتخانه‌ای که در این زمینه کوتاهی می‌کند باید پاسخگو باشد.

مدیرعامل تعاونی مصرف شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه در ادامه حضور تعاونی‌های مصرف را در شکستن قیمت‌های غیرعادی و غیر واقعی در بازار مثبت خواند و افزود: اگرچه جایگاه تعاونی‌های مصرف در اقتصاد کمرنگ است، ولی وزارت بازرگانی و وزارت تعاون می‌توانند با هماهنگی و آمادگی دو طرفه نسبت به توزیع و عرضه به موقع مایحتاج مردم در این مناسبت‌ها و ایام وارد عمل شوند. وی افزود: من خود از نزدیک شاهد تغییر فاحش قیمت محصولات و کالاها در بازار بودم به نحوی که مرغ را به قیمت کیلویی ۱۹۸۰تومان خریداری کردم یا در مورد گوشت و سایر کالاهای اساسی نیز تفاوت قیمت بسیار مشهود بود به عنوان مثال قبلا خرمایی را که برای تعاونی کیلویی ۱۱۰۰تومان خریداری کرده بودیم اکنون در ماه رمضان به نرخ ۱۲۵۰تومان خریداری کردیم.

گرگانی افزود: خوشبختانه در مورد حبوبات و لبنیات از قبل چاره‌اندیشی کرده بودیم و دو ماه زودتر از طریق اتحادیه، مایحتاج موردنیاز و مصرفی نظیر گوشت، برنج و روغن را تهیه و عرضه کردیم و امیدواریم تا آخر ماه رمضان نیز با همان قیمت‌های سابق اجناس مصرفی را توزیع کنیم.

مدیرعامل تعاونی مصرف شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در پایان به منظور کنترل مناسب بازار و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در ایام و مناسبت‌ها پیشنهاد داد: وزارت بازرگانی مانند اتحادیه، برنج و روغن یارانه‌ای را در اختیار تعاونی‌ها قرار بدهد و با هماهنگی بیشتر با دولت و حمایت سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط نسبت به توزیع به موقع و مناسب ارزاق و حتی اقلام وارداتی وارد عمل شود.