رویای نیمه کاره حاکمیت اینترنت

ندا لهردی- تاریخ تکرار می‌شود. شاید اگر بخواهیم دقیق‌تر باشیم باید بگوییم این ذات پدیده‌هاست که حتی گذر زمان هم از تغییر آن عاجز است و البته بشریت که همیشه یک هدف واحد را دنبال می‌کند:حاکمیت. تنها صورت ظاهر رویدادها است که رنگ تغییر به خود می‌گیرد. دیروز حملات نظامی برای کشورگشایی و امروز سیاست‌های کاربردی برای حفظ یا به دست آوردن حاکمیت.

جریانی که حتی تکنولوژی و عرصه‌های وابسته به آن هم از آن بی‌نصیب نمانده‌اند تا آنجا که بحث حاکمیت و راهبری اینترنت در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت‌ها تبدیل شده است.

این روزها اما گویا اخبار و شنیده‌ها نشان از کمتر شدن اعمال کنترل موسسه ICANN به عنوان نماینده دولت ایالات‌متحده، بر اینترنت و راهبری آن دارند.

به عقیده کارشناسان در حقیقت این موضوع بعد از امضای توافقنامه اخیر مبنی بر کاهش نفوذ ICANN در شبکه جهانی تا سه سال آینده، اتفاق افتاده است. «پاول‌تومی»، مدیرعامل ICANN در این مورد می‌گوید: «این توافقنامه یک گام بزرگ به سمت آزادی و استقلال ICANN بوده است».

به این ترتیب دولت آمریکا به طور رسمی تعهد کرده تا کنترل و نظارت بر اینترنت را به بخش خصوصی واگذار کند.

حالا شاید با این اتفاق فشار دولت بر ICANN به عنوان محافظ ساختار شبکه، ناظر نامگذاری دامنه‌های اینترنتی مانند com. و net. و ارتباط‌دهنده این دامنه‌ها، تا حدودی کاهش پیدا کند.

ICANN که در سال ۱۹۹۸ به عنوان یک موسسه بی طرف تاسیس شد، حالا اعلام کرده که حاکمیت اینترنت باید به طور کلی به بخش خصوصی واگذار شود.

انتقاد دولت‌ها از عملکرد دولت آمریکا درباره نظارت قوی بر فعالیت‌های ICANN از سال‌ها پیش شکل گرفت و در ماه مه امسال به دنبال طرح دامنه‌های xxx. برای وب‌سایت‌های پورنوگرافی، شدت گرفت.

در نهایت این اعتراض‌ها منجر به رد این طرح و مطرح شدن بحث آینده ICANN در ماه جولای گذشته شد که نتیجه آن با جمله: «هیچ دولت منفردی نباید نقش نفوذی در راهبری و نظارت بر اینترنت داشته باشد.» به اعلام جهانی رسید.

تومی در این مورد می‌گوید: «با اعلام این موضوع، حالا تفاوت بزرگی که درعملکرد ما نسبت به گذشته به وجود آمده در واقع متوقف شدن اعمال نظارت دپارتمان تجاری آمریکا و ارائه گزارش‌های عملکرد شش‌ماهه ICANN به آنها است. با این همه دولت آمریکا اعلام کرده است که تمایل دارد مدیریت بخش نامگذاری دامنه‌های اینترنتی (DNS) به بخش‌خصوصی واگذار شده و این بخش زیرنظر ICANN فعالیت کند.»

این در حالی است که «املی تیلور» نماینده انگلستان در ICANN و مدیر بخش دامنه‌های uk. هنوز هم اطمینانی به فعالیت مستقیم و غیروابسته ICANN ندارد. او در این رابطه می‌گوید: «اگر از همین لحظه دپارتمان تجاری آمریکا اعمال قدرت خود را متوقف کند، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید چه اتفاقی برای ICANN خواهد افتاد!»