انتقاد از عدم بازپرداخت وام‌های معوقه
چندی پیش با مدیران عامل بانک‌ها جلسه‌ای داشتیم که در این جلسه مدیران عامل بانک‌ها گفتند ما مقدار زیادی معوقه داریم، یعنی اینکه کسانی از بانک‌ها تسهیلات گرفته‌اند، ولی آن را پس نمی‌دهند، به نحوی که بیشتر این تسهیلات و رقم‌های ریالی در اختیار 5‌درصد است .
گروهی سال پیش صدها هزار هکتار زمین را گرفته و ادعا کرده بودند که می‌خواهیم گاوداری تاسیس کنیم. آنها میلیاردها تومان نیز تسهیلات بانکی دریافت کرده بودند ولی اگر اکنون به آن زمین نگاه کنیم، می‌بینیم که هیچ اثری نیست و چنین چیزی محقق نشده است
وقتی دولت می‌خواهد منابع بانکی را به صورت عادلانه توزیع کند و در مقابل این سوءاستفاده‌ها بایستد، فریاد می‌زنند، آنها البته نمی‌گویند که دولت می‌خواهد دست ما را از بیت‌المال کوتاه کند، برای خود دلایل دیگری می‌آورند و حرف‌های دیگری می‌زنند

عکس: خبرگزاری فارس
رییس‌جمهوری گفت: کسانی که می‌گویند ایران در دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مخفیکاری کرده دروغ بزرگی می‌گویند، این دروغ و تهمت بزرگی است.
به گزارش «ایسنا» دکتر محمود احمدی‌نژاد، صبح دیروز در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در دانشگاه تهران طی سخنانی درباره پرونده هسته‌ای کشورمان با اشاره به این که انرژی فسیلی در سطح جهانی در حال اتمام است و نمی‌توان در آینده کشور را فقط با این نوع انرژی اداره کرد و در عین حال آلودگی‌های ناشی از استفاده از انرژی فسیلی را یادآور شد و خاطرنشان کرد: به همین دلیل سعی داریم به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای استفاده در صنعت و دیگر عرصه‌ها دست پیدا کنیم، چراکه مانند سوخت‌های فسیلی آلودگی ندارد، در ضمن می‌توان با کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، از آن‌ در مصارف دیگری بهره برد، ولی در حال حاضر برخی با دستیابی ایران به چرخه سوخت هسته‌ای مخالفند و این در حالی است که ملت ایران بر این خواسته خود پافشاری می‌کند.
ترس از تبدیل‌شدن به قدرت جهانی
احمدی‌نژاد ادامه داد: برخی از کشورها در گوشه‌ای از دنیا نشسته‌اند و دائم با پیشرفت ایران مخالفت می‌کنند، آنها می‌دانند جوانان ایرانی دارای استعداد هستند و اگر به فناوری دست یابند، به سرعت می‌توانند به یک قدرت جهانی تبدیل شوند.
رییس‌جمهوری گفت: من حدود 30 الی 40 دیدار در سفر اخیر خود به چند کشور داشتم و نصف بیشتر آنها به من مضمون این عبارت را می‌گفتند که اگر ایران به یک قدرت جهانی تبدیل شود، ما می‌خواهیم مناسبات خود را با ایران گسترش دهیم، چرا که ایران یک ملت است، ملت ایران دست‌ساخته نیست، ملت ایران ملتی نیست که با زور اسلحه در جایی جمع شده باشد و به زور بخواهد یک مملکت را به وجود بیاورد. بارها کشور ما اشغال شده، ولی ایرانی هیچ‌وقت هویت خود را از دست نداده و سایه ملت ایران از زیر اشغال بیرون زده است، ملت ایران تا آخر می‌ماند و به کسی وابسته نیست، ملت ایران ملتی نیست که تازه یک نفر بخواهد بیاید کشفش کند. من به آمریکای جنوبی رفته بودم، مردم آمریکای جنوبی آگاهی‌شان رفته بالا، مسخره می‌کردند و می‌گفتند ما همان ملتی هستیم که کریستف کلمب می‌خواست ما را کشف کند، ما گم شده بودیم.
احمدی‌نژاد افزود: ایران همیشه در حال رشد و شکوفایی بوده، سالیان قبل ما رشد و شکوفایی زیادی داشتیم و در بسیاری از رشته‌ها حرف اول را می‌زدیم، قبل از اسلام ما رشد کرده بودیم و بعد از اسلام نیز رشد کردیم، بعد از اسلام نقطه شکوفایی عزت ملت ایران آغاز شده است.
اصرار به تعلیق برای جوسازی روانی
وی گفت: آنها می‌خواهند ما فعالیت‌های هسته‌ای خود را حتی برای مدت کوتاهی تعلیق کنیم و بعد از آن جوسازی و از آن سوءاستفاده کنند و بگویند دیدید ایران نیز فعالیت‌های خود را تعلیق کرد و به زانو درآمد و حرف ما محقق شد و خواسته ما را گوش داد. احمدی‌نژاد با بیان این‌که ملت ما روی پای خود ایستاده و موانع را تا کنون از پیش پا برداشته و در راه حق خود ایستاده است، گفت: ملت ما به جوانانش اعتماد کرده است. آنها به ما می‌گویند چرا مقاومت می‌کنید؟. آنها می‌خواهند ما عقب‌نشینی کنیم. آنها جنگ عراق و افغانستان را ایجاد کردند که ما را در باتلاق بیندازند، در لبنان جنگ به راه انداختند که ما را دچار مشکل کنند.
رییس‌جمهور گفت: هیچ کس حق ندارد از حق ملت ایران بگذرد، هیچ کس حق ندارد عقب‌نشینی کند، ما با تدبیر و درایت خواسته ملت ایران را به جلو می‌بریم و هیچ کس حق ندارد از آن عقب‌نشینی کند.
آنها که از اجرای عدالت می‌ترسند
رییس‌جمهوری در ادامه به هدف دولت در توزیع عادلانه امکانات و منابع بانکی اشاره کرد و گفت: چندی پیش با مدیران عامل بانک‌ها جلسه‌ای داشتیم، بانک‌ها مانند شبکه خون عمل می‌کنند که باید خون را به صورت مناسب از ناخن تا موی سر برساند تا برای بدن مشکلی ایجاد نشود. در این جلسه مدیران عامل بانک‌ها گفتند ما مقداری زیادی معوقه داریم، یعنی اینکه کسانی از بانک‌ها تسهیلات گرفته‌اند، ولی آن را پس نمی‌دهند، به نحوی که بیشتر این تسهیلات و رقم‌های ریالی در اختیار 5‌درصد است.
وی گفت: به کسانی که تسهیلات گرفته‌اند، ولی آن را پس نداده‌اند، نامه نوشته و خواسته شده آن را بازگردانند، ولی آنها گفته‌اند یعنی چه؟ و بعد از این نامه‌ها بود که تلفن‌های سیاسی و غیرسیاسی شروع شد و در این ارتباط فشار می‌آروند، بعد از آن نیز گفتند این آقایان اقتصاد مملکت را خراب می‌کنند، آنها از تولیدگر حمایت نمی‌کنند، گفتند می‌خواهند فقر را در جامعه توزیع کنند، در صورتی که ما این را نمی‌خواستیم. ما می‌خواهیم امکانات به صورت عادلانه توزیع شود.
به تازگی جلو یک مورد از این واگذاری‌های کلان را گرفتیم، این اقدام توسط گروهی داشت صورت می‌گرفت که در کشور به ثروت‌اندوزی مشهور هستند و همه، آنها را می‌شناسند. آنها سال پیش صدها هزار هکتار زمین را گرفته و ادعا کرده بودند که می‌خواهیم گاوداری تاسیس کنیم. آنها میلیاردها تومان نیز تسهیلات بانکی دریافت کرده بودند ولی اگر اکنون به آن زمین نگاه کنیم، می‌بینیم که هیچ اثری نیست و چنین چیزی محقق نشده است.
رییس‌جمهوری گفت:‌ ما به آنها گفته‌ایم باید این تسهیلات را برگردانید، ولی وقتی این موارد را می‌گوییم بیانیه می‌دهند و مطلب می‌نویسند.
وی گفت: این در حالی است که دانشجویان ما از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند، ولی نمی‌توانند برای خود شغل ایجاد کنند، تسهیلات ندارند، کسی می‌خواهد کتاب شعر منتشر کند، پول ندارد، می‌خواهد مطب بزند، پول ندارد.
رییس‌جمهوری گفت: وقتی دولت می‌خواهد منابع بانکی را به صورت عادلانه توزیع کند و در مقابل این سوءاستفاده‌ها بایستد، فریاد می‌زنند، آنها البته نمی‌گویند که دولت می‌خواهد دست ما را از بیت‌المال کوتاه کند، برای خود دلایل دیگری می‌آورند و حرف‌های دیگری می‌زنند. چندی پیش مطلبی در روزنامه‌ها درباره وضعیت اقتصادی کشور از سوی کسی منتشر شده بود که وی را به خوبی می‌شناسم و می‌دانم چگونه لیسانس گرفت و اگر ۶۰ سال نیز دانشگاه می‌آمد، نمی‌توانست لیسانس بگیرد. آن شخص نوشته بود احمدی‌نژاد اصلا از علم اقتصاد چیزی نمی‌داند، من مطلب را کامل خواندم تا ببینیم چه چیزی در آن نوشته شده و اگر چیز مفیدی هست استفاده کنم، در تمام مطلب تکرار شده بود که این آقا از علم اقتصاد چیزی نمی‌داند.
احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به اهمیت عدالت گفت: اجرای عدالت از سخت‌ترین مراحل ایجاد یک جامعه الگو است. بدون اجرای عدالت امکان شکوفایی استعدادها نیست. دولت معتقد است باید عدالت به نحوی باشد تا یک جوان مریوانی، یزدی و دشت‌آزادگانی نیز بتواند استعداد خود را شکوفا کنند. این‌گونه نیست که تمام استعدادها در پایتخت متمرکز شده باشد. بدون عدالت استعدادها شکوفا نمی‌شود، مهرورزی ایجاد نمی‌شود.
رییس‌جمهوری گفت: نمی‌گویم دعوا کنید، ولی می‌گویم باید عدالت و مهرورزی حاکم شود. باید فرهنگ را درست کنیم. باید مطالبه کنیم، باید عدالت را خواست، باید فرهنگ عدالت را ایجاد کرد. من به استادان دانشگاه می‌گویم اگر صد سال کار کنید ولی این کارتان به تحقق عدالت منجر نشود، بی‌فایده است.
ایران، پرچمدار جامعه الگو
احمدی‌نژاد خطاب به دانشگاهیان با بیان اینکه «به عنوان یک همکار کوچک شما، به دلیل مسوولیتی که بر عهده دارم شاید بیش از شما در معرض اخبار و اطلاعات باشم» افزود: امروز از شرق دور تا غرب دور از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین کشورها خواهان ایجاد یک جامعه الگو و نمونه هستند. ما مطالبه آنها را برای ایجاد یک جامعه نمونه و الگو شاهدیم. مطالبه آنها به سرعت در حال گسترش است و ما می‌توانیم آن مطالبه را مشاهده کنیم. آنها خواهان عشق و مهرورزی و جامعه سعادتمند هستند.
وی خاطرنشان کرد: ملت ایران 27 سال است که پرچمدار توحید و عدالت است و امروز نیز باید پرچمدار جامعه الگو باشد. امروز در حال حاضر یک مطالبه جهانی از ایران وجود دارد و آن ایجاد یک جامعه الگو و شاهد است.
هیچ کس به ما کمک نمی‌کند خودمان باید کشور را بسازیم
وی خطاب به دانشجویان گفت: دانشجویان عزیز من و استادان بزرگوار! امروز مسوولیت عظیمی‌بر عهده ما است. ما باید خود کشورمان را بسازیم. شما خود از روابط حاکم بر مناسبات جهانی آگاه هستید. هیچ دولتی ما را یاری نخواهد کرد. هیچ دولتی در برپایی یک جامعه الگو به ما کمک نخواهد کرد، نه اینکه نخواهد، بلکه نمی‌تواند.
رییس‌جمهوری گفت: آنها حتی حاضر نیستند قطعات هواپیمای مسافربری به ما بدهند. می‌گویند شما را تحریم می‌کنیم، تحریم یعنی اینکه دانش و فناوری به شما نمی‌دهیم. خب! ما در طول این ۲۷ سال هم تحریم بودیم،‌ ولی خودمان پیشرفت کردیم، البته اگر نمی‌گفتند تحریم می‌کنند، باز هم فناوری خود را در اختیار ما قرار نمی‌دادند.
وی گفت: در سفرم به سازمان ملل، عده‌ای در مورد مناسبات ایران با جهان و دیدگاه‌هایش در ارتباط با مسائل بین‌المللی از من سوال می‌کردند. آنها تصور می‌کردند گویی ما با دنیا دعوا داریم. من گفتم ما با دنیا دوست هستیم. امام(ره) وقتی انقلاب پیروز شد، گفتند ما با تمام کشورها به جز دو کشور آفریقای‌جنوبی به دلیل حکومت آن زمانش و رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار خواهیم کرد، ولی متاسفانه از همان ابتدا تمام کسانی که مدعی طرفداری از سرنوشت و حقوق ملت ها هستند، ما را تحریم کردند، در طول این 27 سال یک قطعه اساسی که بتواند مشکل اساسی ما را حل کند، به ما ندادند.
برای اینکه خساست آنها را نشان دهم ضروری می‌دانم یک مورد را بگویم. رییس‌جمهوری با اشاره به تصمیم دولت برای گازسوز کردن خودروها گفت: برای این کار دو جور لوازم احتیاج داریم. لوازمی‌برای موتور که سوخت به موتور تزریق شود که در این ارتباط خوشبختانه مشکلی نداریم و در داخل می‌توانیم چنین کالایی را تولید کنیم، ولی به یک کپسول گاز نیز نیاز داریم که فشار بالا را تحمل کند و تا کنون نتوانسته‌ایم آن مقدار را که می‌خواهیم از این نوع کپسول تولید کنیم، اما این کشورها نیز حاضر نشدند این نوع کپسول را در اختیار ما قرار دهند.
ببینید! کسانی که فریاد محیط زیست، محیط زیست، سر می‌دهند، وقتی ما می‌خواهیم محیط زیست را در کشورمان حفظ کنیم و آلودگی را کاهش دهیم، کمک نمی‌کنند، هر چند که سهم ایران در آلودگی جهانی کم است و البته ما نمی‌خواهیم که این مقدار سهم را نیز داشته باشیم.
وی ادامه داد: هواپیماهای مسافربری را که باید التماس کنند تا بفروشند به ما نمی‌دهند.
احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در یک دوره طولانی دانشگاه‌های ما پرچمدار تولید علم بوده‌اند و ما امروز می‌توانیم این کار را انجام دهیم، گفت: دانشجویان ما در تولید سلول‌های بنیادین و در قضیه هسته‌ای و ترمیم ضایعات نخاعی چه کردند، در درمان بیماری‌های صعب‌العلاج چه کردند، ما در هوا و فضا تاکنون پیشرفت‌های زیادی کرده‌ایم چنان‌که آنها از پیشرفت‌های ما در این عرصه خیلی عصبانی هستند، آنها به ما می‌گویند چرا بدون اجازه ما در این عرصه پیشرفت کرده‌اید. ما اکنون در درمان برخی بیماری‌های صعب‌العلاج جزو کشورهای دوم و سوم جهان هستیم و دانش آن را در اختیار داریم.
وی گفت: ما باید در راه ساختن قدم برداریم، ۲۰ تا ۳۰ سال در تاریخ یک کشور برای رسیدن به یک هدف بلندمدت طولانی نیست، اما باید قدر تک‌تک لحظه‌ها را بدانیم و مواظب باشیم.