انتقاد پایگاه اینترنتی ضدجنگ از گروه توطئه دیک چینی

خاویر سولانا: ما واقعا در حال پیشرفت هستیم و پیشتر هرگز چنین سطحی از تعامل را که اکنون داریم، نداشته‌ایم

نیویورک تایمز : اتحادیه اروپا در حال نرم کردن موضع پیشین خود مبنی بر آن است که ایران پیش از آغاز هرگونه مذاکره باید غنی‌سازی را تعلیق کند سولانا:

مذاکرات با ایران در حال پیشرفت است

مسوول سیاست خارجی، ضمن تاکید بر اینکه در مذاکراتش با علی لاریجانی پیشرفت حاصل کرده است ابراز امیدواری کرد به زودی مجددا با وی دیدار کند.

به گزارش ایسنا، خاویر سولانا، پس از مذاکره با وزیران امور خارجه این اتحادیه در بروکسل درباره ایران به خبرنگاران گفت: ما واقعا در حال پیشرفت هستیم و پیشتر هرگز چنین سطحی از تعامل را که اکنون داریم، نداشته‌ایم. سولانا گفت: ما با ایرانی‌ها در سطوح مختلف دیدار کرده‌ایم و در حال حصول پیشرفت هستیم، اما همچنان برخی مسائل وجود دارد که باید درباره آنها مذاکره و توافق حاصل شود.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از فردی که او را یک مقام عالی‌رتبه امور هسته‌ای در تهران می‌خواند نوشت که سولانا و علی لاریجانی در روزهای آینده با یکدیگر دیدار خواهند کرد. سولانا نیز تایید کرد که این نشست به زودی برگزاری خواهد شد، اما گفت که زمان و مکان آن تعیین نشده است.

وی خواستار آن شد که فضایی که در جریان گفت‌وگوهایش با لاریجانی در وین ایجاد شده، همچنان حفظ شود و گفت: البته نمی‌توانم تضمین کنم که اینطور باشد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره لغو نشست روز پنج‌شنبه با لاریجانی به اختلافاتی در طرف ایرانی اشاره کرد.

وی درباره‌ گزارش هایی مبنی بر اینکه لاریجانی در نشست وین مطرح کرده است که ایران تعلیق را بررسی خواهد کرد، اظهار نظر نکرد. سولانا هرگونه اختلاف در موضع با واشنگتن را رد کرد و تاکید کرد که او نماینده آمریکا و اتحادیه اروپا و اتحادیه اروپا در گروه شش است. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از وی نوشت که او امیدوار است نشست جدیدش با لاریجانی در روزهای آینده برگزار شود. سولانا گفت: از روز یکشنبه به بعد به طور روزمره تماس‌هایی در سطوح پایین‌تر انجام گرفته است. فضای خوبی است و ما نمی‌خواهیم فضای خلق شده در وین را از دست بدهیم. سولانا در خصوص تعویق نشست اخیرش با لاریجانی گفت: لاریجانی اندکی زمان بیشتر برای یافتن اجماع در کشورش و در میان مقاماتش لازم دارد.

مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی همچنین گفت که امیدوار است تاخیر در نشست رو در رو میان دو طرف به لاریجانی اجازه دهد با جواب مثبت احتمالی در برابر ایده‌های طرف اروپایی که هفته گذشته مطرح شده، بازگردد. سولانا گفت که یک راه‌حل می‌تواند شروع مذاکرات و در عین حال اعلام تعلیق در ایران باشد. وی اظهارکرد: اما به طور رسمی درحالی که فعالیت بر روی غنی‌سازی انجام شود، مذاکره نخواهیم کرد. ایرانی‌ها نیز این را متوجه هستند. خبرگزاری رویتر نیز به نقل از مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی آورده است: می‌توانم صادقانه بگویم که در حال به دست آوردن پیشرفتیم، اما این به معنای آن نیست که همه چیز حل شده است. گفتن این امر مبالغه است، اما ما واقعا در حال پیشرفت حاصل کردن هستیم. وی افزود: فکر نمی‌کنیم دوستان آمریکایی‌مان صبرشان را از دست بدهند. ما همگی در یک قایق سواریم. من نماینده آمریکا هم هستم و نماینده همه اعضای شورای امنیت نیز هستم. من همچنین نماینده اتحادیه اروپایی‌ام و هیچ‌گونه حس از دست رفتن شکیبایی را ندارم.

لاریجانی و سولانا یکشنبه در نیویورک

روزنامه نیویورک تایمز نیز به نقل از یک مقام عالی‌رتبه دولت بوش نوشت که خاویر سولانا با علی لاریجانی در نیویورک دیدار خواهند کرد. این روزنامه آمریکایی نوشت: خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز جمعه خوشبینانه‌ترین ارزیابی را که تاکنون داشته‌، درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام و اصرار کرد که گفت‌وگو برای متقاعد ساختن ایران به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در حال پیشرفت است. اندکی بعد یک مقام عالی‌رتبه‌ دولت بوش گفت که سولانا روز یکشنبه با علی‌ لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در نیویورک دیدار خواهد کرد. نیویورک تایمز همچنین نوشت: اتحادیه اروپا در حال نرم کردن موضع پیشین خود مبنی بر آن است که ایران پیش از آغاز هرگونه مذاکره باید غنی‌سازی را تعلیق کند. مقاماتی که خواستند نام‌شان فاش نشود گفتند که در عوض فضایی در پشت یک رویکرد توامان برای آغاز مذاکرات پیش از متوقف شدن تعلیق وجود دارد، یعنی به طور همزمان اجازه داده می‌شود، مذاکرات درباره مجازات‌های احتمالی ایران در سازمان ملل ادامه یابد.

آمریکا اصرار دارد، ایران غنی‌سازی را پیش از هرگونه مذاکرات تعلیق کند، با این حال کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ممکن است دولت بوش دنبال کردن اعمال تحریم علیه تهران را در صورت تعلیق غنی‌سازی در ایران در متوقف سازد.

مقامات اتحادیه اروپایی نیز گفتند، همچنان در حال بررسی پیشنهادی هستند که ایران هفته گذشته ارائه کرده است، مبنی بر آنکه غنی‌سازی را در ازای آغاز مذاکرات بر سر بسته مشوق‌های اقتصادی و تجاری غرب به طور موقت تعلیق کند. یک دیپلمات عالی‌رتبه فرانسوی که نزدیک به مذاکرات است و خواست نامش فاش نشود گفت که حالت دیپلماسی اروپایی نسبت به ایران تغییر کرده است. وی گفت: اوضاع در رابطه با ایران آن طور که پیشتر مشکل بود، نیست. یک حس رو به رشد وجود دارد، مبنی بر آنکه تعلیق و مذاکرات می‌تواند به موازات انجام گیرد و انعطاف‌پذیری بهتر از رسیدن به یک بن بست است. آمریکا روز پنج‌شنبه اذعان کرد که در تلاش برای اعمال تحریم‌ها با مقاومت متحدان مهم خود رو‌به‌رو شده است. سولانا تهدید تحریم‌ها را کم اهمیت جلوه داد و گفت که واشنگتن همچنان خواهان آن است که به دیپلماسی فرصت داده شود. وی اظهار کرد: فکر نکنم دوستان آمریکایی‌مان در حال از دست دادن شکیبایی‌شان باشند. سولانا در عین حال هشدار داد که پنجره مذاکرات به شکلی بی‌نهایت باز نخواهد ماند. وی گفت: قطعنامه سازمان ملل مسیری است که همچنان باز است.

محل و زمان دقیق دیدار نهایی نشده است

درهمین حال یک مقام آگاه با رد ادعای دفتر ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر دیدار روز یکشنبه لاریجانی و سولانا در نیویورک اعلام کرد: زمان و مکان این دیدار برای مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای ایران هنوز قطعی نشده است. این مقام آگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر، افزود: این دیدار قطعا در روزهای آینده انجام خواهد شد. وی افزود: بعد از اینکه دور اول گفت‌و‌گو‌ی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران با مسوول سیاست خارجی اروپا از سوی هر دو طرف همراه با پیشرفت ارزیابی شد و تلاش آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی و نشست سپتامبر شورای حکام علیه ایران به نتیجه نرسید، برخی رسانه‌های غربی در صدد شایعه‌سازی برای تحت‌شعاع قرار دادن مذاکرات لاریجانی و سولانا هستند.

مقام یاد شده با اشاره به اینکه سولانا گفت‌و‌گو با دکتر لاریجانی را «پیشرفت واقعی» خوانده گفت: در خصوص روند دور دوم گفت‌و‌گو میان این دو مقام ارشد ایران و اتحادیه اروپا تفاهم کامل وجود دارد.

علی لاریجانی و خاویر سولانا یکشنبه گذشته در پی ۷ ساعت مذاکره بر سر پاسخ ایران به بسته پیشنهادی ۵+۱ گفت‌و‌گو‌ی خود را موفقیت‌آمیز خواندند و تاکید کردند که بخشی از سوء‌‌تفاهم‌ها میان طرفین برطرف شده است. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین یکشنبه گذشته اعلام کردند که در روز‌های بعد دیدار دیگری برای ادامه گفت‌و‌گو‌ها برگزار خواهند کرد.

موافقت برای پاسخ مبسوط‌تر

ازسوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: به نظر می‌رسد ایرانی‌ها احساس کرده‌اند پاسخ کتبی که درباره مساله هسته‌ای برای ما ارسال کردند، ناکافی بود و موافقت کرده‌اند توضیحات مبسوط‌تری ارائه دهند.

ژان - باپتیست ماتئی روز جمعه در یک کنفرانس خبری تصریح کرد، یک سری تحرکاتی انجام شده از جمله این حقیقت که ایران ظاهرا با بحث درباره مساله تعلیق موافقت کرده است. وی افزود: این برای ما یک تحول مثبت است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تاکید کرد: ما شاهد هستیم که زمزمه‌های جالبی وجود دارد خصوصا این حقیقت که ایران ظاهرا بحث درباره مساله تعلیق را پذیرفته است. ایران اعلام کرد، آماده بحث درباره تعلیق غنی‌سازی اورانیوم بدون تعلیق این فعالیت در پاسخ به بسته پیشنهادی غرب است.

درخواست انعطاف

نخست‌وزیر چین هم از ایران خواست انعطاف بیشتری را در برنامه هسته‌ای‌‌اش نشان دهد و افزود که همچنان امید می‌رود راه‌حل مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات حاصل شود. ون جیابائو، نخست‌وزیر چین به رویتر گفت: روز جمعه این اظهارات را در دیداری با علی سعیدلو، معاون رییس‌جمهوری ایران در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مطرح کردیم.

وی افزود که انعطاف‌پذیری ایران به ایجاد شرایطی برای از سرگیری سریع گفت‌وگوها و راه‌حل نهایی مساله هسته‌ای ایران ایجاد می‌کند. نخست‌وزیر چین اظهار کرد: مساله هسته‌ای ایران در دوره حساس قرار دارد.

بر اساس این گزارش سعیدلو در دیدار با جیابائو گفت که فعالیت هسته‌ای ایران شفاف و دارای اهداف صلح‌آمیز است.

پیشنهاد آمریکا باقی است

جورج بوش هم در مجمع عمومی سازمان ملل بر موضع تند خود علیه ایران تاکید خواهد کرد. رییس‌جمهوری آمریکا که روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد در یک کنفرانس خبری پیرامون برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: نگرانی من این است که ایران مذاکرات را متوقف سازد و آنها بکوشند صبر ما تمام شود، بنابراین بخشی از هدف من در مجمع عمومی در نیویورک این است که به مردم یادآوری کنم نباید اجازه داد مذاکرات متوقف شود. آنها باید بدانند که ما در مورد تعهد خود مصمم هستیم و اگر بخواهند پاپس بکشند یا ما را متوجه سوی دیگری بکنند، ما این کار را نخواهیم کرد. رییس‌جمهوری آمریکا درباره توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران گفت: اگر آنها غنی‌سازی اورانیوم را به طور قابل تاییدی متوقف کنند بر سر میز مذاکره خواهند آمد. این پیشنهاد هنوز به قوت خود باقی است. بوش در پاسخ به پرسشی درباره احتمال دیدارش با محمود احمدی‌نژاد‌، رییس‌جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل عنوان داشت: نه قرار نیست با او ملاقات کنم. به حکومت ایران با صراحت گفته‌ام زمانی که غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازند با آنها به مذاکره می‌نشینیم. وی اشاره‌ای به نامه اخیر آژانس مبنی برفریبکارانه بودن ادعاهای آمریکا در مورد ایران نکرد.

گفت‌وگو با ایران باید ادامه پیدا کند

تحلیلگر ارشد شورای اطلاعات امنیتی انگلیس و آمریکا نیز با اعتراف به نقش مهم ایران در حل مشکلات عراق و خاورمیانه معتقد است که گفت‌و‌گو‌ها برای حل برنامه هسته‌ای ایران باید ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «پل اینگرام» در نامه‌ای به فایننشال تایمز نوشته است: به نظر می‌رسد که گفت‌و‌گو‌های خاویر سولانا با ایران در حال ایجاد پیشرفت است، بنابراین ما پیش از آنکه تمایلات هسته‌ای ایران را اینگونه تعریف کنیم که «دیگر نه تحت تاثیر میانجیگری دیپلماتیک و نه راه حل اجباری قرار دارد»، باید تامل کنیم.اینگرام می‌گوید: ایران یک شریک ناگزیر در پیدا کردن و استحکام راه‌حل‌ها برای مشکلات در عراق و خاورمیانه به شمار می‌رود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: تایید این نفوذ اگر چه ممکن است آمریکا و همپیمانان آن را آزرده خاطر کند، اما برای برگرداندن ایران از موضع غیردوستانه ضروری است. این مساله تهدیدی را در بر نخواهد داشت. اگر چه مذاکرات خواستار ارتباط مستقیم همراه با انعطاف است. در پایان این نامه آمده است: در حال حاضر نشانه‌های تشویق‌کننده‌ای از هر دو طرف وجود دارد که گواه این مساله است زمان برای جست‌و‌جو در جهت یک زمینه مشترک فرا رسیده است.از سوی دیگر، روزنامه واشنگتن روز گذشته نوشت: اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران نتایج وحشتناکی برای آمریکا در بر خواهد داشت و واشنگتن باید پیش از آن چنین اقدامی را به دقت مورد بررسی قرار دهد و از پیامدهای آن آگاه باشد.

انتقاد از گروه توطئه دیک چنی

سایت اینترنتی آنتی‌وار (ضد جنگ) نیز دیروز گزارش داد: دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته رسما اتهامات غیرصادقانه و نامعقول اعضای گروه توطئه دیک چنی، معاون رییس جمهوری آمریکا درباره برنامه‌های هسته‌ای تحت نظارت پادمان‌های ایران را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آنتی‌وار، جالب این است که تکذیب مساله وجود برنامه تسلیحات هسته‌ای در عراق هنوز برای این گروه دردسر آفرین است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که کار بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را بر عهده دارد، روز پنج‌شنبه شدیدا از گزارش اخیر سنای آمریکا درباره قابلیت‌های اتمی ایران انتقاد کرد و آن را اهانت آمیز و دروغ خواند. مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی نامه ای اعلام کردند که این گزارش حاوی اطلاعات غلط، گمراه‌کننده و بی‌پایه و اساس است. این نامه به امضای ویلموس سرونی، رییس امور خارجی آژانس و نماینده سابق مجارستان در آژانس رسیده و خطاب آن به سناتور پیتر هوکسترا، رییس کمیته اطلاعات سنای آمریکا است که گزارش از سوی آن صادر شده است. یک نسخه از نامه برای گریگوری شولته، نماینده آمریکا در آژانس نیز ارسال شده است.

نامه روز گذشته بازرسان و مقامات آژانس نخستین مورد مخالفت آژانس با اتهامات آمریکا علیه ایران و زیر سوال بردن بازرسی‌های آن محسوب می‌شود. در این نامه به پنج خطای بزرگ که در گزارش ۲۹ صفحه‌ای کمیته اطلاعات سنای آمریکا آمده، اشاره شده است. در گزارش سنا چنین ارزیابی شده که قابلیت‌های هسته‌ای ایران بسیار پیشرفته تر و بیشتر از آن چیزی است که اطلاعات به دست آمده توسط بازرسی‌های آژانس یا سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهند. طبق نامه یکی از این خطاها این است که گفته شده ایران در حال تولید اورانیوم با درجه غنای تسلیحات اتمی در مجتمع نطنز است. آژانس این ادعا را نادرست خوانده و گفته است که اورانیوم با درجه غنای تسلیحاتی باید در حد ۹۰‌درصد به بالا باشد، در حالی که ایران تنها تا ۵/۳‌درصد و آن هم تحت نظارت آژانس اورانیوم غنی کرده است. یکی دیگر از اتهامات بی اساسی که در گزارش آمده این است که البرادعی یکی از بازرسان ارشد تیم بازرسی تاسیسات هسته‌ای ایران را عزل کرده به این دلیل که او ادعا کرده بود ایران درباره برنامه هسته‌ای خود آژانس را فریب داده است. در نامه ‌آژانس گفته شده که این بازرس هیچگاه عزل نشده است.

علاوه بر این، طبق نامه مقامات آژانس این ادعا که البرادعی سیاستی اعلام نشده مبنی‌بر جلوگیری از حقیقت گویی بازرسان درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، ادعایی اهانت‌آمیز و دروغ توصیف شده است. این در حالی است که محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره چندین فعالیت خود که با ان‌پی‌تی و فراتر از آن بوده گزارش می‌کرده است. اشاره به این مساله ضروری است که ایران در دسامبر ۲۰۰۳ پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را امضا کرد و بدون تصویب مجلس آن را به اجرا نهاد.

همچنین این کشور اقدامات اعتمادساز داوطلبانه دیگری را نیز انجام داد که فراتر از پروتکل الحاقی بود و به منظور پایداری توافق ۲۰۰۴ پاریس با سه کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان انجام می‌شد.

اگرچه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافق پاریس خواسته می‌شد که انجام این اقدامات از سوی ایران مانند تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را راستی‌آزمایی کند، اما مذاکرات مربوط به توافق پاریس به خودی خود ارتباطی با کار آژانس نداشت.

به گزارش آنتی‌وار، متاسفانه جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل تلاش کرد، شورای حکام آژانس مذاکرات شکست خورده توافق پاریس را بررسی کند و در قطعنامه آژانس در تاریخ چهارم فوریه ۲۰۰۶ شورای حکام نه تنها از ایران خواست اقدامات اعتمادساز خود را از سر بگیرد، بلکه خواستار تصویب فوری پروتکل الحاقی از سوی ایران شد. بولتون چند ماه پس از آن نیز توانست مذاکرات شکست خورده پاریس و تصویب پروتکل الحاقی که هیچ یک ارتباطی با کار شورای حکام نداشت را به شورای امنیت سازمان ملل منتقل کند. وی حتی در دوران جنگ لبنان شورای امنیت را به تاخیر در تصویب قطعنامه آتش‌بس تشویق کرد تا قطعنامه ۱۶۹۶ این شورا درباره ایران را تصویب کند و در آن از این کشور خواست اقدامات اعتمادساز داوطلبانه را که در دوران مذاکرات مربوط به توافق پاریس اجرا می‌کرد، بار دیگر به اجرا درآورد! اما خط آخر این قطعنامه اشاره می‌کند که در هیچ یک از گزارش های آژانس درباره توافق پادمانی ایران، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی این کشور و انجام اقدامات اعتمادساز مربوط به توافق پاریس گزارشی از اینکه ایران در حال حاضر یا پیش از این برنامه مربوط به تسلیحات هسته‌ای داشته است، وجود نداشت.