عقب‌نشینی دربار واتیکان

دنیای اقتصاد - سرانجام به دنبال موج اعتراض گسترده مسلمانان جهان به سخنان بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌ها علیه دین مبین اسلام و پیامبر اعظم (ص)، دیروز وی مجبور به قبول اشتباه خود و عذرخواهی رسمی از تمامی مسلمانان جهان شد. خبرگزاری بی‌بی‌سی در خبری که ساعت‌ها به عنوان تیتر اصلی پایگاه اینترنتی خود قرار داده بود، نوشت: دربار واتیکان در بیانیه‌ای اعلام کرد پاپ بندیکت شانزدهم از گفته‌های خود که باعث آزردن مسلمانان جهان شده است، به شدت ناراحت بوده و اظهار تاسف شدید می‌کند.کاردینال تارسیسیو برتون از دولت واتیکان گفت: برخی از سخنان پاپ به نحوی برداشت شده که در نیت او نبوده است و او طرفدار گفت‌و‌گوی بین تمدن‌ها و مذاهب است. پاپ بندیکت شانزدهم خطاب به مسلمانان جهان اعلام کرد از اینکه گفته‌هایش در مورد اسلام توهین به اسلام تلقی شده متاسف است و با ادای احترام نسبت به اعتقادات آنها، امیدوار است مسمانان درک درستی از سخنان وی داشته باشند.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: این نخستین بار نیست که پاپ به خاطر اظهاراتش علیه مسلمین مورد سرزنش و انتقاد قرار می‌گیرد.

اما دیروز هم جهان اسلام صحنه اعتراض و محکوم کردن سخنان بندیکت شانزدهم رهبر کاتولیک‌ها بود.

در یکی از شدیدترین اعتراض‌ها عبدالرحمن العطیه، دبیر شورای همکاری خلیج‌فارس اظهارات پاپ را نشانه نادیده گرفتن اصول و ارزش‌های صلح‌جویانه اسلام و تاکید این دین بر دوستی و صلح بین ادیان دانست.

در مصر نیز هزاران تن از مردم مسلمانان خشمگین تظاهراتی را در برابر مسجد الازهر و خیابان‌های اطراف آن برگزار کردند.

تظاهرکنندگان این اظهارات را ناشی از تعصب خشک دینی و انزجار پاپ از ادیان دیگر دانسته و تاکید کردند که این اظهارات به ایجاد فضای مسالمت‌آمیز دینی منجر نخواهد شد.

مسلمانان هند و پاکستان نیز با در دست گرفتن پلاکاردهایی که شعارهایی علیه پاپ بر روی آن نوشته شده بود، خواستار محترم شمرده شدن حد و حدود از سوی پاپ شدند.

در داخل کشورمان نیز موج اعتراضات همچنان ادامه دارد. غلامعلی حداد عادل، رییس مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان بندیکت شانزدهم گفت: این‌گونه سخنان تنها فضای بین پیروان ادیان مختلف را تیره می‌کند.

وی در جمع خیرین مدرسه‌ساز افزود: رهبران ادیان باید همه را به صلح، محبت و دوستی دعوت کنند نه اینکه خودشان به تفرقه کمک کنند و سبب تشنج بین پیروان ادیان مختلف باشند.

تهمت‌های پاپ علیه دین اسلام در واقع واکنش غربی‌ها در برابر بیداری جهان اسلام است.

سید محمد خاتمی، رییس موسسه گفت‌وگوی تمدن‌ها و فرهنگ‌ها نیز اظهارات اخیر پاپ را غیرعالمانه دانست و گفت: این نوع اظهارنظرها ویژه افراد کم‌‌اطلاع و متعصب است. تصور من از پاپ این بود که او فردی باسواد است. همچنین انتظار این بود که متناسب با جایگاه خود در رهبری کاتولیک‌های جهان سعه‌صدر داشته باشند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در واکنش به سخنان پاپ علیه دین اسلام آن را شدیدا محکوم کرده و خواستار عذرخواهی رسمی از مسلمانان جهان و مراقبت برای جلوگیری از تکرار این‌گونه موارد شد. اعضا عنوان داشتند: این‌گونه اظهارات غیرمسوولانه و غیرمنطقی می‌تواند اثرات زیانباری در تقریب مذاهب و همزیستی مسالمت‌آمیز میان پیروان ادیان مختلف داشته باشد. سازمان تبلیغات اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سخنان پاپ در مورد اسلام، از تمامی اندیشمندان و امت واحده اسلامی خواست با هوشیاری و حضوری مداوم و آگاهانه در صحنه، مانع پیشرفت و اثرگذاری این‌گونه هجوم‌ها شوند. این بیانیه می‌افزاید: اتهام بی‌منطق و خشونتی که پاپ به اسلام منسوب می‌کند از سطح دانش پایین وی و یا غرض‌ورزی او حکایت دارد. پاپ در حالی اتهام تکراری غربیان مبنی بر گسترش اسلام به وسیله زور و خشونت را تکرار می‌کند که جنایات اسلاف خود را در راه انداختن جنگ‌های صلیبی آن هم فقط با انگیزه‌های خشک و بی‌منطق مذهبی به خوبی به یاد دارد.

گفته‌های پاپ علیه‌ اسلام خشم غیرمسلمانان را هم‌ برانگیخته است. روبرت بیگلریان نماینده ارامنه جنوب در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: خیلی متاسفم اظهارات تعجب‌برانگیز پاپ درباره اسلام ناشی از عدم شناخت او از اسلام است.

روبرت بیگلریان ادامه داد: سخنانی از این دست را به صلاح بشریت نمی‌دانم و امیدواریم اروپاییان بتوانند با سعه‌صدر و بی‌طرفی جهان اسلام را بشناسند، بخش غالب این سخنان از عدم آگاهی نشات می‌گیرد.

پاپ بندیکت شانزدهم در سفر اخیر خود به آلمان پاره‌ای از عقاید اسلامی مانند جهاد را به خشونت تعبیر کرده و اسلام را دین خشنی خوانده است، این اظهارات موجب واکنش مقامات فرهنگی و مذهبی در جهان شده است.