غلامعلی حدادعادل، رییس مجلس شورای اسلامی دیروز طی سخنان مهمی در جمع مدیران و کارکنان شرکت پالایش نفت تهران با ابراز تاسف از اینکه به‌رغم نزدیک شدن به نیمه دوم سال هنوز اقدام عملی برای کنترل مصرف بنزین و سهمیه‌بندی انجام نشده است، از دولت خواست در این خصوص با مجلس همکاری کند تا به سود ملت باشد.
وی با تاکید بر اینکه رها کردن وضع مصرف بنزین به حالت فعلی نابخشودنی است، تصریح کرد که بهبود حمل و نقل عمومی، قیمت‌گذاری و کاهش مصرف مساله پیچیده‌ای است که نظام هر چه زودتر باید وارد عرصه شود، البته با واقع‌بینی‌ای که از وارد آمدن ضربه ناگهانی به کشور جلوگیری شود.
حداد عادل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مجلس هفتم از همان روز اول به مساله بهینه‌سازی مصرف انرژی خصوصا بنزین توجه ویژه داشته است و این سوال مطرح است که چرا پالایشگاه‌ها به نحوی افزایش نیافته که نیازها را برطرف کند و چرا سیاست‌ها در راستای کاهش مصرف بنزین تدوین نشده است.

به دلیل برطرف نشدن معضل بنزین در کشور
حداد عادل از دولت گلایه کرد
ناصر سودانی: هزینه‌کرد نابه‌جای بودجه عمومی، مسوولان را در آستانه ارتکاب یک حرام بزرگ قرار داده است
به گفته رییس مجلس شورای اسلامی‌با وجود فضا سازی و جار و جنجال‌های موجود پیرامون کنترل و سهمیه‌بندی بنزین، دولت هنوز اقدام عملی در این خصوص انجام نداده است.

به گزارش خبرگزاری «مهر»، غلامعلی حداد عادل در جمع مدیران و مسوولان شرکت پالایش نفت تهران با بیان اینکه یکی از مسائل مهم کشور مساله کنترل مصرف بنزین است، اظهار داشت: در دنیا کشور ما را به عنوان یک کشور نفت خیز می‌شمارند و بسیاری از صنایع دنیا با نفت ما می‌چرخد، حال چگونه به مردم دنیا بگوییم که واردکننده بزرگ بنزین هستیم.
وی با اشاره به آثار زیانبار پالایش نفت از نظر اقتصادی، سیاسی و آلودگی محیط زیست تصریح کرد: مجلس هفتم از همان روز اول به مساله بهینه‌سازی مصرف انرژی خصوصا بنزین توجه ویژه داشته است و این سوال مطرح است که چرا در طول سال‌های گذشته پالایشگاه‌ها به نحوی افزایش نیافته است که نیازها را برطرف کند و چرا سیاست‌ها در راستای کاهش مصرف بنزین تدوین نشده است.
وی افزود: انتظار ما از دولت این است که با مجلس در این مورد همکاری کامل داشته باشد تا به سود ملت باشد.
رییس مجلس شورای اسلامی‌با ابراز تاسف از اینکه هنوز اثری از سهمیه‌بندی و کنترل مصرف بنزین دیده نشده است، خاطر نشان کرد: دولت هم مشکلاتی دارد اما ما عملا وارد نیمه دوم سال می‌شویم و هنوز اقدام عملی در این مورد صورت نگرفته است هر چند فضا سازی و جار و جنجال پیرامون این موضوع تا کنون بسیار بوده است.
حداد عادل تصریح کرد: بهبود حمل‌ونقل عمومی، قیمت‌گذاری و کاهش مصرف مساله پیچیده‌ای است که نظام هر چه زودتر باید وارد عرصه شود البته با واقع‌بینی باید از وارد آمدن ضربه ناگهانی به کشور جلوگیری شود.
وی تاکید کرد: رها کردن وضع مصرف بنزین به حالت فعلی گناه نابخشودنی است.
وی در پایان به مشکلات زیست‌محیطی پالایشگاه تهران برای ساکنان شهر ری اشاره کرد و خواستار بررسی آن توسط کارشناسان شد. وزیری‌هامانه وزیر نفت، نعمت زاده معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش و همچنین کاظمی‌ مدیر عامل شرکت پالایش نفت تهران پیش از سخنرانی حداد عادل به ارائه گزارشی از روند و میزان بهره‌برداری شرکت پالایش نفت تهران پرداختند.
سودانی برای افزایش پلکانی قیمت بنزین شرط گذاشت نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس برای اجرای طرح افزایش پلکانی بنزین شرط گذاشت و گفت: اگر دولت موفق به مهار گرانی کالا و خدمات قبل از افزایش پلکانی قیمت سوخت شود، حتی اگر در دو مرحله قیمت افزایش داده شود با بحران اقتصادی مواجه نمی‌شویم.
ناصر سودانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: عزم ملی همه جانبه‌ای لازم است تا این اتفاق بیفتد. دستگاه‌ها و نهادهای دولتی باید در عزمی فرابخشی و با همدلی و همفکری در اقدامی هماهنگ و در تعاملی نزدیک با مجلس معضل سوخت کشور را رفع کنند. آگاهی‌بخشی به مردم، تبیین الگوی مصرف و آشناتر کردن مردم با معضلات دامن‌گیر کشور یقینا موجب بسط و گسترش فرهنگ عمومی می‌شود.
وی با بیان اینکه افزایش به یکباره قیمت سوخت چه بسا کل اقتصاد کشور را متاثر از خود کند، از این رو باید به فکر راه‌کاری بود که علاوه بر نزدیک شدن قیمت سوخت به قیمت فوب خلیج فارس، مردم دچار آسیب‌های اقتصادی ناگهانی نشوند، گفت: افزایش آمار مصرف بی‌رویه بنزین ماحصل قیمت پایین و جرات یافتن افراد در هدر دادن بنزین است. چرخه اقتصادی کشور ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی با پدیده سوخت دارد.
نماینده اهواز با تاکید براینکه در خصوص مساله نفت و فرآورده‌های نفتی بین انتخاب واجب و حرام قرار گرفته‌ایم، گفت: حفظ آرامش و جلوگیری از القای شوک به اقتصاد، جلوگیری از افزایش تورم و گرانی و جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن دهک‌های پایین، بر حاکمیت واجب است. از سوی دیگر هدر رفتن پول بیت‌المال به واسطه اختصاص یارانه سوخت جهت واردات بنزین که اگر به همین روال ادامه یابد چه بسا مسوولان را دچار حرام می‌کند به عبارت دیگر موضوع شرعی هزینه‌کرد نابه‌جای بودجه عمومی، مسوولان دولت را در آستانه ارتکاب یک حرام بزرگ قرار داده است.
او افزود: قیمت فرآورده‌های نفتی از قیمت یک بطری آب تصفیه شده کمتر است. وجود این واقعیت پیامدهای منفی اسراف در مصرف، رعایت نشدن الگوی مصرف اصولی، افزایش قاچاق بنزین، گسترش استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و استفاده نکردن صاحبان خودروها از وسایل حمل و نقل عمومی را رقم زده است.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با ابراز تاسف از فقدان عدالت در توزیع یارانه سوخت و استفاده روزافزون افرادی که علاوه بر تمکن مالی بهتر، نسبت به هدر دادن سوخت جسارت بیشتری دارند، گفت: نظامی که در آن هر کس داراتر است از یارانه سوخت بهره بیشتری می‌برد، نظام عادلانه‌ای نیست. دولت باید ترتیبی دهد که علاوه بر ساماندهی حمل و نقل عمومی و زمینه‌سازی‌های لازم، جلوگیری از قاچاق سوخت، تولید خودروهای کم مصرف، کاهش بار ترافیکی شهرهای بزرگ، خروج خودروهای فرسوده عمومی و شخصی، جلوگیری از تردد خودروهای تک‌سرنشین، تجهیز و توسعه پالایشگاه‌ها، کاهش ضایعات سوخت در بخش‌های نگهداری در مخازن، حمل با تانکرهای سوخت‌رسان و عرضه آن به جایگاه‌های عرضه سوخت و خودروها و از همه مهم‌تر پرداخت یارانه مستقیم سوخت به طبقات کم درآمد، گرانی کالا و خدمات را قبل از افزایش پلکانی قیمت بنزین مهار کرده تا کشور دچار مشکلات عدیده اقتصادی بیشتری نشود.