سرمایه‌گذاری برای توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر در جهان افزایش می‌یابد

بحران دستیابى به نفت و گاز ارزان، گرایش به انرژى‌هاى تجدیدپذیر را در سراسر جهان تشدید کرده به طوری که بر اساس آمارهاى جدید، سرمایه‌گذارى در انرژى‌هاى تجدیدپذیر در سال ۲۰۰۵ میلادى، نسبت به سال گذشته یک سوم افزایش یافته و از ۳۰میلیارد دلار به ۳۸‌میلیارد دلار رسیده است. به گزارش ایسنا، شش کشور چین، آلمان، آمریکا، اسپانیا، هند و ژاپن سال گذشته در عرصه تولید انرژى‌های تجدیدپذیر، بالاترین جایگاه‌ها را در سطح جهان به خود اختصاص داده‌اند.

چین، تولید برق خود را از این منابع به ۴۲ گیگاوات رسانده و با فاصله بسیار از پنج کشور دیگر، به مقام نخست در این بخش دست پیدا کرده‌ است.

آلمان و آمریکا هرکدام با تولید ۲۳گیگاوات در ردیف دوم قرار گرفته‌اند و ردیف‌هاى سوم تا پنجم را، اسپانیا، هند، و ژاپن هرکدام با تولید دوازده، هفت و شش گیگاوات احراز کرده‌اند.

به اعتقاد زیگمار گابریل، وزیر محیط زیست آلمان، این روند نشان مى‌دهد که جهان متوجه اهمیت سرمایه‌گذارى در انرژى‌هاى تجدیدپذیر شده است.

وى در این زمینه گفت: سرمایه‌گذاران در بسیارى از کشورهاى جهان دریافته‌اند که تلاش در این عرصه داراى آینده‌ای روشن است و همچنین سبب ایجاد بازار کار تازه مى‌شود؛ به عنوان نمونه، آلمان توانسته است از طریق گسترش صادرات خود در بخش انرژى تجدیدپدیر ۱۷۰‌هزار فرصت اشتغال تازه ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، از سوی دیگر، هایدمارى ویچورک سئول، وزیر همکارى‌هاى اقتصادى و کمک‌هاى عمرانى آلمان، معتقد است که در کشورهاى کم توسعه، انرژى تنها پیش شرط تامین نیازهاى اولیه مردم نیست، بلکه بدون آن، گسترش تولید، رشد اقتصادى و توسعه زیرساخت‌هاى اجتماعى امکان ندارد.

در سال ۲۰۰۵ میلادى، آلمان و چین هرکدام ۷میلیارد دلار در بخش انرژى‌هاى تجدیدپذیر سرمایه‌گذارى کردند، سرمایه‌گذارى آمریکا در این زمینه ۳‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون دلار و سرمایه‌گذارى اسپانیا و ژاپن هرکدام ۲میلیارد دلار بوده است. در همین حال، مجموعه تولید انرژى‌هاى بازتولید شونده، که در سال ۲۰۰۴ یکصد و شصت گیگاوات بود، در سال ۲۰۰۵ به ۱۸۲ گیگاوات رسیده است.

به موجب گزارش وزیر همکارى‌هاى اقتصادى آلمان، این کشور هر سال نیم‌میلیارد دلار صرف گسترش انرژى‌هاى تجدیدپذیر در کشورهاى نیازمند کمک‌هاى عمرانى مى‌کند. مهم‌ترین تامین‌کنندگان سرمایه انرژى‌هاى بازتولید شونده جهان سوم، آلمان، بانک جهانى و نهاد جهانى حفاظت از محیط زیست هستند.

براساس این گزارش، بحران انرژى، تنها تولید برق از منابع تجدیدپذیر را در دستور کار دولت‌ها قرار نداده است، بلکه رویکرد به انرژى هسته‌‌ای نیز افزایش یافته و بویژه آمریکا، روسیه، چین و هند، با توجه به جمعیت زیاد خود، بیش از گذشته روى گسترش رآکتورهاى هسته‌اى سرمایه‌گذارى مى‌کنند.

در این زمینه، هند، با برخوردارى از پشتیبانى ایالات متحده آمریکا، برنامه‌هاى خود را با شتاب بیشترى پیش مى‌برد. به موازات رویکرد به انرژى‌هاى تجدیدپذیر، ایجاد نیروگاه‌هاى برق متعدد، اکنون در دستور کار دولت هند قرار گرفته و تعداد قابل توجهى از این نیروگاه‌ها اتمى خواهند بود.

میشائیل کلوز، وزیر اقتصاد آلمان، اخیرا به دهلى نو سفر کرد و در این سفر اعلام کرد که قوانین حاکم بر آلمان، به این کشور اجازه نمى‌دهند که در زمینه گسترش رآکتورهاى برق هسته‌اى هند با این کشور همکارى کند.

وى گفت: قوانین آلمان، ما را مجبور کرده است که نیروگاه‌هاى برق اتمى مطمئن خود را تعطیل کنیم.

وزیر اقتصاد آلمان از سوى دیگر اعلام کرد که کشورش براى همکارى با هند، در زمینه گسترش انرژى‌هاى تجدیدپذیر آماده است.