گروه کامپیوتر - جمعیت جهان روز‌به‌روز در حال افزایش است و در این میان آنچه می‌تواند موجب نگرانی بیشتر افراد از این روند روبه‌رشد شود، هماهنگی و مطابقت امکانات و تسهیلات مختلف زندگی و پیشرفت آن همراه با گذشت زمان است. به این ترتیب بخش برنامه توسعه سازمان ملل متحد هر سال گزارشی از «شاخص‌های توسعه انسانی» را در سرتاسر دنیا منتشر می‌کند.

این گزارش که به صورت سالانه جنبه‌های مختلف توسعه در سطح جهانی را مورد بررسی قرار می‌دهد، ایران را در سال ۲۰۰۵ و در میان ۱۷۷ کشور دنیا در رتبه ۹۹ قرار داده است.

گزارش سال ۲۰۰۵ «شاخص‌های توسعه انسانی» سازمان ملل ۳۳ شاخص را مورد ارزیابی قرار داده و صدها پژوهشگر و موسسه تحقیقاتی برای تهیه این گزارش همکاری کرده‌اند.

در بررسی شاخص تکنولوژی و گسترش آن، کشور ما در رتبه‌های متوسط قرار دارد.براساس این گزارش در ایران به ازای هر هزار نفر ۲۲۰ خط تلفن ثابت وجود دارد که این میزان در سال ۱۹۹۰ تنها ۴۰ خط تلفن بوده است.

این در حالی است که لوکزامبورگ با ۷۹۷ خط تلفن به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بیشترین میزان بهره‌وری از تلفن ثابت را در میان کشورهای دنیا دارد.

با این همه کشورهای آسیایی دیگر مانند کویت، مالزی، عمان، تایلند، ونزوئلا، عربستان سعودی، قزاقستان، لبنان، ارمنستان، چین، تونس و ترکمنستان با وجود قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر، از بهره‌وری کمتری در خطوط تلفن ثابت نسبت به ایران برخوردارند.

این گزارش در زمینه نفوذ تلفن همراه، رقم ۵۱ کاربر در میان هر ۱۰۰۰ نفر را برای کشور ما نشان می‌دهد.

لوکزامبورگ اما با در اختیار داشتن هزار و ۱۹۴ کاربر موبایل به ازای هر هزار نفر بیشترین میزان نفوذ را در جهان دارد.

لیبی و ارمنستان با داشتن به ترتیب ۲۳ و ۳۰ کاربر موبایل در هر هزار نفر تنها کشورهایی هستند که با وجود قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر از ایران، ضریب نفوذ تلفن همراه آنها کمتر است.

این در شرایطی است که جمهوری آذربایجان، فلسطین اشغالی، سوریه و مصر در حالی رتبه پایین‌تری نسبت به ایران دارند که تعداد کاربران تلفن همراهشان در هر هزار نفر به ترتیب ۱۲۸، ۱۳۳، ۶۸ و ۸۴ نفر است.

آمارهای این گزارش در بخش اینترنت نشاندهنده آن است که میزان نفوذ اینترنت در کشور ما به ازای هر هزار نفر ۷۲ کاربر است.

در حالی که ایسلند با ۶۷۵ کاربر از هر هزار نفر رتبه اول را از نظر بهره‌وری از اینترنت در کشورهای جهان دارد.

این رقم برای نروژ به عنوان توسعه‌یافته‌ترین کشور دنیا اما ۳۴۶ کاربر به ازای هر هزار نفر است.

با این وجود کشورهای آسیایی ونزوئلا، عربستان سعودی،‌ ارمنستان، چین و تونس با داشتن به ترتیب ۶۰، ۶۷، ۳۷، ۶۳ و ۶۴ کاربر در هر هزار نفر به لحاظ ضریب نفوذ اینترنت در جایگاه پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند.

براساس این گزارش تعداد محققان کشور ما در زمینه تکنولوژی در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ به ۴۸۴ نفر در هر یک‌میلیون نفر رسیده است. ایسلند اما با داشتن ۶هزار و ۵۹۲محقق در زمینه IT بیشترین تعداد را در میان کشورهای جهان دارد.

کویت، مالزی، تایلند، ونزوئلا و ترکیه اما با وجود آنکه رتبه‌های بالاتری نسبت به ایران دارند با داشتن به ترتیب ۷۳، ۲۹۴، ۲۸۹، ۲۲۲ و ۳۴۵ محقق در زمینه تکنولوژی کارشناسان و محققان کمتری در مقایسه با کشور ما دارند.