واگذاری شرکت‌ها را از پاییز آغاز می‌کنیم
در نظر داریم بنزین را به صورت پلکانی سهمیه‌بندی کنیم
اصلاح قانون کار هنوز در دستور کار دولت نیست

عکس: آذین ثمرمند
احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش دنیای‌اقتصاد خبر داد
واگذاری گسترده سهام شرکت‌های دولتی در بورس از پاییز آغاز می‌شود
در سومین مصاحبه مطبوعاتی رییس‌جمهوری که با حضور ۳۰۰خبرنگار داخلی و خارجی برگزار شد، محمود احمدی‌نژاد از آغاز واگذاری گسترده سهام شرکت‌های دولتی، مطابق اصل ۴۴ خبر داد و گفت: کار واگذاری گسترده سهام شرکت‌ها در بورس از پاییز امسال آغاز خواهد شد.
دکتر محمود احمدی‌نژاد، دیروز در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» در مورد اینکه 75 روز از ابلاغ فرمان خصوصی‌سازی توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد و دولت برای اجرایی کردن این ابلاغیه چه اقداماتی انجام داده است، گفت: ابلاغ سیاست‌های جدید اصل 44 توسط مقام معظم نشان‌دهنده اعتماد ایشان به دولت نهم است و من به عنوان رییس‌جمهور از ایشان به خاطر اعتماد به دولت نهم تشکر می‌کنم.
وی افزود: در مورد اصل ۴۴، «کار گروهی» قوی در دولت تشکیل شده است و با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان سهام قابل واگذاری در دولت شناسایی شده است، چهار کار گروه، در دولت وظیفه زمینه‌سازی واگذاری سهام شرکت‌ها در قالب سهام عدالت و همچنین از طریق بورس اوراق بهادار، برعهده گرفته‌اند.
رییس‌جمهوری گفت: در مرحله اول که دو سال زمان برای اجرای آن پیش‌بینی شده است، بیش از 40 هزار میلیارد تومان سهام از طریق بورس اوراق بهادار واگذار خواهد شد.
آقای احمدی‌نژاد با اشاره به ارزش جاری سهام در بورس تهران گفت: توجه داشته باشید که در حال حاضر ارزش کل سهام شرکت‌های بورس تهران از ۵۰هزار میلیارد تومان کمتر است و دولت نهم در نظر دارد، طی دو سال آینده بیش از ۴۰هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی را در همین بازار عرضه کند.
رییس‌جمهوری افزود: کار واگذاری سهام عدالت آغاز شده است، اما مرحله دوم واگذاری‌ها که شامل عرضه سهام از طریق بورس اوراق بهادار می‌شود، از پاییز امسال آغاز خواهد شد.
دکتر محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه دولت درنظر دارد سرعت واگذاری سهام به بخش خصوصی را متناسب با شرایط اقتصادی کشور دنبال کند، گفت: واگذاری‌ها نباید عجولانه صورت گیرد و باید مراقب باشیم تا خصوصی‌سازی به رشد اقتصادی کشور آسیب نزند.
او در ادامه از وجود 10 دغدغه جدی در مورد خصوصی‌سازی و اجرای اصل 44 در دولت خبر داد و گفت: ما 10سوال جدی در مورد ابلاغیه اصل 44 مطرح کرده‌ایم و با کمک کارشناسان ، در حال تحقیق و بررسی در مورد آن هستیم تا بتوانیم کار واگذاری‌ها را با اطمینان بیشتری دنبال کنیم.
آقای احمدی‌نژاد در همین زمینه گفت: ما سعی داریم مردم را بیش از گذشته در امور دخالت دهیم و امیدواریم که دیگر دستگاه‌ها نیز ما را در راستای تحقق این هدف حمایت کنند.
موضوع ماهیت ابلاغیه حساسیت‌های جدید اصل 44 که توسط مقام معظم رهبری امضا شده است، قسمت دیگری از پرسش خبرنگار دنیای اقتصاد بود.
خبرنگار ما از محمود احمدی‌نژاد پرسید: آیا به عنوان رییس‌جمهوری، امضای سیاست‌های جدید نظام در مورد خصوصی‌سازی، توسط مقام معظم رهبری را نخستین حکم حکومتی ایشان در مورد مسائل اقتصادی می‌دانید؟ که آقای احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: من از اینکه رهبری به دولت نهم اعتماد داشته‌اند و چنین ابلاغیه‌ای صادر شده است، تشکر می‌کنم و با توجه به اینکه سیاست‌های کلان توسط مجمع تشخیص مصحلت نظام مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد و توسط مقام معظم رهبری ابلاغ می‌شود، دولت وظیفه خود می‌داند که سیاست‌ها را اجرا کند، اما عنوان ابلاغیه اصل ۴۴ مهم نیست و این موضوع اهمیت دارد که دولت نهم گام‌های اجرایی برای پیشبرد اصل ۴۴ را آغاز کرده است.
آقای احمدی‌نژاد افزود: هر کس هر تعبیری که می‌خواهد، از اصل 44 داشته باشد اما دولت وظیفه خود می‌داند که سیاست‌های جدید را با نگاه علمی و توجه به سلامت واگذاری‌ها، اجرایی کند.
احمدی‌نژاد در ادامه درباره مکانیزم واگذاری سهام عدالت در مناطق محروم، گفت: سهام عدالت را به دو دهک پایین درآمدی جامعه با ۵۰درصد تخفیف ارائه می‌دهیم، بدین ترتیب که این سهام در بورس قیمت‌گذاری و با ۵۰درصد تخفیف واگذار می‌شود و مابقی در اقساط ۱۰ساله، برای سایر دهک‌ها نیز تسهیلاتی در تقسیط متناسب با دهک درآمدی قائل می‌شویم.
پلکانی‌ شدن یارانه سوخت
احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تدابیر دولت برای عادلانه شدن یارانه سوخت گفت: یارانه سوخت زیاد است و دولت در پیشنهاد خود مبنی بر تبصره ۱۳ یک راهکار اساسی برای حل ریشه‌ای این موضوع مطرح کرد.
وی با بیان اینکه اگر کسانی که فکر می‌کنند می‌شود یک روزه موضوع یارانه سوخت را حل کرد، در اشتباهند. رییس‌جمهور سپس به تدابیر دولت مبنی بر تبدیل سوخت از بنزین به گاز، توسعه حمل‌ونقل عمومی، توسعه حمل‌ونقل ریلی و خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد و از خروج دویست و پنجاه‌هزار خودروی فرسوده تا پایان سال و مدیریت ترافیک در شهرهای بزرگ از آغاز پاییز خبر داد. رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد در افق 5 ساله سهم 25‌درصدی حمل‌ونقل عمومی در کشور به 50‌درصد افزایش یابد.وی در عین حال گفت: سهمیه‌بندی پلکانی را هم در مورد بنزین در نظر داریم که اعمال خواهد شد.
ببینید آقای الهام از کجا می‌خرد
خبرنگار دیگری از گرانی ارزاق عمومی و اجاره‌بهای مسکن انتقاد کرد و گفت: آقای الهام، سخنگوی دولت در برابر سوالات خبرنگاران در خصوص گرانی‌ها صرفا ارقام دولتی را مطرح می‌کند در حالی که واقعیت در جامعه چیز دیگری است.
احمدی‌نژاد در پاسخ به طعنه گفت: ببینید آقای الهام از کجا می‌خرد شما هم از همانجا بخرید. وی توضیح داد: بعضی‌ها کنترل نرخ تورم را با تثبیت همه قیمت‌ها اشتباه می‌گیرند ما هیچ‌وقت نگفتیم همه قیمت‌ها را ثابت نگه می‌داریم. این امر شدنی هم نیست.
وی با اشاره به روند نزولی نرخ تورم از 15درصد در سال 83 به 3/10درصد در حال حاضر اظهار داشت: به‌رغم اینکه امسال نرخ برخی از کالاها افزایش یافت قیمت برخی ارزاق عمومی کاهش چشمگیری را نشان داد از جمله اینکه قیمت میوه به‌طور میانگین 30درصد پایین‌تر از سال گذشته بود.
رییس‌جمهور همچنین یادآور شد در مورد برخی کالاها که صادراتشان آزاد است، مثل حبوبات افزایش نرخ جهانی سبب افزایش قیمت‌ها در ایران می‌شود.
وی ابراز امیدواری کرد نرخ تورم در دو الی سه سال آینده به زیر 5درصد کاهش یابد.
احمدی‌نژاد همچنین خبر داد: با حذف قیمت زمین از قیمت تمام‌شده مسکن، قیمت مسکن در کشور پایین خواهد آمد.
وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مسکن بیشتر در شهرهای بزرگ مشاهده می‌شود، تسهیلات دولت در شهرهای کوچک و استان‌ها برای خرید مسکن را یادآور شد و گفت: تثبیت و کاهش قیمت مسکن در استان‌ها سیاست دولت برای تمرکززدایی از پایتخت است.
تغییر کابینه
رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ارزیابی شما از کارنامه عملکرد وزرای خود چگونه است اظهار داشت: بنده علاوه بر نظارت مستمر تمامی اطلاعات و گفت‌وگوهایی را که لازم بوده با همکاران داشته‌ام و در حال حاضر نیز به ادامه ارزیابی عملکرد همکاران خود در دولت مشغولم که در روزهای آتی گزارش کامل آن را به مردم اعلام خواهد کرد.
وی افزود: در ارزیابی بنده همکاران در سال گذشته تمام‌وقت خود را صرف پیشرفت کشور کرده‌اند.
ایران و خاورمیانه
احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرنگار دیگری در خصوص اینکه غرب ‌ایران را مسوول ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه و خاورمیانه می‌داند، نظر شما چیست؟ و آیا حاضرید که با بوش بر سر یک میز بنشینید تا مشکل منطقه حل شود، گفت: مواضع ایران از ابتدا در خصوص خاورمیانه مشخص بوده است. ما خواهان رفع ریشه‌های تنش در خاورمیانه هستیم.
احمدی‌نژاد ادامه داد: ما به دنبال آن هستیم تا جنایات و کشتار در خاورمیانه و منطقه ریشه‌کن شود و راه‌حل‌هایی را نیز در این خصوص ارائه کرده‌ایم. موضع ما در قبال عملکرد و سیاست‌های آمریکا روشن است. ما روش آنها را برای اداره جهان نمی‌پذیریم زیرا روش آنها روشی ملاکانه و یک طرفه و سودجویانه است.
مناظره با جورج‌بوش
رییس‌جمهور گفت: بنده همین جا آمادگی خود را برای مناظره با رییس‌جمهور آمریکا اعلام می‌کنم. احمدی‌نژاد افزود: برای اینکه در این مناظره هیچ چیز پنهان نماند بنده به نوبه خود از تمامی خبرنگاران نیز دعوت می‌کنم تا در این مناظره شرکت کنند.
حمایت از مطبوعات
دکتر محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از کنفرانس خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد لزوم حمایت دولت از روزنامه‌های اقتصادی گفت: ما دو نوع روزنامه داریم، روزنامه‌های وابسته به احزاب که عملا تریبون احزاب هستند و من فکر می‌کنم که برای رونق مطبوعات، این دسته از مطبوعات که به احزاب وابسته هستند باید مشخص کنند که به احزاب وابسته هستند.
وی افزود: روزنامه‌های غیروابسته نیز استقلال خود را باید حفظ کنند و تحلیل‌های واقعی بدهند.
احمدی‌نژاد تصریح کرد: می‌پذیریم که حمایت دولت از مطبوعات باید افزایش پیدا کند، البته دولت الان از همه مطبوعات حمایت می‌کند اما کافی نیست، دولت حمایت‌های خودش را از مطبوعات افزایش خواهد داد و وزیر ارشاد هم به زودی در جلسه‌ای با مدیران مطبوعات این مساله را بررسی خواهد کرد.
تهدید‌های آمریکا
احمدی‌نژاد در ادامه کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تبلیغات سوء آمریکا علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تهران چگونه باید به افکار عمومی جهان ثابت کند که فعالیت‌هایش صلح‌آمیز است، گفت: افکار عمومی ملت‌های جهان قبول دارند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است.
وی در این راستا به رای ۱۱۴ کشور عضو جنبش عدم تعهد، ۵۸ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی، ۱۱ کشور عضو اکو و ۸ کشور عضو دی هشت در حق ایران در بهره‌گیری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای اشاره کرد و گفت: بعضی‌ها نباید خود را معادل جامعه جهانی تلقی کنند، بعضی می‌خواهند از امتیاز پیروزی جنگ جهانی استفاده کنند.
احمدی‌نژاد با انتقاد از صدور بیانیه شورای امنیت علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در شرایطی که ملت لبنان زیر تجاوزات وحشیانه، رژیم صهیونیستی قرار داشتند، گفت: این کشورها باید رفتارشان را اصلاح کنند تا اعتماد ملت‌ها نسبت به آنها جلب شود با این گونه اقدامات شک و تردید جدی در دنیا نسبت به برخی کشورها به‌وجود آمده است.
رییس‌جمهور با اشاره به سکوت طولانی شورای امنیت در برابر حوادث لبنان و اقدام غیر منطقی در صدور قطعنامه ضد ایرانی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای، گفت: این اخلاق، اخلاق شاهنشاهی است و باید از اخلاق جامعه جهانی بیرون برود، ملت‌ها این را فهمیده‌اند.
نقد دولت بدون تعصب
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که با اشاره به دیدار احمدی‌نژاد با مقام معظم رهبری پرسید: که اگر بخواهید دولت نهم را بدون تعصب نقد کنید چه می‌گویید، گفت: صحبت‌هایی که در جلسه دیدار با مقام معظم رهبری مطرح کردم، نقد بر عملکرد دولت بود، در این دیدار هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف را یاد آور شدم خود وزرا هم مشغول ارزیابی عملکرد خود هستند.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه دولت همواره از نقد استقبال کرده است، گفت: فضای بازی که دولت برای نقد ایجاد کرد در 16 سال اخیر بی‌سابقه بوده است و برای اینکه این فضا محدود نشود، در بسیاری از مواقع از حق طبیعی خود نیز گذشتیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ضعف ارتباط دولت و نخبگان و توصیه مقام معظم رهبری در این خصوص به دولت، گفت: دولت هم اینک با جمع‌ وسیعی از نخبگان در ارتباط است، وزرا جزو نخبگان هستند و بسیاری از مدیران کشور نخبه‌اند، خود من نیز با محققان، کارشناسان، دانشگاهیان در عرصه‌های گوناگون به طور مرتب جلسه دارم. وی در عین حال تصریح کرد: توصیه مقام معظم رهبری، توصیه درستی است و زمینه ساز بهره‌گیری بیشتر از نظرات نخبگان خواهد شد.
رییس‌جمهور در پاسخ به سوال یک خبرنگار خارجی که پرسید آیا ‌ممکن است ایران تعلیق غنی‌سازی را حتی برای مدتی کوتاه بپذیرد، گفت: ما نظراتمان را در پاسخ به بسته پشنهادی مطرح کرده‌ایم و هرگونه گفت‌وگو در این زمینه بر پایه حقوق مسلم ملت ایران است.
وی با بیان اینکه برای اطلاع از جزئیات پاسخ ایران به بسته پیشنهادی عجله نکنید، گفت: مواضع ما مواضعی منطقی و عادلانه است و در چارچوب عادلانه می‌توانیم همه مسائل مان را با غربی‌ها حل کنیم. احمدی‌نژاد با اشاره به ابعاد گوناگون بسته پیشنهادی تاکید کرد: ما نیز در زمینه خلع سلاح حرف‌های زیادی داریم که می‌خواهیم مطرح کنیم.
در ادامه جلسه مطبوعاتی رییس‌جمهور، خبرنگاری گفت:‌ مقام رهبری در زمان اعطای فرمان بند ج اصل 44 به خاطر کم‌کاری در اجرای بندهای الف و ب انتقاد کردند، همچنین بر جلوگیری از تصدیگری دولت تاکید کرده و گفتند، سند چشم‌انداز باید در برنامه‌های دولت لحاظ شود. این خبرنگار با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی و نیز برخی انتقادهای متوجه دولت، نظر رییس‌جمهور را در مورد آنچه بی‌توجهی به سند چشم‌انداز و برخی انتقادات می‌خواند، جویا شد.
رییس‌جمهور در پاسخ گفت: شما برای رهبری نیز حق اظهارنظر و شان قائل نیستید؟ این شان رهبری است که باید بگویند و دیگران اجرا کنند.
نظر شخصی افراد را تیتر نکنید
رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسش درباره اصلاحیه قانون کار، گفت: آن‌چه را به عنوان نظر شخصی افراد بیان می‌شود، تیتر نکنند، چراکه اگر دولت بخواهد قانون کار را اصلاح کند، آن را به طور عمومی اعلام خواهد کرد.
وی قانون کار را قانونی مهم دانست و گفت: هنوز چنین چیزی (اصلاح) مدنظر نیست.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه این اتفاق (بیان نظر شخصی افراد در مطبوعات) در مورد نظام جامع انتخاباتی نیز رخ داده است، بر لزوم دقت نظر و مراقبت در انعکاس اخبار توسط خبرنگاران تاکید کرد و گفت: در این امور، دولت باید تصمیم بگیرد و به جایی ماموریت دهد تا به عنوان مثال اصلاحیه‌ای تهیه و سپس مراحل مربوط از کمیسیون، هیات‌دولت و مجلس طی شود. وی با بیان اینکه در تمام این مراحل اطلاع‌رسانی کامل صورت می‌گیرد، تاکید کرد: حتما باید حقوق قشر زحمت‌کش کارگر در همه زمینه‌ها رعایت شود، اما هنوز چنین اصلاحیه‌ای در دستور کار دولت نیست.
رییس‌جمهور در پایان به افزایش حقوق کارگران اشاره و خاطرنشان کرد: ما فکر می‌کنیم باید از حقوق‌های ده‌ها میلیونی کم و حقوق‌های پایین را تعدیل کنیم.