آمار مصرف بنزین و گازوئیل در سال 84

در سال ۸۴ بیش از ۲۴میلیارد لیتر بنزین و ۲۹میلیارد لیتر گازوئیل در کشور به مصرف رسید که بخش حمل و نقل بیشترین سهم مصرف را به خود اختصاص داد. به گزارش خبرگزاری فارس، پالایش نفت‌خام و تولید انواع فرآورده‌های نفتی در سال ۸۴ توسط ۹ پالایشگاه داخلی با مجموع ظرفیت عملیاتی یک‌میلیون و ۶۲۰هزار بشکه در روز صورت گرفته است.

بنابراین گزارش، در سال ۸۴ مجموعا بالغ بر ۲۴میلیارد لیتر بنزین در کشور مصرف شد که ۱/۹۹درصد آن در بخش حمل و نقل دود شده است. در همین سال افزون بر ۲۹میلیارد لیتر نفت گاز نیز در کشور به مصرف رسیده که سهم بخش حمل‌و‌نقل ۲/۵۶درصد، صنایع ۶/۹درصد، کشاورزی ۹/۱۲درصد و مابقی مربوط به دیگر بخش‌ها است.

در سال گذشته در مجموع بیش از ۷۵میلیارد لیتر انواع فرآورده‌های نفتی (۴ فرآورده اصلی)در کشور به مصرف رسیده که بیشترین سهم را بخش حمل‌ونقل در اختیار دارد.

شرکت‌های ۹گانه پالایشی کشور در مجموع در سال گذشته دارای ظرفیت اسمی پالایشی ۱۳۴۷هزار بشکه در روز و ظرفیت عملیاتی حدود ۱۶۰۹هزار بشکه در روز بوده‌اند. بیشترین ظرفیت پالایشی عملیاتی مربوط به پالایشگاه اصفهان با ۳۷۰هزار بشکه و کمترین آن مربوط به پالایشگاه لاوان با ۲۹هزار بشکه در روز بوده است. به طور کلی در سال ۸۴ سهم پالایشگاه آبادان در کل تولیدات پالایشی کشور ۱/۲۱درصد، اصفهان ۴۳/۲۳، اراک ۳۲/۱۰، تهران ۸۳/۱۴، بندرعباس ۰۱/۱۷، تبریز ۹۴/۶، کرمانشاه ۴۳/۱، شیراز ۲۳/۳ و لاوان ۷۲/۱درصد می‌باشد.

براساس این گزارش، متوسط کل تولید فرآورده‌های اصلی در پالایشگاه ها در بهار امسال، معادل ۸۹/۲۲۲ میلیون لیتر در روز بوده است. متوسط تولید گاز مایع در سه‌ماه نخست سال‌جاری، معادل ۵۷/۷میلیون لیتر در روز است که متوسط تولید بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره به ترتیب ۱۵/۴۳، ۷۲/۱۷، ۶۳/۷۸ و ۲/۵۷میلیون لیتر در روز بالغ شده است. متوسط مصرف ۵ فرآورده اصلی شامل گاز مایع، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره نیز در همین مدت به ترتیب روزانه ۱۴/۱۰، ۷۱، ۶۷/۸، ۳۰/۷۲ و ۷۰/۲۸میلیون لیتر است.

در سال ۸۴ جمعا بیش از یک میلیارد و ۸۶۰میلیون لیتر سوخت‌های مایع با سوخت گاز طبیعی جایگزین شده است.