تقدیر رییس‌جمهور از نیروهای مومن و متخصص صنعت نفت

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور طی مراسمی که شامگاه روز دوشنبه با حضور وزیر نفت و جمعی از مدیران و کارکنان صنعت نفت کشور برگزار شد، از متولیان مهار موفقیت‌آمیز آتش‌سوزی چاه گازی ۲۳ کنگان، تقدیر کرد. رییس جمهوری در این مراسم صنعت نفت ایران را نمادی از علم، هنر، شجاعت و ایثارگری خواند و تصریح کرد که صنعت نفت ایران به مدد وجود نیروهای مومن،‌متخصص و انقلابی حرف اول را باید در منطقه بزند.

به گزارش شانا، دکتر محمود احمدی نژاد با اشاره به مبارزه‌ها وشجاعت‌های نیروهای صنعت نفت کشور در مبارزه با رژیم ستمشاهی و اجرای فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر بستن شیرهای نفت کشور و راه‌اندازی این صنعت پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد: صنعت نفت و کارکنان این مجموعه در واقع مدال افتخاری بر سینه ملت ایران هستند، زیرا با شجاعت، ایثارگری و ایمان قوی نگذاشتند صنعت نفت کشور دچار مشکل شود.

رییس جمهوری با اشاره به مهار آتش‌سوزی چاه کنگان به دست متخصصان داخلی افزود: وقتی نیروهای مومن صنعت نفت با کمترین امکانات می‌توانند به این موفقیت دست یابند، با در اختیار داشتن امکانات و تجهیزات لازم خواهند توانست کارهای بزرگی انجام دهند که کشور را در رسیدن به افق‌های روشن کمک می‌کند.

دکتر احمدی نژاد با بیان این که دولت خواهد کوشید منابع لازم را در اختیار متخصصان صنعت نفت قرار دهد، تاکید کرد: متخصصان صنعت نفت باید تلاش کنند تجهیزات لازم برای پیشرفت این صنعت را در داخل نیز تولید کنند، زیرا خودکفایی در ساخت تجهیزات صنعت نفت کشور موجب کمک به موفقیت‌های سیاسی کشورمان نیز می شود.

دکتر محمود احمدی نژاد همچنین با اشاره به موفقیت اخیر متخصصان صنعت نفت در افزایش برداشت از منابع مشترک، بر لزوم تلاش برای افزایش ظرفیت تولید تاکید کرد و گفت: خبر خوش، برداشت مساوی از حوزه‌های نفتی و گازی خلیج فارس، خبر شیرینی برای ملت ایران است و افزایش ظرفیت تولید موجب می‌شود صنایع دیگر کشور نیز پیشرفت و زمینه‌های تعالی کشور را در منطقه و جهان فراهم کنند.

در این مراسم مهندس سیدکاظم وزیری ماهانه، وزیر نفت با تبریک اعیاد شعبانیه بیان داشت: روزهای کار در صنعت نفت روزهای پرخطر و پرخاطره است و یکی از این خاطرات مهار چاه ۲۳ کنگان است که در روز هفتم تیر و روز شهادت بانوی دو عالم به وقوع پیوست. این کار در حالی صورت گرفت که از سوی شرکت‌های نفتی و متخصصان آنها مبلغ بسیار بالایی مطالبه شد که واگذاری این کار برای همکاران صنعت نفت به منزله تحقیر تلقی می‌شد. وزیر نفت با بیان روحیه انقلابی و عشق و توانمندی کارکنان این صنعت بیان داشت: این روحیه باعث شد که در ایام جنگ تحمیلی یک روز صادرات نفت و تولید فرآورده‌های نفتی قطع نشود.

همچنین مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اشاره به افزایش نفت و گاز این شرکت گفت: از ابتدای تاسیس شرکت در سال ۱۳۷۸ تولید نفت از ۵۳هزار بشکه به ۱۲۳هزار بشکه در روز، متوسط تولید گاز از ۱۴۶میلیون مترمکعب به ۱۹۳میلیون مترمکعب و مایعات گازی از ۳۹هزار بشکه به ۴۸هزار بشکه در روز رسیده است.

مهندس علیرضا ضیغمی تولید گاز در یک سال گذشته را معادل ۶۸میلیارد مترمکعب و مایعات گازی را ۳۶میلیون بشکه که از لحاظ تبدیل انرژی معادل ۴۵۵میلیون بشکه نفت خام است اعلام کرد و گفت با احتساب هر بشکه نفت ۵۰دلاری در یک سال گذشته ۲۳میلیارد دلار تولید ارزی این شرکت بوده است.

وی افزود: با توسعه میادین نفت و گاز، راه‌اندازی واحدهای بهره‌برداری و نمک‌زدایی، ذخیره‌سازی و احداث پالایشگاه تا پایان برنامه چهارم توسعه و با اعتباری حدود ۳۰هزار میلیارد ریال، تولید نفت‌خام به ۲۵۰هزار بشکه، تولید گاز به ۳۲۰میلیون مترمکعب در روز و مایعات گازی به ۷۴هزار بشکه خواهد رسید و در ده سال آینده و با اعتباری حدود ۴۵هزار میلیارد ریال تولید نفت، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به مرز ۳۹۰هزار بشکه در روز، گاز به مرز ۴۱۰میلیون مترمکعب و مایعات گازی ۹۸هزار بشکه در روز خواهد رسید.

رییس جمهوری در این مراسم به آقایان بهمنی، ضیغمی، متقی، حسینی و رکنی‌پسند، پنج تن از متخصصان صنعت نفت کشور که در مهار این آتش سوزی نقش داشتند، لوح سپاس و هدایایی اهدا کرد.

دو طرح عظیم پتروشیمی با حضور رییس‌جمهوری امروز افتتاح می‌شود

همزمان با آخرین روز از هفته دولت و مصادف با بیست و پنجمین سالگرد شهادت شهیدان رجایی و باهنر، امروز، چهارشنبه هشتم شهریور، با حضور رییس جمهوری با بهره‌برداری از طرح «الفین هفتم» و مجتمع پتروشیمی زاگرس (متانول چهارم، واحد اول) به صورت رسمی آغاز می‌شود.

این گزارش حاکی است مجتمع پتروشیمی زاگرس، مجری طرح متانول چهارم بوده و ساخت آن از سال ۱۳۸۰آغاز شده است.

این واحد ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۵۰هزار تن متانول را در سال دارد و خوراک آن یک میلیارد و ۴۸۸میلیون متر مکعب گاز طبیعی در سال و ۲میلیون متر مکعب اکسیژن در روز است.

بنابراین گزارش، محصولات این طرح به عنوان حلال در صنایع پایین دستی، انواع چسب، رزین‌ها، انواع پلاستیک، سوخت دیزل، همچنین در تولید ماده بالا برنده عدد اکتان بنزین (MTBE) و تولید (DME) کاربرد دارد و تهیه دانش فنی و مهندسی اصولی این طرح را شرکت «لورگی» آلمان و مهندسین تفصیلی و پیمانکاری نصب و ساختمان آن را نیز شرکت‌های ایرانی «پیدک» و «رامشیر» به عهده دارند.

همچنین مجتمع پتروشیمی زاگرس، توسعه طرح متانول چهارم را با همان ظرفیت و با عنوان طرح متانول ششم در دست اجرا دارد.

با بهره‌برداری از طرح «الفین هفتم» نیز سالانه یک میلیون و ۱۰۰هزار تن اتیلن به عنوان فرآورده‌ میانی و ۳۰۰هزار تن پلی‌اتیلن، ۳۰۰هزار تن پلی‌پروپیلن، ۴۴۳هزار تن اتیلن گلایکول‌ها، ۸۳هزار تن بنزین پیرولیز، ۴۳هزار تن اتیلن گلایکول‌ها، اکسید اتیلن و برش‌های پروپان سنگین تولید خواهد شد.