بازتاب اظهارات احمدی‌نژاد درباره رابطه با آمریکا

عکس: president،ir همزمان با اعتراض‌های نمایندگان مجلس به اظهارات رییس جمهور در نیویورک صورت گرفت

اظهارات احمدی‌نژاد درباره رابطه با آمریکا

رییس‌جمهور: امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد

دنیای‌اقتصاد- مرجان توحیدی: گفته‌های محمود احمدی‌نژاد درباره رابطه با ایالات‌متحده، هر روز نسبت به روزهای گذشته حضور او در نیویورک شفافیت و صراحت بیشتری پیدا می‌کند. اما باراک اوباما که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به سر می‌برد، تغییری در مواضع خود ایجاد نکرده است.

اوباما در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، در موضعی محافظه کارانه، تنها بار دیگر مواضع گذشته خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران را طرح و تاکید کرده که این موضوع باید از راه دیپلماتیک حل شود و آمریکا اجازه نمی‌دهد که ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد. با این حال، در مورد احمدی‌نژاد شرایط متفاوت است. هرچند که برخی نمایندگان مجلس از سخنان اخیر رییس جمهور درباره رابطه با آمریکا انتقاد کرده و به او تذکر داده‌اند، اما احمدی‌نژاد در همه گفت‌وگوها و دیدارهایش به روشنی از امکان و شروط برقراری روابط با آمریکا سخن گفته و حتی موضوع هسته‌ای کشور را مساله‌ای دانسته که اگر بین ایران و آمریکا در آن تفاهم حاصل شود، مشکل کاملا حل شدنی است.

حل و فصل مساله هسته‌ای با تفاهم و مرتفع شدن پرونده‌های مالی دو کشور از جمله موضوعاتی است که به عقیده احمدی‌نژاد چنانچه از سوی ایالات متحده حل شود، به سود طرفین خواهد بود. به گمان رییس‌جمهور ایران، اگر این توانی که در طول ۳۳ سال برای تقابل دو کشور صرف شده به هم‌افزایی منجر شده بود، امروز شرایط بین‌المللی به گونه دیگری بود. او حتی درباره فیلم موهن آمریکایی هم گفته است که بعید می‌داند دولت آمریکا در آن نقشی داشته باشد. البته رییس‌جمهور طی روزهای گذشته هم تاکید کرده بود که اگر روابط دو کشور به جای تقابل بر تعامل متکی بود مسائل به نفع دو کشور تمام شده بود. او باز هم موضوع هسته‌ای را موضوعی مرتبط بین ایران و آمریکا دانسته و گفته بود که باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای این موضوع را حل کنیم. همه این مثبت اندیشی‌های رییس‌جمهور درباره رابطه با ایالات متحده در شرایطی صورت گرفته که این آخرین سفر محمود احمدی‌نژاد به ایالات متحده در قامت رییس‌جمهور ایران است و به نظر می‌رسد او در تلاش است تا اولین رییس‌جمهوری باشد که توانسته دیوار بین ایران پس از پیروزی انقلاب و ایالات متحده را فرو بریزد. دیواری که سنگ بنای آن با تسخیر سفارت آمریکا در سال ۵۸ گذاشته شد اما با دشمنی‌های آمریکا در صحنه‌های مختلف بین‌المللی این دیوار مرتفع‌تر و محکم‌تر شد.اگرچه محمود احمدی نژاد از زمان حضورش در پاستور توانست تابوی «مذاکره با ایالات متحده» را بشکند و صرف نظر از اولین ملاقات‌های نمایندگان طرفین بر سر افغانستان و عراق،او همواره از آمادگی‌ا‌ش برای مذاکره و گفت‌وگو با روسای جمهور سابق و فعلی آمریکا سخن گفته است.او حتی نامه‌هایی را هم روانه کاخ سفید کرد. نامه به جورج دبلیو بوش و باراک اوباما. نامه‌هایی که اگرچه زبانشان تند و درباره انتقاد از سیاست‌های ایالات متحده بود، اما نفس این اقدام در راستای همان تابوشکنی‌ها بوده است. نامه‌هایی که بوش و اوباما ترجیح دادند به آنها پاسخی ندهند و همین هم انتقاداتی را متوجه احمدی‌نژاد کرد. البته شاید همین انتقادات سبب شد تا دست از نامه‌نگاری بردارد. گویا احمدی‌نژاد این بار ترجیح داده است تا در شرایطی که تحریم‌های یک جانبه ایالات متحده علیه ایران هر روز به بهانه‌های مختلف گسترش می‌یابد، در نیویورک سخن از بهبود روابط بکند و همه چیز را از تهدیدات اسرائیل گرفته تا مهم‌ترین موضوع کشور یعنی پرونده هسته‌ای به آمریکا ربط دهد و بگوید که اگر تعامل بود، شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد.

تذکر ۲۶ نماینده نسبت به اظهارات احمدی نژاد

شاید همین سخنان احمدی‌نژاد باعث شد ۲۶ نماینده مجلس در تذکری کتبی به رییس‌جمهور نسبت به اظهارات وی درباره مذاکره با آمریکا اعتراض کرده و آن را ناسازگار با راهبرد عزت، مصلحت و حکمت جمهوری اسلامی بخوانند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی، احمد توکلی، جواد جهانگیرزاده و علی مطهری، از جمله شاخص‌ترین این تذکردهندگان به رییس‌جمهور بودند که در جلسه علنی دیروز مجلس در تذکری کتبی به محمود احمدی‌نژاد، اولین هشدارها را درباره سخنان تازه‌اش به او دادند.

در عین حال برخی از نمایندگان هم در نطق‌های میان دستور خود نتوانستند از کنار این موضوع به راحتی عبور کنند. به طوری که حمیدرضا فولادگر، نماینده اصفهان در مجلس در واکنش به اظهارات رییس‌جمهور در نیویورک گفت: آیا در این شرایط سخن گفتن از مذاکره مستقیم با آمریکا و تقاضای رابطه با آمریکا در جهت منافع ملی و انقلابی ماست و آیا با رهنمودهای امام (ره) و رهبری سازگاری دارد؟

همچنین حسین دهدشتی نماینده آبادان دهدشتی هم در نطق خود با انتقاد از عزیمت هیاتی بیش از ۱۰۰ نفر همراه با رییس‌جمهور به نیویورک گفت: طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی اظهارات نسنجیده و تامل برانگیز رییس‌جمهور مخالف مصوبه شورای‌عالی امنیت بوده است.

روابط باید بهبود یابد

اما این تذکرات هم باعث تغییر رویه احمدی‌نژاد در نیویورک نشد. چراکه رییس‌جمهور در دیدار جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه‌های آمریکا در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره روابط ایران و آمریکا، آن را «مهم‌ترین سوال سیاسی روز دنیا» برشمرد و اظهار کرد: دو کشور بزرگ، موثر و قدرتمند، ۳۳ سال است که رودرروی یکدیگر قرار گرفته‌اند و اگر در این مدت هم‌افزا با یکدیگر عمل کرده بودند امروز شرایط بین‌المللی شکل دیگری داشت.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، وی گفت: بنده جزء کسانی هستم که معتقدم امکان تداوم این شرایط بین ایران و آمریکا وجود ندارد و باید این وضعیت بهبود یابد. احمدی‌نژاد با اشاره به عدم تاثیر تحریم‌ها علیه ایران در خود اتکایی مردم کشورمان افزود: فشارهای آمریکا باعث توقف در رشد استعدادهای ایران نشده و از سوی دیگر ذهنیت منفی مردم نسبت به آمریکا را تشدید کرد، اما با این وجود تعامل بین این دو کشور را به سود هر دو طرف می‌دانیم. وی اظهار کرد: تصمیم‌گیران آمریکایی باید قبول کنند که ایران روی پای خود ایستاده و شرایط دیگر به گذشته باز نمی‌گردد، اگر آنها گام‌های اعتمادساز برداشته و تهدیدهایی که علیه ایران صورت می‌گیرد را محکوم کنند و اجازه دهند مساله هسته‌ای با تفاهم حل و فصل شود و پرونده‌های مالی دو کشور مرتفع شود، امکان بهبود روابط وجود دارد. وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات توهین‌آمیز علیه پیامبر گرامی اسلام(ص) و لزوم جلوگیری از این اقدامات، اظهار کرد: نکته‌ قابل توجه در این اتفاقات این است که با وجود آنکه دولت آمریکا صراحتا اعلام کرده که دخالتی در این اقدامات نداشته است و بنده هم باور ندارم که آمریکایی‌ها مستقیما در چنین اقداماتی دخیل بوده باشند، اما همه اعتراض‌ها علیه دولت آمریکا بوده است و تصمیم‌گیران آمریکایی باید هرچه سریع‌تر برای اصلاح این ذهنیت‌های منفی چاره‌ای بیندیشند.

اگر آمریکایی‌ها اراده کنند...

محمود احمدی‌نژاد همچنین در گفت‌وگو با شبکه‌های PBS (پی.بی.اس) و CBS (سی.بی.اس) آمریکا، در پاسخ به این سوال که «اگر ایالات متحده در سال ۱۳۸۸ از معترضین به انتخابات ایران حمایت بیشتری می‌کرد، چه اتفاقی می‌افتاد؟» اظهار کرد: مگر آمریکایی‌ها از این افراد پشتیبانی نکردند؟ این مساله فقط باعث تشدید ذهنیت منفی مردم ایران نسبت به آمریکایی‌ها شد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به اینکه «آیا امروز و در دوره رییس‌جمهور فعلی آمریکا روابط ایران و آمریکا بهتر از قبل است یا نه؟» تصریح کرد: نمی‌خواهم سخنی بگویم که به هر ترتیب در انتخابات آمریکا که امری داخلی است، دخالت کرده باشم. آیا دولت آمریکا از نوع روابط خود در ۳۳ سال گذشته با ایران سودی برده است؟ اگر اینگونه نیست چرا این رویه ادامه می‌یابد؟ چرا توان خود را صرف تعامل با یکدیگر

نکنیم؟وی در پاسخ به این سوال که «ایران برای تفاهم با آمریکا چه کرده است؟» خاطرنشان کرد: ایران گام‌های بلندی برای تبدیل تقابل بین ایران و آمریکا به تعامل برداشته که یکی از آنها در عرصه مساله هسته‌ای بوده است. این مساله دیگر از روال منطقی خود خارج شده و به روالی خسته‌کننده تبدیل شده است و اگر آمریکایی‌ها اراده کنند که این مساله تمام شود، کمک بزرگی به تفاهم خواهد بود.

گفت‌وگو با آمریکا را رد نمی‌کنیم

او همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در پاسخ به اینکه «آیا گفت‌وگوها با ۱+۵ بی‌ارزش و بی‌فایده است؟» گفت‌: معتقدم این مذاکرات لزوما به حل و فصل مساله هسته‌ای ایران منجر نخواهد شد و بعضی از اعضای گروه ۱+۵ نیز صراحتا به ما اعلام کرده‌اند که اگر خواهان حل این موضوع هستیم باید آن را با آمریکایی‌ها حل و فصل کنیم.رییس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه «اگر حل و فصل مساله هسته‌ای ایران منوط به مذاکره و تفاهم با آمریکاست، آیا ایران تمایل دارد چنین مذاکره‌ای انجام شود؟» تصریح کرد: اینکه آمریکا طرف اصلی مخالفت با موضوع هسته‌ای ایران است با اینکه ایران و آمریکا به صورت مستقیم مذاکره کنند، دو موضوع جدا از هم است. ما گفت‌وگو را رد نمی‌کنیم و اگر بنا به مذاکره در آمریکا باشد، مسائل زیادی برای گفت‌وگو وجود دارد.

صرف نظر مشروط از غنی‌سازی ۲۰ درصد

محمود احمدی‌‌نژاد همچنین در گفت‌وگو با تلویزیون ان.اچ.کی ژاپن، درباره مذاکرات هسته‌‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ تصریح کرد: از سوی ایران مانعی برای ادامه مذاکرات وجود ندارد و آماده‌ایم مذاکرات را بر پایه قانون و عدالت دنبال کنیم و چنانچه قبلا نیز اعلام کرده‌ایم حاضر هستیم در صورت تامین اورانیوم غنی شده در حد ۲۰ درصد با قیمت و شرایط عادی از تولید آن در داخل کشورمان صرف‌نظر کنیم.

تاکید بر نقش «نم» در اصلاح ساختار سازمان ملل

رییس‌جمهور صبح چهارشنبه به وقت نیویورک در شصت و هفتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل نیز سخنرانی کرد. به گزارش ایرنا «محمود احمدی‌نژاد» با انتقاد از مدیریت و نظم حاکم بر جهان گفت: شکی نیست که جهان نیازمند اندیشه و نظم جدیدی است. وی ادامه داد: بنابراین شایسته است همه با هم برای اصلاح ساختار سازمان ملل، بر محور منافع همگان و مصلحت جهان، تلاش مشترک و هماهنگی را سازماندهی نماییم. وجود تبعیض و انحصار در سازمان به هیچ صورت و در هیچ اندازه‌ای پذیرفتنی نخواهد بود.رییس‌جمهور ادامه داد: اکنون اینجانب به نمایندگی از اعضای جنبش عدم‌تعهد (نم) از همه کشورهای جهان دعوت می‌نمایم که در مسیر فراهم آوردن زمینه‌های مشارکت موثر و دخالت جدی در تصمیم‌سازی‌های جهانی، نقش فعال‌تری را بر عهده گیرند.

عکس: persident.ir