ریابکوف: انعکاس حمله به ایران از خاور میانه فراتر می‌رود

اردوغان: این اتفاق، یک «آخرالزمان» برای منطقه خواهد بود دنیای‌اقتصاد- بار دیگر روسیه و در کنار آن ترکیه وارد میدان شدند. میدانی که یک سوی آن تهدیدات اسرائیل درباره حمله نظامی به ایران است و یک سوی دیگر آن هم پاسخ‌های مقامات ایرانی به این تهدیدات لفظی. با شدت گرفتن این ادعاها و لفاظی‌های اسرائیل مبنی بر محتمل بودن حمله نظامی به ایران، معاون وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که در صورت هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، تبعات آن برای ثبات منطقه فاجعه بار خواهد بود و انعکاس این اقدام بسیار فراتر از مرزهای منطقه خاورمیانه خواهد رفت.

سرگئی ریابکوف در حالی این واکنش همراه با تهدید تلویحی علیه اسرائیل را مطرح کرده و در عین حال تاکید کرده که هیچ نشانه‌ای مبنی بر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سوی برنامه نظامی دیده نمی‌شود که رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه هم در گفت‌وگویی با شبکه سی.ان.ان آمریکا ضمن اینکه احتمال هرگونه حمله نظامی اسرائیل به ایران را صفر ارزیابی کرد، گفت: «وقوع این اتفاق مثل یک آخر الزمان برای منطقه خواهد بود.»

نشریه معتبر «فارین پالیسی» هم در گزارشی تاکید کرده است که هرگونه حمله به ایران باعث واکنش سازمان همکاری‌های شانگهای به مرکزیت روسیه و چین خواهد شد. این هشدارها به تبعات حمله احتمالی اسرائیل به ایران در حالی صورت گرفته است که اسرائیل و برخی مقامات این رژیم تهدیدات لفظی خود علیه ایران و برنامه هسته‌ای آن را افزایش داده و مدعی هستند که ایران به صورت شتاب مندی در حال دستیابی به سلاح هسته‌ای است. هرچند به نظر می رسد که بین مقامات این رژیم و ایالات متحده درباره ادعای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران از طریق اقدام نظامی هماهنگی وجود ندارد. چه برخی مقام‌های آمریکا از جمله وزیر دفاع این کشور و رییس ستاد مشترک ارتش آن در روزهای گذشته اعلام کرده بودند که هم باور ندارند اسرائیل بخواهد دست به چنین اقدامی بزند و هم خود را شریک برنامه‌های اسرائیل درباره اقدام نظامی علیه ایران نمی‌کنند. در جدیدترین اظهارنظر هم رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، مایک راجرز در یک مصاحبه رادیویی با اشاره به دیدارش با مقامات اسرائیل از جمله نتانیاهو در ماه آگوست گفته است که «اگر آمریکا هرچه سریع‌تر شفافیت بیشتری از خود درباره خطوط قرمز ایالات متحده در مورد برنامه هسته‌ای ایران نشان ندهد ممکن است اسرائیل به‌تنهایی تصمیم به این کار بگیرد و به‌طور یک جانبه وارد عمل شود.» او گفته است که اسرائیل معتقد است سخنان دولتمردان آمریکا در خصوص اینکه «تمام گزینه‌ها در برابر ایران روی میز است»، جدی نیست و به همین دلیل تنش‌های میان واشنگتن و تل آویو همچنان ادامه دارد. ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی هم در اظهارات جدید خود از این ناهماهنگی به این عنوان یاد می‌کند که «ساعت‌های آمریکا و اسرائیل برای حمله به ایران تنظیم نیستند.»

در مقابل این تهدیدات، روسیه بار دیگر به طور شفاف در این باره موضع گرفته است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز پنج‌شنبه در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس گفت: ما به آنهایی که با راه‌‌های نظامی بیگانه نیستند یا آنهایی که دست کم به طور جدی درباره چنین راه‌هایی حرف می‌زنند هشدار می‌دهیم که چنین اقدامی زیان‌آور و به معنای واقعی کلمه برای ثبات منطقه فاجعه بار خواهد بود و شوک‌های بزرگی به حوزه‌های امنیتی و اقتصادی وارد خواهد کرد که انعکاس آن بسیار فراتر از مرزهای منطقه خاورمیانه خواهد رفت. ریابکوف افزود که مواد هسته‌‌ای ایران به سوی مصارف نظامی منحرف نشده‌اند و این چیزی است که آژانس به طور رسمی آن را تایید کرده‌ است.

بعد از نشست مسکو تماس‌ها قطع نشده است

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که کشورش خواهان پیشرفت در گفت‌وگوی ایران با گروه موسوم به ۵+۱ (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان) است. وی افزود که پس از نشست مسکو تماس‌ها قطع نشده و در سطوح دیگر ادامه یافته است اما «با این حال این تلاش‌ها باید تشدید شود»؛ زیرا «اگر تغییر مطلوبی در این وضعیت حاصل نشود، بار دیگر منجر به افزایش تنش‌ها خواهد شد.»

اردوغان: آخرالزمان می‌شود

رجب طیب اردوغان نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.‌ان.‌ان آمریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله رژیم اسرائیل به ایران به خاطر برنامه هسته‌ای این کشور گفت: «اعتقاد ندارم اسرائیل به ایران حمله کند ... احتمال آن صفر است. چون چنین حمله‌ای موجب بروز آخرالزمان در کل منطقه می‌شود.»

به گزارش پرس تی.وی نخست‌وزیر ترکیه افزود: «اما اطمینان دارم که نمی‌خواهم شاهد اتفاق افتادن چیزی شبیه به آن در منطقه باشم؛ چرا که در این زمان منطقه نیازمند صلح، کامیابی و ثبات است.»

فارین پالیسی: روسیه و چین واکنش نشان می‌دهند

در عین حال نشریه فارین پالیسی، در بخش‌هایی از یک گزارش به قلم «یوهان گالتونگ»، نوشته است: حمله به ایران منجر به بروز پاسخ‌هایی از سوی مرکزیت روسیه - چین خواهد شد. آنچه اسرائیلی‌ها ممکن است با حمایت سعودی‌ها به دست آورند، احتمالا در بخش‌های مهم‌تر جهان در حوزه‌های دیپلماتیک و اقتصادی از دست می‌دهند. در این گزارش، همچنین نسبت به احتمال بروز درگیری بین سازمان همکاری‌های شانگهای و ناتو که هر دو دارای قدرت‌های هسته‌ای هستند، هشدار داده شده است. گالتونگ بر این باور است که اگرچه اسرائیل در عملیات تخریب [تاسیسات هسته‌ای] ماهر است اما دشمن خود را دستکم گرفته است. ایران می‌تواند از تاسیسات هسته‌ای خود تمرکززدایی کرده و آنها را به ۳۱ مکان مختلف تقسیم کند.

باراک: ساعت‌هایمان تنظیم نیست

به‌رغم این هشدارها اما وزیر جنگ اسرائیل با اشاره به برخی ناهماهنگی‌های این رژیم با آمریکا درباره حمله به ایران گفت که ساعت‌های اسرائیل و آمریکا برای حمله به ایران روی زمان‌های متفاوتی تنظیم شده‌اند.

باراک که ساعاتی پس از دیدارش با جیمز وینفلد، معاون رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا صحبت می‌کرد، بار دیگر ادعا کرد که این رژیم حق حمله یکجانبه را برای خود محفوظ نگه می‌دارد و خودش درباره امنیت آینده‌اش تصمیم خواهد گرفت. همچنین به گزارش ایسنا و بر اساس گزارش روزنامه اورشلیم پست، وی در عین حال از گام‌هایی که آمریکا برای رویارویی احتمالی با ایران برداشته است، تقدیر کرد و گفت: اگر چه جداول زمانی ما یکی نیست و اختلافاتی داریم اما در این چالش با هم سهیم هستیم و تبادل اطلاعات داریم.