رییس قوه قضائیه با بیان این که استکباری‌ترین و جائرترین حکومت‌ها بیش از همه از کیفرزندان استفاده می‌کنند، به دوران حکومت پیامبراکرم‌(ص) و صدر اسلام که زندان ابزاری برای سرکوب و سلب آزادی سیاسی مخالفان نبود اشاره و تاکید کرد که در آن دوران یا اصلا مجازات زندان نبوده یا هدف از آن جنبه کیفری نبوده بلکه جنبه تامینی برای حفظ جامعه بوده است. به گزارش ایسنا، آیت‌ا... سیدمحمود هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه در سخنرانی روز اول همایش بین‌المللی «کاهش استفاده از مجازات زندان» تصریح کرد: امیدواریم در این اجلاس قضات و مجموعه مسوولان و مدیران قضایی و همه حقوقدانان و اندیشمندان حاضر بتوانند نظرها و اندیشه‌های عالمانه خود را عرضه کنند تا در جهت اصلاحات و تحولاتی که برای توسعه در مسائل قضایی نیازمند هستیم مورد بهره‌گیری قرار گیرد، خصوصا در مورد کاهش استفاده از مجازات زندان که امیدواریم این موضوع در دستگاه قضایی به صورت یک فرهنگ درآید.

هاشمی شاهرودی با بیان این‌که ابزار زندان از ابزارهای جهنمی حکومت‌های استکباری است، به توسعه زندان در این حکومت‌ها و یافتن توجیهاتی از قبیل بحث‌های امنیتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه اختیارات مربوط به زندان را نیز از دست تشکیلات قضایی خارج کرده و به تشکیلات اجرایی و امنیتی سپرده‌اند و عمدتا از آن استفاده سیاسی می‌شود یعنی هر کسی را که از نظر سیاسی با آنها مخالف باشد با این اهرم بازداشت می‌کنند و اسم آن را هم حفظ امنیت می‌گذارند. الان در جهان ملت‌های مستضعف حق‌شان پایمال شده و له می‌شوند اما امنیت برای آنها تعریفی ندارد. اسلام با این قبیل مسائل به شدت مخالف است.

رییس قوه قضائیه با انتقاد از این‌که نهادها در گذشته لایحه‌ای به دولت ارایه داده و در آن به واسطه تخلفات، چند ماده قضایی مشتمل بر مجازات حبس در نظر گرفته است، گفت: سازمان‌ها با چه توجیهی اقدام به این کار می‌کنند. در حال حاضر حدود هزار و اندی عنوان مجرمانه مشمول مجازات حبس قرار داده شده که این خود نوعی جرم‌زایی است و نباید هر تخلف جرم تلقی شود. در ابتدای انقلاب بحث تعزیرات و مواردی مانند شلاق مطرح شد که با مجازات حبس مخالفت داشت اما متاسفانه به بهانه‌های مواردی مثل حقوق بشر و این‌که مجازات‌ها خشن است مجازات زندان توسعه یافت. این خود جرم است چرا که در زندان سرپرست یک خانواده زندانی است و آن خانواده به گرسنگی و فقر مبتلا می‌شوند.

از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم

معاون اول رییس قوه قضائیه نیز در حاشیه این همایش با بیان این که منظور از دادگاه‌های اصل ۴۴ همان دادگاه‌های تخصصی رسیدگی به مسائل اقتصادی است که فعالیت آن آغاز خواهد شد، گفت که حمایت قانونی از سرمایه‌گذاری و ثروت‌های مشروع در دفتر پیگیری‌های اصل ۴۴ با تشکیل ساز و کارهایی پیگیری می‌شود.

وی در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در سیاست‌گزاری بحث کاهش جمعیت کیفری مدنظر قرار گرفته چنان‌که در سال گذشته نیز در هفتم تیر که با مقام معظم رهبری دیداری داشتیم ایشان هم حبس‌زدایی را تاکید و تایید کردند. سمت و سوی کار ما در سطح نیروهای عمل کننده قضایی به این جهت سوق داده شده است.

رییسی همچنین در مورد دادگاه‌های اصل ۴۴ خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب نسبت به این امر دو وظیفه عمده را برای قوه قضائیه مطرح کرده‌اند.