سنگ تمام برای اورتگا در دانشگاه تهران
ساندنیست آرام
به بهانه سفر اورتگا به تهران

توصیف دانیل اورتگا از انقلاب اسلامی ایران و انقلاب 1979 نیکاراگوئه:
انقلاب‌های دوقلو
دنیای اقتصاد- دانیل اورتگا، رییس‌جمهوری نیکاراگوئه که طی کمتر از یک سال گذشته به یکی از نزدیکترین دوستان محمود احمدی نژاد تبدیل شده است، روز گذشته میهمان دانشجویان دانشگاه تهران بود.
اورتگا که در راس هیاتی بلند پایه وارد تهران شده است، دیروز با بیش از ۳۵دقیقه تاخیر و با همراهی وزرای علوم و نیروی کشورمان، در تالار علامه امینی دانشگاه تهران حاضر شد. وی در پاسخ به دعوت جنبش دانشجویان عدالتخواه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران سخن می گفت و با اشاره به سخنان رحیم پور ازغدی در این مراسم تصریح کرد: سخنان استاد ازغدی را گوش دادیم. ایشان خلاصه خوبی از تاریخ مبارزات جهانی ارائه دادند. حقیقتا هر روز دنیا کوچکتر از قبل می‌شود و هر روز ما بیشتر متقاعد می‌شویم که خداوند زمین را برای آسایش مردمان آفریده است.وی افزود: عجیب نیست که مبارزان آمریکای لاتین مثل چاوز به این دانشگاه بیایند و در سرزمین مبارزان قدم بگذارند.
وی انقلاب اسلامی ایران و انقلاب سال 1979 مردم نیکاراگوئه را «انقلاب‌های دوقلو» نامید و تصریح کرد: این دو انقلاب اهداف مشترکی داشتند.عدالت، آزادی، حق حاکمیت و صلح از مهم‌ترین اهداف این دو انقلاب به شمار می‌آیند. رییس‌جمهوری نیکاراگوئه اضافه کرد: امروز شاهد عصر جدیدی از مبارزه ملت‌ها هستیم و وجدان و آگاهی بیشتری در جهان نسبت به اهمیت وحدت شکل گرفته است. آمریکای لاتین فصل جدید تاریخی خود را آغاز کرده است و ما مبارزه برای استقلال دوم و نهایی خود را آغاز کرده‌ایم که این همان مبارزه شما در ایران است. همان مبارزه‌ای که ملت فلسطین و ملت‌های آفریقا آغاز کرده‌اند.
اورتگا، اتحاد ملت‌های مستضعف جهان را بسیار حیاتی و مهم دانست و گفت: امروز معتقدیم هر چه بیشتر متحد باشیم، با اراده و روحیه خود می‌توانیم به پیروزی نزدیک‌تر شویم. مبارزه ملت نیکاراگوئه و مبارزه ملل آمریکای لاتین، همان مبارزه ملت شما و ملت‌های آفریقا است که برای دفاع از حق قانونی و مقدس خود و دفاع در مقابل تجاوز امپریالیسم صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به فروپاشی نظام کمونیسم و پایان عصر این تفکر در دنیا اظهار کرد: بعد از فروپاشی شوروی، برخی معتقدند بودند که مبارزه ملت‌ها پایان یافته است و گرفتار شدن در چنگال امپریالیسم اجتناب‌ناپذیر است. اما ملت‌ها با مبارزات مختلف خود هرگز این تحلیل را نپذیرفتند. ملت‌ها می‌دانند که امپریالیسم با وجود قدرت اقتصادی بالای خود به استعمار و استضعاف ملت‌ها ادامه خواهد داد.ملت‌ها به این تفکر رسیده‌اند که باید این مشکلات را پشت سر بگذارند و با وجود سقوط شوروی و خلاف پیش‌بینی‌های کارشناسان امپریالیسم، طبق گفته «ساندینو» ملت‌ها هرگز تسلیم نشده‌اند و هرگز تسلیم نخواهند شد.
رییس‌جمهوری نیکاراگوئه، روح همه مبارزان جهان از جمله آلنده، زاپاتا، ساندینو و تمام مبارزان آمریکای لاتین را در این مراسم حاضر بر شمرد و افزود: غذای معنوی و روحانی ملت‌ها که فقط هدیه خداست، همان چیزی است که باعث روحیه مبارزه‌طلبی ملت‌های آمریکای لاتین شده است و این دلیل دیدار برادرم محمود احمدی‌نژاد از نیکاراگوئه، اکوادور و ونزوئلاست، چرا که ملت‌های ما می‌خواهند دست در دست هم داشته باشند و امیدها و روحیه مبارزه طلبی‌شان را به هم پیوند دهند تا بزرگ‌تر و شکست‌ناپذیر شوند.
اورتگا که سخنانش در مقاطع مختلف با تشویق‌های دانشجویان قطع می‌شد، اظهاراتش را با شعارهای «زنده باد ملت ایران» و «زنده باد مبارزان اسلامی»، «زنده باد وحدت ملت‌ها برای نیل به استقلال و آزادی» به پایان رساند.
در این مراسم و پیش از سخنان دانیل اورتگا، «حسن رحیم‌پور ازغدی» با موضوع «برادری جهانی، عدالت جهانی» سخنرانی کرد. همسر اورتگا نیز پیش از سخنان وی، در اظهاراتی، خود را حامل پیام سلام زنان، جوانان، فقیران و همه ملت ساندینو برای مردم ایران دانست و گفت:‌ ما نیکاراگوئه‌ای‌ها فصل جدیدی از انقلابمان را شروع کرده‌ایم و در حال تحکیم تشکل‌های اجتماعی‌مان هستیم.
نیکاراگوئه خواستار استفاده از تجربیات ایران
همچنین نخستین دور مذاکرات مشترک هیات‌های بلند پایه ایران و نیکاراگوئه دیروز به ریاست محمود احمدی نژاد و دانیل اورتگا روسای جمهوری دو کشور برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، روسای جمهوری ایران و نیکاراگوئه در این مذاکرات با اشاره به مشترکات متعدد در دیدگاه‌های مسوولان دو کشور و ظرفیت‌های فراوان موجود، بر توسعه مناسبات و همکاری‌های تهران- ماناگوآ در بخش‌های مختلف تاکید کردند.
احمدی‌نژاد در این مذاکرات با اشاره به دستاوردهای ایران در بخش‌های مختلف از جمله سد‌سازی، ساخت نیروگاه و کشاورزی تاکید کرد: ایران در انتقال تجربیات و دانش روز خود به نیکاراگوئه هیچ محدودیتی ندارد و آماده افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های گوناگون است.
رئیس جمهوری نیکاراگوئه نیز با اشاره به نیاز مبرم کشور خود به برق، اهتمام ایران در ساخت نیروگاه به منظور تامین برق این کشور را بهترین خبر برای مردم نیکاراگوئه دانست و گفت: نیکاراگوئه خواستار استفاده هر چه بیشتر از تجربیات و دستاوردهای ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت نیروگاه و تامین برق است.به گزارش ایرنا، اورتگا همچنین پس از ورود به تهران و استقبال رسمی از سوی رییس‌جمهوری ایران در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات نمایندگان آمریکا گفت: در مذاکره با آمریکا مواضع سیاسی خود را بسیار روشن و واضح در خصوص امپریالیسم برای این کشور تشریح کرده‌ایم.
رییس‌جمهوری نیکاراگوئه افزود: دوستان خود را با اختیار انتخاب کرده‌ایم و از کسی اجازه نگرفته‌ایم.
وقت تشکیل حزب جهانی مستضعفین است
حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنانی نزدیکی ملت‌های ایران و نیکاراگوئه را به دلیل وجدان مشترک میان دو ملت دانست و گفت: این وجدان مشترک وقتی با رنج مشترک پیوند خورد، جبهه مقاومت جهانی را پدید می‌آورد.
رحیم‌پور به سخنان صبح دیروز اورتگا در مراسم استقبال احمدی‌نژاد از وی اشاره کرد و افزود: شما امروز گفتید که ملت‌های مقاوم جهان باید متحد شوند، چرا که مستکبران متحد شده‌اند. آنچه شما گفتید تفکر 28ساله ما است. امام (ره) از وحدت مستضعفین در برابر مستکبران جهان سخن گفت؛ رهبر انقلاب امروز در صف مقدم دفاع از مستضعفین است؛ تکلیف احمدی‌نژاد هم که معلوم است. او بیش از دولتمرد بودن، با روحیه چریکی، خود را متعلق به جبهه فقیران و مستضعفان می‌داند.
وی تصریح کرد: دوست عزیز، از طرف ما به مردم نیکاراگوئه بگویید که ما و شما برای پیروزی هزینه داده‌ایم و باید دعا کنیم که هرگز خسته و پشیمان نشویم. امروز، زمان آن است که گامی عملی برای تشکیل «حزب جهانی مستضعفین» برداشته شود.

ساندنیست آرام
به بهانه سفر اورتگا به تهران (در صفحه دنیا بخوانید)