سخنان اخیر وزیر کشور در هم‌اندیشی «حجاب، مسوولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» در قم با مخالفت بیشتر رسانه‌ها، صاحبان تریبون‌ها، برخی فعالان مسایل زنان، برخی نمایندگان مجلس و برنامه‌های صدا و سیما و... روبه‌رو شده است.

در روزهای اخیر برخی صاحبان قلم و رسانه و تریبون، فضا را چنان ساخته‌اند که دفاع از حرف حق آقای پورمحمدی بسیار سخت شده و جرات و شجاعت می‌خواهد. آماج انتقادها، فشارها و توهین‌ها علیه حرف درست وزیر کشور در قم به حدی شدید است که سخنگوی دولت هم وزیر کشور را تنها گذاشت و جرات نکرد در مقابل خبرنگاران از حرف حق آقای پورمحمدی دفاع کند.

خلاصه صحبت وزیر کشور در هم اندیشی یاد شده چنین بوده است: «نباید از ترویج ازدواج موقت جوانان در جامعه که حکم خدا می‌باشد پروا داشته باشیم و این مساله باید با جسارت در کشور ترویج شود ... اسلام نسبت به جوان ۱۵ ساله‌ای که خداوند شهوت را در وجود او قرار داده بی‌تفاوت نیست و با توجه به واقعیت‌های موجود در روابط نادرست میان پسر و دختر در جامعه، نباید از کنار این مساله چشم بسته بگذریم، بلکه باید برای ارضای میل جنسی جوانانی که امکان ازدواج ندارند، فکری شود و... »

مخالفان و منتقدان این صحبت وزیر کشور چند دسته و گروه هستند:

۱. لیبرال‌ها و سکولارهایی که دین و حکم الهی را ناقص و کهنه و غیرقابل اجرا می‌دانند و می‌نمایانند.

۲. کسانی که در دفاع از زنان شوهردار و کانون گرم خانواده با صحبت وزیر کشور مخالفت می‌کنند.

۳. کسانی که در دفاع از دختران جوان و باکره به حکم شرعی ازدواج موقت می‌تازند.

۴. کسانی که به اشکال مختلف می‌گویند نباید این مساله را در جامعه مطرح کرد، بلکه باید این بحث را در حوزه‌ها و آکادمی‌ها به بحث گذاشت.

۵. و بالاخره کسانی که با چشم داشت به رای نیمی‌از رای‌دهندگان (خانم‌ها) و با ملاحظات انتخابات آتی مجلس، خود را میان این بحث انداخته‌اند و برای ماهی‌گیری سیاسی به نفع خود آب را گل‌آلود می‌کنند.

مخالفان و منتقدان صحبت اخیر وزیر کشور درباره ازدواج موقت هر چند خاستگاه‌های فکری و انگیزه‌های مختلفی برای کارخود دارند، اما همگی در دو نکته مشترکند. اول اینکه واقعیت‌های موجود در جامعه را به کل نادیده می‌گیرند و گویی در خلاء و درباره یک جامعه فرضی در ناکجا آباد اظهار نظر می‌کنند و دوم اینکه اغلب فقط نقد می‌کنند و در برابر بیماری اجتماعی مبتلا به فحشای روبه گسترش هیچ راه حلی ارایه نمی‌دهند، گویی با چشم بستن بر واقعیت، واقعیت پاک می‌شود!

واقعیتی که در این اظهار نظرها و انتقادها به صحبت‌های شجاعانه وزیر کشور نادیده گرفته شده، این است که هم‌اکنون میلیون‌ها جوان ایرانی اعم از دختر و پسر به دلایل مختلف نمی‌توانند یا نمی‌خواهند ازدواج کنند، از جمله:

* عده زیادی قدرت تهیه سرپناه و مسکن حداقلی ندارند.

* عده‌ای درآمد لازم برای اداره زندگی و تشکیل خانواده ندارند.

* عده‌ای به دلیل شرایط فرهنگی امروز، توقعات بسیار بالایی برای تدارک مراسم عروسی و لوازم خانه دارند و به همین دلیل ازدواج نمی‌کنند.

* عده‌ای همسر ایده‌آل خود را نمی‌یابند و فرد یا نهاد اجتماعی مطمئنی برای استمداد در این موضوع در دسترس ندارند.

* عده‌ای می‌خواهند ابتدا به آرزوهای بلند مقدمه ازدواج (مدرک تحصیلی، ماشین و خانه با شکوه) برسند بعد سراغ ازدواج بروند.

شرع مقدس برای تضمین سلامت روحی، اخلاقی و آرامش روانی افراد و جامعه، دو راه روشن و شفاف پیش کشیده است: ازدواج (اعم از دایم و موقت) و یا پیشه کردن عفت و تقوا برای کسانی که امکان ازدواج دایم یا موقت ندارند.

سال‌هاست به دلایل ناموجه، راه حل شرعی متروک و محجور مانده است و امروز نتیجه پشت کردن به فرمان الهی ازدواج را می‌توانیم به وضوح در جامعه ببینیم.

جوانانی که نمی‌توانند ازدواج کنند، هر روز در خیابان و دانشگاه و اداره و تلویزیون و مجله، ناخواسته چشمشان به انواع زیبارویان بزک کرده می‌افتد و ممکن است در مسیری شیطانی قرار گیرند که فحشا فقط بخشی از عواقب وحشتناک آن است...

۱۶ سال پیش آقای‌ هاشمی‌رفسنجانی با مایه گذاشتن از آبروی خویش، شجاعانه بحث ازدواج موقت را مطرح کردند، اما جامعه آن روز روی خوش نشان نداد، شاید اگر جامعه آن روز، انواع مفاسد و انحرافات اجتماعی امروز را می‌دید، اجازه می‌داد که راه حل متروک شرع احیا شود...

به هر حال امروز دیگر نباید اجازه داد راه‌حل شرع بیش از این متروک بماند. کارهای زمین مانده زیادی وجود دارد که حوزه و دانشگاه، دولت و مجلس و اصحاب رسانه و فرهنگ و اقتصاد باید انجام دهند.

خوشبختانه قانون تسهیل ازدواج جوانان دو سال پیش به تصویب نهایی رسیده و امروز همه باید دولت را کمک کنند که قصور در اجرای این قانون را جبران کند.

مهم‌ترین سوالی که پاسخ آن را نیاز داریم این است که چه باید کرد تا از «ازدواج موقت» سوءاستفاده نشود. این سوالی است که حوزه و دانشگاه باید با کار میدانی و در صحنه، پاسخ اش را یافته و در اختیار وزیر کشور شجاعمان قرار دهند.

همه باید کمک کنیم تا این پروژه به درستی و موفقیت اجرا شود تا غده چرکین روابط ناسالم و غیرشرعی میان دختران و پسران با نیشتر ازدواج، بترکد و بیش از این، بافت‌های سالم زیر پوست جامعه اسلامی‌مان را آلوده نکند.

یک خواهش پایانی از گروه‌ها و فعالان سیاسی:

لطفا این موضوع را دستاویز تسویه‌حسابهای جناحی یا جمع‌آوری رای نفرمایید. یک جای دیگر ماهی بگیرید لطفا!

باور بفرمایید خطر فحشا همه جوانان - از جمله جوانان خود شما ـ را تهدید می‌کند.

جامعه تحلیلی - خبری الف، در روزهای آینده یکی از صاحبنظران حوزه و دانشگاه را برای پاسخگویی به سوء تفاهم‌ها و سوالات و نگرانی‌های موجود درباره ازدواج موقت در بخش میهمان ویژه دعوت خواهد کرد.