مانع حقوقی برای فعالیت‌های بانک‌های خارجی وجود ندارد

وزیر امور اقتصادی و دارایی، روند سرمایه‌گذاری خارجی را در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی از جمله ایران را که موقعیت اقتصادی مناسبی دارند، رو به افزایش عنوان کرد.

داود دانش‌جعفری، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا در تحلیل این موضوع گفت: به طور کلی تا قبل از حادثه ۱۱سپتامبر بسیاری از سرمایه‌داران مسلمان و حتی کشورهای جهان سوم کشورهایی نظیر آمریکا را برای سرمایه گذاری انتخاب می‌کردند و این نوع کشورها، محلی امن برای سرمایه‌های آنها بود، اما کشورهای یادشده بعد از این حادثه به علت فضای ناامن ایجاد شده، نقاط دیگری را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کردند. وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: بعد از حادثه ۱۱سپتامبر بسیاری از کشورها از جمله ایران محلی مناسب برای پذیرش سرریزهای سرمایه‌های آنها شدند.

دانش‌جعفری با بیان آنکه سرمایه‌گذاری در ایران سال گذشته نسبت به سال ۸۴ با استقبال بیشتری مواجه شد، گفت: به طوری کلی سال۱۳۸۵، سال بهتری نسبت به سال ۸۴برای فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بود.

دانش‌جعفری از فراهم آوردن زمینه حضور بانک‌های خارجی در کشور خبر داد و گفت: تامین مقررات قانونی و همچنین ایجاد شرایط روانی و آماده‌سازی جامعه برخی از این زمینه‌ها است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: مانع حقوقی برای حضور بانک‌های خارجی در کشور وجود ندارد و علاقه‌مندان با همین قوانین موجود می‌توانند برای فعالیت در ایران حضور یابند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه براساس قانون اساسی حضور بانک‌های خارجی در ایران ممنوع است، گفت: در قوانینی که از گذشته نیز وجود داشته، فعالیت بانک‌های خارجی در ایران آزاد بوده‌است. به طوری که بر مبنای مشارکت، آنها می‌توانستند تا ۴۰درصد مشارکت و با کسب مجوز از بانک مرکزی در ایران فعالیت کنند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای فعالیت در بخش بانکداری به میزان بیش از ۴۰درصد، به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیاز دارد. هرچند که در گذشته نیز بانک‌های خارجی فعال در ایران فقط تا ۴۰درصد مشارکت داشتند.

دانش‌جعفری با اشاره به نوع دیگر حضور بانک‌های خارجی در کشور گفت: این حضور بانک‌ها می‌تواند از طریق تملک سهام بانک‌های خصوصی از طریق بورس باشد.

وزیر دارایی افزود: شاید عده‌ای بخواهند این سهام را خریداری کنند و در موقعیتی قرار بگیرند که‌ بتوانند در فعالیت‌های بانکی ایران حضور داشته باشند. وی اظهار کرد: در زمان حاضر طبق قوانین و مقررات موجود صاحبان سرمایه خارجی امکان خرید ۱۰درصد سهام بنگاه‌های فعال در بورس را دارند، بنابراین طبیعی است که بانک‌هایی که اکنون در بورس حضور دارند، از این مقررات مستثنی نیستند.

دانش‌جعفری با بیان آنکه علاقه‌مندان به حضور در فعالیت‌های بانکی ایران می‌توانند از طریق بورس نیز در این بازار حضور یابند، گفت: نوع دیگر فعالیت در این بخش، تاسیس شعب بانک‌های خارجی در ایران است، تاکنون بانک‌های خارجی به ‌این شیوه در کشور حضور نداشتند و به تازگی بحث در این خصوص در مناطق آزاد شروع شده است و در صدد توسعه آن هستیم، همچنین قصد داریم به دیگر نقاط کشور هم آن را تسری دهیم.

وی بر ضرورت تسریع در روند خصوصی‌سازی بانک‌های دولتی تاکید کرد و گفت: خصوصی‌سازی بانک‌ها باید همزمان با بقیه بنگاه‌های اقتصادی شروع شود، هرچند که با توجه به آماده‌سازی مقدمات آن، پیش‌بینی می‌شود تا سه ماه دیگر عرضه سهام بانک‌ها آغاز گردد.

دانش‌جعفری در خصوص اینکه کدامیک از بانک‌ها در اولویت‌واگذاری قرار دارند، گفت: این مطالعه در خصوص تمام بانک‌های دولتی در حال انجام است، اما آن بانک‌هایی که زودتر آماده شوند، در برنامه اصلی واگذاری قرار دارند.