دنیای اقتصاد- همزمان با اعلام غیررسمی سهمیه بنزین هر خودرو به میزان ۳ تا ۴لیتر، عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی خبر از آغاز سهمیه‌بندی بنزین در ۳۱ خرداد داده است. به گفته حمیدرضا حاجی‌بابایی، هنوز میزان دقیق سهمیه بنزین خودروها و قیمت آزاد این فرآورده سوختی مشخص نیست. میزان سهمیه بنزین هر خودرو به صورت احتمالی اعلام شد:

۳ تا ۴ لیتر در روز

دنیای‌اقتصاد- همزمان با اعلام سهمیه بنزین هر خودرو به میزان ۳ تا ۴لیتر عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی خبر از آغاز سهمیه‌بندی بنزین در ۳۱ خرداد داده است. هرچند حداقل انتظار این بود که پس از تاخیر ۲۰روزه در اعلام میزان سهمیه‌ خودرو‌ها و اجرای سهمیه‌بندی، دولت به طور جدی قانون مصوب مجلس را اجرا کند، اما گفته‌های سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی کارت هوشمند سوخت، داده‌های جدیدی در این خصوص به شمار نمی‌آید. با این حال می‌توان به این اطلاع‌رسانی قطره‌ای اکتفا کرد و به امید اعلام قطعی میزان سهمیه خودروها در انتظار اجرای قانون نشست. با این حال، هنوز دولت موافقت خود را برای عرضه دو نرخی بنزین اعلام نکرده است. براساس قانون بودجه سال ۸۶، دولت موظف به عرضه بنزین سهمیه‌بندی است و در مورد عرضه آزاد بنزین دولت به صلاحدید خود رفتار خواهد کرد که با توجه به اظهارات جسته و گریخته دولتمردان در خصوص عرضه بنزین به قیمت آزاد، دولت رغبتی ندارد.

با احتساب ۵/۲میلیارد دلار در نظر گرفته شده برای واردات بنزین در سال ۸۶، به نظر می‌رسد میزان سهمیه بنزین هر خودرو حداقل سه و حداکثر چهار لیتر در روز خواهد بود.

محمد ناصری، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: تاکنون بیش از یک‌میلیارد دلار از این مبلغ هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود با ۵/۱میلیارد باقی‌مانده به طور متوسط روزانه ۱۶ تا ۱۷ میلیون لیتر بنزین وارد کنیم.

وی افزود: همچنین روزانه حدود ۵/۴۴میلیون لیتر تولید داخلی بنزین کشور است که در مجموع حدود ۶۲میلیون لیتر بنزین در روز تامین خواهد شد که پس از تامین بنزین موردنیاز خودروهای خدمات عمومی و دولتی روزانه حدود ۵/۳لیتر بنزین سهمیه خودروها و یک لیتر بنزین سهمیه موتورسیکلت‌ها خواهد بود.

سهمیه‌بندی بنزین از ۳۱ خرداد

همچنین عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از احتمال اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از ۳۱خردادماه جاری خبر داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: هنوز میزان دقیق سهمیه بنزین خودروها و قیمت آزاد این فرآورده سوختی مشخص نیست.

وی درباره دلایل تاخیر مصوبه مجلس مبنی بر عرضه بنزین سهمیه‌بندی از اول خرداد اظهار کرد: دولت برای اجرای این مصوبه‌، مشکلاتی پیش رو داشت اما این مشکلات به مرور در حال حل شدن است.

در همین حال، وزیر کشور اعلام کرده که هر سال دو سهمیه ۶ ماهه برای مصرف بنزین ارائه می‌شود که غیرقابل ذخیره است و با گذشت شش‌ماه باقیمانده سهمیه حذف می‌شود.

همچنین علی‌اکبر محرابیان نماینده ویژه رییس‌جمهوری در اجرای تبصره ۱۳ گفته است: در توزیع بنزین میزان سهمیه خودروهای حمل و نقل عمومی را بیش از متوسط مصرف آنها در نظر گرفته‌ایم.

مراجعه فاقدان کارت سوخت به مراکز پستی

در عین حال سخنگوی ستاد اطلاع‌رسانی طرح کارت‌هوشمند با نفی مشکل ناهمخوانی ارقام و اطلاعات تلمبه و کارتخوان‌ها در جایگاه‌ها، گفت: تاکنون چنین مشکلی به ما گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای پشتیبانی به صورت گروهی، عملیات تعمیراتی جایگاه‌ها را انجام می‌دهند، توضیح داد: به محض اطلاع رسانی ایجاد مشکل در هر جایگاه گروه مربوطه به آنجا مراجعه و برای رفع مشکل اقدام می‌کند، ولی طرح استفاده از یک نفر ثابت در یک جایگاه برای تعمیرات در حال حاضر مساعد نیست و برای زمانی که مشکلات برطرف و ثبات ایجاد شود، مناسب است.

ناصری با بیان اینکه تمام ۶۰۰ دفتر پشتیبانی طرح کارت هوشمند در کشور راه‌اندازی شده‌اند، افزود: کسانی که کارت خود را گم کرده‌اند و یا کارت آنها معیوب شده، باید به این دفاتر مراجعه کنند و تقاضای صدور کارت المثنی دهند.

وی گفت: برای کسانی که هنوز کارت خود را دریافت نکرده‌اند، از یکشنبه یا دوشنبه فرم‌هایی در دفاتر پست توزیع می‌شود که می‌توانند با الصاق و فتوکپی کارت خودرو و شناسنامه به فرم، تقاضای دریافت کارت خود را به پست بدهند.

این در حالی است که نماینده مردم رشت در مجلس گفت: صدور المثنی کارت هوشمند در صورت گم شدن کارت طبیعی است ولی صدور المثنی زودتر از اصل آن در دفاتر پستی شائبه‌برانگیز است.

رمضانعلی صادق‌زاده، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در این رابطه که دفاتر پستی به مراجعه‌کنندگان دریافت کارت‌هوشمند پیشنهاد درخواست صدور المثنی کارت را برای این که کارت زودتر به دست‌شان برسد، می‌دهند باید نظارت دقیق‌تری صورت بگیرد تا نقض غرض نشود و کارت هوشمند به دست مشتری برسد و حتی‌الامکان المثنی صادر نشود تا اصل هم مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین به گزارش ایرنا کمیسیون انرژی مجلس در جلسه روز یکشنبه خود تصمیم دارد با حضور جمعی از مسوولان آخرین وضعیت صدور و توزیع کارت‌هوشمند سوخت خودروها را بررسی کند.

کمیسیون انرژی مجلس با توجه‌به استفاده اجباری از کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌های سوخت‌گیری در سراسر کشور ، قصد دارد موانع موجود در صدور و توزیع سایر کارت‌ها و راه‌های رفع این مشکل را بررسی کند.

سهمیه‌بندی کم‌زحمت‌ترین راه‌حل

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزایش ۲۰تومانی قیمت بنزین را در کاهش مصرف این فرآورده نفتی بی‌تاثیر دانست.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد توکلی افزود: مصرف بنزین در طولانی مدت باید کاهش پیدا کند و به همین دلیل مجلس مجبور شد تن به سهمیه بندی بدهد که کم‌زحمت‌ترین راه‌حل است.وی ادامه داد: صرفه‌جویی سه‌میلیارد دلاری که در یک سال صوت خواهد گرفت باید صرف بهبود سیستم حمل‌ونقل شود و پس از آن با افزایش قیمت می‌توان منتظر کاهش مصرف شد، در غیر این صورت افزایش قیمت بنزین باعث ایجاد تورمی شکننده می‌شود.

مصرف ۷/۱میلیارد لیتری در ۱۱ روز

در ۱۱ روز منتهی به ۱۷ خرداد ماه بیش از یک‌‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور به مصرف رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ۱۱ روز منتهی به ۱۷ خرداد ماه نزدیک به یک‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور به مصرف رسید که سهم بنزین از این مقدار ۵/۸۵۷ و گازوئیل ۱/۸۴۲‌میلیون لیتر بوده است. میانگین مصرف بنزین و گازوئیل کشور در این مدت به ترتیب ۹۵/۷۷ و ۵۵/۷۶‌میلیون لیتر است.بنابراین گزارش، بیشترین میزان مصرف بنزین در این مدت متعلق به روز یکشنبه ۱۳ خرداد ماه با ۵/۸۵‌میلیون لیتر و گازوئیل نیز متعلق به روز جمعه ۹ خرداد ماه با ۹/۸۸‌میلیون لیتر بوده است. در این مدت بیش از ۱۴۹‌میلیون لیتر بنزین در تهران به مصرف رسید که حدود ۱۸‌درصد از کل مصرف بنزین کشور است. در هفته منتهی به هفتم خرداد ماه نیز مصرف بنزین کشور به ۴/۵۹۲‌میلیون لیتر رسید که حکایت از میانگین مصرف روزانه ۰۵/۷۴‌میلیون لیتر دارد. در این مدت بیش از ۶۳۵‌میلیون لیتر گازوئیل در کشور مصرف شد که حاکی از مصرف روزانه ۴۱/۷۹‌میلیون لیتر است. در مجموع در یک هفته منتهی به هفتم خرداد یک‌میلیارد و ۲۲۷‌میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در کشور به مصرف رسید.