ذهنیت مردم نسبت به ازدواج موقت نادرست است

اظهارات دو روز گذشته وزیر کشور در خصوص ضرورت جسارت در ازدواج موقت واکنش‌های گسترده‌ای به همراه داشته است. به گونه‌ای که می‌توان آن را تکراری از واکنش به گفته‌های هاشمی رفسنجانی در اوایل دهه هفتاد برشمرد.

مصطفی پورمحمدی در هم اندیشی «حجاب، مسوولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» که در قم برگزار شد با اشاره به افزایش سن ازدواج در کشور گفت: طیف گسترده‌ای از جمعیت کشور را جوانان با اقتضائات سنی و نیازهای خاص خود تشکیل می‌دهند و وظیفه داریم به این نیازها پاسخ دهیم. پورمحمدی با بیان اینکه باید با جسارت، ازدواج موقت ترویج شود، تصریح کرد: وقت آن رسیده است که حوزه‌های علمیه به این امر مهم اهتمام ورزند و به بررسی برخی حوادثی که از اجرای این حکم خدا در جامعه ممکن است به وجود بیاید، بپردازند. وی دین اسلام را جامع‌ترین دین برشمرد و گفت: دین اسلام برای تمام مشکلات بشر راه حل دارد و ازدواج موقت نیز در دین مبین برای حل این گونه مشکلات مورد توجه قرار گرفته است.

اما در این بین، صاحبنظران اجتماعی بر این باورند که پدیده ازدواج موقت دارای نکات و جنبه‌های ریز و پیچیده‌ای است که نیاز به بررسی موشکافانه و اجتماعی دارد.

رابطه عرف و شرع به عنوان مهم‌ترین محورهای در این پدیده اجتماعی عنوان می‌شود که در سه وضعیت امکان دارد قرار گیرد:‌ تعامل، تقابل، تضاد.ولی آنچه مسلم است، اینکه این دو با هم هماهنگ نیستند و در هیچ دوره‌ای عرف اجتماعی آن را قبول نکرده و نمی‌کند و در بین زنان حساسیت‌های اجتماعی خاصی برمی‌انگیزد که قابل مطالعه به نظر می‌آید.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه مطرح شدن بحث ازدواج موقت به معنای زن دوم گرفتن برای مردان متاهل نیست، گفت: ملاک شرعی شدن روال موجود ارتباطات نامشروع در جامعه است.

محمدجعفر سادات‌موسوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره بحث‌های مطرح شده درباره ازدواج موقت، افزود: طرح چنین مساله‌ای در جامعه بازتاب‌های متفاوتی دارد که بیشتر بازتاب‌ها منفی است. وی تصریح کرد: فلسفه ازدواج موقت در گذشته با توجه به مهاجرت و اقامت‌های موقتی بوده است که به دلیل طولانی بودن مسیر راه و‌... وجود داشت اما در‌حال‌حاضر بحث مسافت‌ها مطرح نبوده و جابه‌جایی‌ها در کوتاه‌ترین زمان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه طرح ازدواج موقت برای دخترانی نیست که به طور مثال دانشجو یا فارغ‌التحصیل باشد و ازدواج موقت کند، گفت: این افراد و حتی پسران برای آینده خود افق‌های طلایی برای زندگی دارند و موضوع طرح فوق این افراد نیستند، بلکه بیشتر زنان بی‌سرپرست خانوار و افراد مطلقه‌ای هستند که مشکلات اقتصادی دارند و این مشکلات آنان را در مقاطع سختی قرار می‌دهند.

به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، مردان همسردار باید اجازه قانونی از همسر اول خود برای ازدواج موقت داشته باشند. هر چند که عضو کمیسیون حقوقی مجلس می‌گوید طرح ازدواج موقت برای دختران نیست اما صاحبنظران نگاه عمیق‌تری به این پدیده دارند و سعید معدنی جامعه‌شناس و استاد دانشگاه اظهار می‌کند: در این صورت سهم دختران در پاسخ به نیاز جنسی چه می‌شود اگر قرار است معضل جامعه حل شود باید برای همه جامعه باشد و فرهنگ‌سازی عمیقی صورت گیرد.وی تصریح می‌کند: ازدواج موقت یک قانون اسلامی است که نگرش و ذهن مردم نسبت به آن نادرست است برای همین جامعه به آن واکنش منفی نشان می‌دهد و حتی با فرزندان صیغه‌ای هم در جامعه توهین‌آمیز و طنزآمیز برخورد می‌شود و اگر کسی هم این عمل را انجام می‌داد دور از چشم اغیار و پنهان بوده است.

وی افزود: پدیده ازدواج موقت از قدیم بیشتر متعلق به قشر خاص بوده است.معدنی با اشاره به اینکه ازدواج موقت از جمله موضوعات پیشرفته شیعه در جهان اسلام است گفت: همیشه برخورد تبعیضی با زن شده است و احترام و شان آن زیر سوال رفته است.این در حالی است که فاطمه راکعی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در این خصوص معتقد است: ازدواج موقت فرصت ازدواج دائم را از دختران سلب می‌‏کند.

راکعی گفت: خانواده‌‏های ایرانی به راحتی نمی‌‏پذیرند که دختران آنان ازدواج موقت کرده و سپس در این شرایط رها شوند. وی افزود: مردان به راحتی شرایط ازدواج دائم دارند، اما دختران پس از ازدواج موقت به طور قطع نمی‌‏توانند ازدواج دائم داشته باشند. راکعی خاطرنشان کرد: طرح چنین موضوعاتی در کشور بدون در نظر گرفتن تمام جوانب آن اقدام نادرستی است و عواقب نامطلوبی بر جامعه دارد.

راکعی یادآور شد: در دوره اصلاحات جلسات متعددی در این زمینه در وزارت کشور برگزار شده که هیچ استفاده‌‏ای از نتایج این تحقیقات صورت نگرفته است.

به گزارش ایلنا، فخرالسادات محتشمی‌‏پور، مدیرکل سابق دفتر امور زنان وزارت کشور نیز بر این باور است که طرح ازدواج موقت بیشترین لطمه را به دختران جوان کشور وارد می‌‏کند.

وی افزود: این طرح‌‏ها برای حل مشکلات جوانان راهکار مناسبی نیست، زیرا طرح‌‏های یادشده بیشتر پاسخگویی به هوا و هوس برخی مردان است.