3‌میلیون کارت هوشمند هنوز به دست مردم نرسیده است

اجرای نادرست سهمیه‌بندی بنزین بازار سیاه ایجاد می کند

کارشناسان اقتصادی هشدار دادند سوء‌مدیریت در سهمیه‌بندی بنزین، راه‌های جدیدی را برای فساد و سودجویی خواهد گشود. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه هرالد تریبیون، اقدام ایران در افزایش قیمت بنزین از ۸۰ تومان در هر لیتر به۱۰۰تومان و همچنین قدم بعدی که سهمیه‌بندی این کالای پرهزینه برای دولت است، در راستای هدفمند کردن یارانه‌ها انجام می‌شود. آی جافه یک کارشناس نفتی در دانشگاه بکر، بنزین را پاشنه آشیل ایران می‌داند و می‌گوید: این کالا نقشی تعیین کننده در ایران دارد چرا که ۵۰درصد بنزین ایران از طریق واردات تامین می‌شود و دولت ایران سالانه ۳۰‌میلیارد دلار معادل ۱۵درصد تولید ناخالص داخلی خود برای حامل‌های انرژی‌ یارانه می‌دهد. بسیاری از کارشناسان به دلایل مختلف، از سهمیه‌بندی بنزین حمایت می‌کنند اما نسبت به سوءمدیریت‌ در این امر هشدار می‌دهند. به نظر این افراد اجرای نادرست این تصمیم باعث ایجاد بازار سیاه کارت‌های هوشمند و باز شدن راه های جدیدی برای فساد و سودجویی می‌شود.

معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت گفت: با گذشت چهار روز از اجرای طرح کارت هوشمند سوخت، ۳‌میلیون کارت هوشمند سوخت خودرو و موتور سیکلت هنوز به دست صاحبان آنها نرسیده است.

احمدی تولایی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره آخرین وضعیت توزیع کارت‌های هوشمند سوخت گفت: بر اساس آخرین آمار دریافت شده یک‌ میلیون از این ۳‌میلیون کارت باقی مانده به خودرو و ۲‌میلیون آن نیز به موتور سیکلت اختصاص دارد. ضمن اینکه یک‌ میلیون کارت هوشمند سوخت خودرو در پست است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با احتساب کارت‌های تولید شده جدید، تعداد کارت‌های سوخت خودروها در کشور به ۵/۸‌میلیون کارت برسد.

وی گفت: در حال حاضر تقریبا کارتی در اختیار ناجا باقی نمانده است؛ به غیر از کارت‌های موتورسیکلت که ناجا مسوولیت آنها را در تولید و توزیع برعهده دارد. تولایی درباره عرضه بنزین سوپر نیز تصریح کرد: بنزین سوپر با معمولی تفاوتی ندارد و هر دو با کارت عرضه می‌شود.

معاون فنی طرح کارت هوشمند سوخت تصریح کرد: میزان سهمیه‌ بنزین خودروها هنوز مشخص نشده و نیازمند اعلام رسمی دولت است.

۵۰۰هزار مالک بی‌آدرس

در همین حال فرمانده نیروی انتظامی، در خصوص کارت هوشمند سوخت گفت: تاکنون شش میلیون و ۳۰۰هزار کارت سوخت تحویل مالکان خودرو شده و بقیه به علت ناقص بودن آدرس مالکان خودرو در حال اقدام و بررسی است. احمدی‌مقدم با اشاره به اینکه روزانه ۲۵هزار نفر از مالکان خودرو، آدرس جدید خود را به ناجا ارایه می‌دهند، گفت: تاکنون از ۵۰۰هزار نفر از مالکان خودرو اثر و آدرسی به دست نیامده است. وی در خصوص کارت هوشمند سوخت موتورسیکلت‌ها گفت: هم اکنون یکهزار و ۲۵۰پاسگاه و کلانتری در سراسر کشور آماده ارایه کارت هوشمند سوخت به مالکان موتورسیکلت هستند. وی اضافه کرد: روزانه به‌طور میانگین ۴۰ تا ۵۰هزار کارت هوشمند سوخت به مالکان موتورسیکلت تحویل می‌شود که این رقم پس از رفع مشکلات موجود به ۱۵۰هزار کارت خواهد رسید.

مشکلات سوخت‌گیری با کارت هوشمند

از سوی دیگر رئیس اتحادیه جایگاه داران گفت: فروش و سرقت کارت هوشمند سوخت، نصب نشدن دستگاه کارت خوان در برخی تلمبه‌ها و خارج شدن آنها از چرخه فعالیت، افزایش ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه‌ای سوخت‌گیری با کارت هوشمند و نبودن کارشناس فنی در جایگاه‌ها از جمله اختلالات ایجاد شده در جایگاه‌ها از زمان سوخت‌گیری بنزین صرفا با کارت هوشمند است.

ناصر رئیسی‌فر، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: در حال حاضر تعداد محدودی از جایگاه‌ها برای تحویل بنزین بدون کارت هوشمند در نظر گرفته شده که این مساله موجب سرگردانی مردم در سطح شهر بین جایگاه‌ها شده است. وی افزایش زمان سوخت‌گیری به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه را یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استفاده از کارت هوشمند دانست و افزود: این در صورتی است که افراد آگاهی کامل از نحوه استفاده از کارت داشته باشند، در حالی که هنوز عده‌ای نحوه استفاده از کارت را بلد نیستند. رییس اتحادیه جایگاه‌داران با تاکید‌بر اینکه مشکلات اقتصادی ایجاد شده بر اثر سهمیه‌بندی صرف، حتما بیشتر از دو نرخی شدن آن خواهد بود، خاطرنشان کرد: اصولا هر نوع جیره‌بندی و سهمیه‌بندی فسادآور و ناهنجاری‌زا است. تاکنون نیز مشاهده شده مشکلاتی مانند فروش کارت‌ها، سرقت کارت‌ها، مشکلات فنی کارت و اشتباه خواندن اطلاعات توسط دستگاه کارتخوان موجب سوء استفاده‌ برخی افراد شده است.

غیر قانونی بودن افزایش کرایه تاکسی

همچنین در حالی که شهرندان نگران اثر تورمی افزایش قیمت بنزین بودند، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هرگونه افزایش نرخ کرایه توسط تاکسی‌های خطی یا گردشی را در پی افزایش قیمت بنزین غیرقانونی عنوان کرد و گفت: شهروندان تاکسیرانان متخلف را معرفی کنند.

حسین تیموری کرمانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با ‌تا‌کید بر این که نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال ۸۶ با توجه به طرح سهمیه‌بندی و افزایش نرخ بنزین تنظیم شده و به تصویب شورای شهر تهران رسیده است،‌ تصریح کرد: با توجه به این که ‌نرخ‌های مصوب متناسب با حقوق تاکسیران و مسافر تنظیم شده، هر‌گونه افزایش قیمت اجحاف در حقوق شهروندان است.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرتهران از شهروندان خواست در صورتی که تاکسیرانی برای دریافت کرایه بیشتر مرتکب تخلف شد مشخصات وی را از طریق تماس با شماره تلفن‌های ۳۳۷۳۷۷۷۷، ۳۳۷۳۶۶۶۶، ۱۳۷، ۱۸۸۸ و یا از طریق ارسال پیام کوتاه به شماره ۳۰۰۰۴۲۴۶ در اختیار مسوولان سازمان قرار دهند تا با آ‌نها برخورد شود.