اعتراض آمریکا به مدیرکل آژانس

دنیای‌اقتصاد- براساس قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، زمان آن فرا رسیده است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش خود را درباره این فعالیت‌ها و توسعه آن در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار دهد. اما خبرگزاری‌ها گزارش دادند پیش از انتشار این گزارش، برخی اظهارات البرادعی درباره ایران با اعتراض شدید آمریکا مواجه شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ایالات‌متحده درصدد است اعتراض خود را به اظهارات البرادعی به طور مستقیم به وی ابلاغ کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش‌تر گفته بود باید به ایران اجازه داد برنامه غنی‌سازی خود را تاحدی حفظ کند.

در همین زمینه،‌ چهارشنبه یک دیپلمات به خبرگزاری فرانسه اطلاع داد:‌ آمریکا قصد دارد به البرادعی به خاطر این اظهارات اعتراض کند. وی افزود:‌ این اقدام ممکن است تا پیش از انتشار گزارش وی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت بگیرد.

این خبرگزاری می‌افزاید: انتظار می‌رود البرادعی چهارشنبه (دیروز‌) گزارش خود را منتشر و در آن اعلام کند: ایران به رغم خواست شورای امنیت، غنی‌سازی را متوقف نکرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، چنین گزارشی می‌تواند به اعمال تحریم‌های جدید منجر شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، البرادعی در مصاحبه مطبوعاتی خود افزوده بود: مواجهه جامعه جهانی با ایران بایستی واقع‌بینانه و با در نظر گرفتن این واقعیت باشد که ایران به دانش غنی‌سازی دست یافته است.

دیپلمات دیگری که همچون قبلی خواست نامش فاش نشود به این خبرگزاری اطلاع داد گرگوری شولت، سفیر آمریکا در آژانس، احتمالا به همراه سفرای کشورهای متحد با آمریکا به دیدار البرادعی خواهند رفت و از او گلایه خواهند کرد. در این زمینه مقام‌های رسمی آمریکا و آژانس از اظهارنظر خودداری کردند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید:‌ ایالات متحده کشورهای غربی را برای توقف غنی‌سازی در ایران رهبری می‌کند و در مقابل به ایران وعده می‌دهد در صورت توقف غنی‌سازی امتیازهای تجاری، امنیتی و فناوری می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه برخی دیپلمات‌ها درباره امکان توافقی سخن گفته‌اند که ایران بتواند به تحقیقات درباره غنی‌سازی در طول مدت مذاکرات ایران و غرب ادامه دهد.

این خبرگزاری به نقل مجدد گفت‌وگوی البرادعی با روزنامه نیویورک تایمز می‌پردازد که در آن مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود ایران غنی‌سازی خود را توسعه داده و نه تنها به خواست غرب مبنی‌بر توقف غنی‌سازی عمل نکرده، که حتی ظرفیت غنی‌سازی خود را افزایش داده است.

البرادعی افزوده بود: بر اساس بررسی‌های ناظران، شواهد نشان می‌دهد یکی از اهداف تلاش برای توقف غنی‌سازی ایران، یعنی ممانعت از دستیابی به دانش این امر دیگر از دسترس خارج شده است و ایران به این دانش دست یافته است. بنابراین باید بر این متمرکز شویم که ایران از حرکت به سمت فاز صنعتی دست بردارد.

با این حال شولت در یک سمینار دانشگاهی در وین گفت که آمریکا بر این باور است که ایران هنوز کاملا تکنولوژی غنی سازی را در اختیار ندارد.

شبکه تلویزیونی الجزیره قطر نیز با اشاره به اظهارات اخیر «محمد البرادعی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران، گفت: البرادعی هدف انتقادهای آمریکا قرار گرفته است.

این شبکه روز چهارشنبه با بیان اینکه آمریکا از اظهارات البرادعی چنین برداشت کرده که وی خواستار پذیرش برخی فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم ایران است، افزود: پیام خشم آمریکا از ایران هسته‌ای احتمالی، این بار به صندوق پستی محمد البرادعی

فرستاده شد.

الجزیره اضافه کرد: البرادعی که دو سال پیش، جایزه صلح نوبل را به خاطر تلاش‌هایش برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای دریافت کرد و مورد حمایت آمریکا قرار گرفته بود، امروز هدف انتقاد زودهنگام کاخ سفید قرار گرفته است و این در حالی است که تنها ساعاتی تا تقدیم جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی در باره برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است.

شبکه یادشده در ادامه گزارش خود گفت: پیش از ارایه رسمی گزارش آژانس، البرادعی گفت که ایرانی‌ها دانش مربوط به چگونگی غنی‌سازی اورانیوم را در اختیار دارند و مساله فقط مربوط به افزایش میزان این دانش است و نه چیز دیگر.

البرادعی بدون اینکه در صدد به خشم آوردن آمریکا باشد، گفت شنیدن این امر برای برخی خوشایند نیست ولی یک حقیقت است. اما عملا شنیدن این حقیقت برای واشنگتن خوشایند نبود و سخنان البرادعی را این گونه تفسیر کرد که وی پیشنهاد می‌کند ایران بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی را برای خود حفظ کند.

واشنگتن و متحدان اروپایی آن یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان با انتقاد از البرادعی در واقع این امر را بیان می‌کنند که پدیده‌ای به نام ایران هسته‌ای را نمی‌پذیرند. آنان به همین دلیل اظهارات البرادعی را هم درباره این واقعیت نپذیرفته‌اند.

به گفته متخصصان نصب تعداد زیادی دستگاه سانتریفیوژ، ایران را به نقطه برگشت‌ناپذیر نزدیک کرده است. رهبران ایران هم به نمایندگی از یک کشور هسته‌ای، جامعه جهانی را طرف خطاب خود قرار می‌دهند و از جهانیان می خواهند ایران را با این ویژگی به رسمیت بشناسند، همین امر موضوعی است که غرب نمی‌خواهد آن را بپذیرد.

رادیو بی‌بی‌سی نیز گفت، اظهارات اخیر محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد لزوم اعتراف جامعه جهانی به توانمندی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران موجب خشم و نگرانی آمریکا شده است.

بی‌بی‌سی گفت: نگرانی‌هایی در این‌باره که اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اراده و عزم سازمان ملل متحد را برای مجازات ایران تضعیف کند، مطرح شده است.

به گفته این رادیو همچنین گفته می‌شود که آمریکا تصمیم دارد شکایت رسمی خود را علیه البرادعی به دلیل اظهار نظرش مبنی‌بر بی‌فایده بودن درخواست تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از ایران به آژانس ارایه دهد.

ساعاتی پس از اعلام خبر نارضایتی آمریکا از اظهارات البرادعی مبنی‌بر اینکه ایران باید اجازه یابد تا به بخشی از برنامه غنی‌سازی خود ادامه دهد، خبرگزاری فرانسه در خبری کوتاه گزارش داد، فرانسه نیز در اعتراض به این سخنان، با آمریکا همراه می‌شود.

اخبار غیررسمی از گزارش البرادعی درباره ایران

حالیکه تا لحظه تنظیم این خبر هنوز گزارش جدید مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران ارائه نشده، برخی از دیپلمات‌ها در وین از مندرجات آن خبر داده‌اند.

منابع خبری در وین روز گذشته به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشته اند که در این گزارش نه تنها گفته شده که تهران بار دیگر به ضرب الاجل سازمان ملل درباره توقف برنامه‌های اتمی بی‌توجهی کرده، بلکه به «توسعه فزاینده» برنامه‌های غنی‌سازی در ایران نیز اشاره شده است.

به گزارش ایرنا، این دیپلمات‌ها که رسانه‌های اتریشی به نام آنان اشاره‌ای نکرده‌اند، در این زمینه اظهار نظر کرده‌اند که ایران با این کار در آستانه تحریم‌های شدیدتری قرار می‌گیرد.

این گزارش پس از پایان مهلت ۶۰روزه شورای امنیت به ایران ارائه می‌شود.

همچنین خبرگزاری فرانسه از وین گزارش داد: محمد البرادعی، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی را که طبق قطعنامه مورخ ۲۴مارس شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواست شده است، به شورای حکام ۳۵نفره آژانس اتمی ارائه می‌کند که اعمال مرحله دوم تحریم‌ها را در پی خواهد داشت.

یک دیپلمات در وین که به شرط فاش نشدن نامش سخن می‌گفت، اظهار کرد این گزارش به هیچ وجه غیرمترقبه نیست و محتوای آن منفی خواهد بود. گری ساموره، کارشناس پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای در نیویورک گفت: ظاهرا آخرین حرف این است که آنان تعلیق غنی‌سازی را نپذیرفته‌اند. خبرگزاری فرانسه افزود: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژوئن این گزارش را مورد بررسی قرار می‌دهد و انتظار می‌رود پس از آن یک نشست جدید شورای امنیت در مورد ایران برگزار شود.

برخی دیپلمات‌ها درمورد یک سازش احتمالی سخن گفته‌اند بطوریکه به ایران اجازه داده خواهد شد تا به تحقیق درمورد غنی‌سازی ادامه دهد و هم‌زمان با آن، ابتکارعمل‌های دیپلماتیک از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا با تهران صورت گیرد.

یک دیپلمات غربی مستقر در وین نیز گفت که محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود، پیشرفت روزافزون و گسترده ایران در زمینه غنی‌سازی اورانیوم را که طی روزهای گذشته، تعجب و ناباوری برخی محافل غربی را برانگیخته است، بیان خواهد کرد.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با ایرنا تصریح‌کرد: از روزی که شورای امنیت‌سازمان ملل، مهلت ۶۰روزه‌ای را برای توقف فعالیت‌های غنی‌سازی ایران تعیین کرده بود، همه می‌دانستند که پیشرفت‌های ایران نه تنها متوقف نخواهد شد، بلکه گسترش نیز خواهد یافت.

این دیپلمات افزود: این گزارش حاوی نکات جدیدی نیست و یک گزارش طبیعی و تکرار مواردی است که در گذشته نیز بیان شده است.

وی اظهار کرد: نکته دیگری که در گزارش البرادعی بیان خواهد شد، این است که بازرسان آژانس با بازرسی‌ها و نظارت‌های دقیق خود در حال کنترل همه جانبه تاسیسات هسته‌ای ایران هستند.

وی‌ اضافه کرد: این گزارش می‌تواند، بهانه را از افراد تندرو در غرب بگیرد و فضا را برای گفت‌وگو و مصالحه با طرف‌های ایرانی فراهم کند.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد، دو تن از بازرسان آژانس در آخرین ساعات قبل از اینکه محمد البرادعی گزارش خود را درباره ایران ارائه کند از یکی از پایگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم در اصفهان بازدید کردند.

به گزارش ایسنا خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلماتی که خواست نامش فاش نشود گزارش داد روز سه‌شنبه بازرسی دیگری توسط بازرسان آژانس انجام شد و ظاهرا همه چیز به خوبی پیش رفت.

محمد البرادعی امروز گزارش خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه خواهد کرد.