دبیرکل حزب موتلفه‌ اسلامی، گفت: این‌که بخواهیم عملکرد دولت‌های گذشته را بدون در نظر گرفتن انصاف زیر سوال ببریم درست نیست.

محمدنبی حبیبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دولت‌ها در اعمال و رفتارشان نقاط مثبت و گاهی نقاط ضعف و منفی وجود دارد و دولت نهم نیز از این خصوصیت نمی‌تواند خارج باشد. در واقع ممکن است برخی تصمیماتی که دولت نهم اتخاذ می‌کند، قابل انتقاد بوده و صحیح نباشد. بنابراین اصولا زیر سوال بردن دستاوردها و اقدامات دولت‌های گذشته کار درستی نیست و باید با شاخص‌هایی آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین وزیر کار دولت خاتمی نیز اظهارات اخیر سخنگوی دولت درباره بی‌اعتمادی به دولت‌های قبل در مذاکره با آمریکا را لفاظی سیاسی دانست و گفت:‌ مهم آن است که تصمیماتی که گرفته می‌شود به نفع کشور باشد. صفدر حسینی افزود: خاتمی در دوره دوم ۲۲‌میلیون رای آورد که این میزان رای با حضور ۹ رقیب بی‌سابقه بود؛ پس نمی‌توان گفت که مورد اقبال و اعتماد مردم نبوده است.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت گفت: اگر بخواهیم از نظر مردم موضوع مذاکره با مصر و آمریکا را بررسی کنیم باید به میزان رای‌های آقای خاتمی در دو دوره اشاره کنیم.

حسینی افزود:‌ چگونه می‌توان گفت که دولتی که این میزان رای آورده مورد اعتقاد و اعتماد مردم نیست؛ اما دولت دیگر با رای پایین‌تر مورد پشتیبانی و اعتماد مردم است.

وی گفت:‌ در هر صورت نظر ما بر رفع مشکلات کشور و رابطه با کشورهای دنیا است؛‌ حال اگر آقای احمدی‌نژاد می‌تواند این ارتباط را برقرار کند ما نیز حمایت می‌کنیم.

وی یادآور شد:‌ البته دولت‌های قبلی نیز به دنبال برخی موارد بودند؛ اما افرادی که عنوان می‌کنند مردم می‌ترسیدند که شان و عزت نظام در آن موقع حفظ نشود، در واقع خودشان با این ارتباط مخالف بودند و اخلال ایجاد می‌کردند و اکنون که دولت را دارند دیگر مخالفی هم ندارند؛ زیرا ما نیز با این ارتباط موافق هستیم و در کار آنها اخلال ایجاد نمی‌کنیم.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی فرهنگیان نیز درباره اظهارات سخنگوی دولت که گفته بود «در گذشته افکار عمومی و مردم می‌‏ترسیدند در رابطه با آمریکا اصول و بنیادهای انقلاب قربانی شود، اما از دولت فعلی مطمئن هستند» گفت: بنده چنین اعتقادی ندارم، زیرا دولت فعلی و دولت‌‏های گذشته در جهت سیاست‌‏های اعلامی از سوی مقام معظم رهبری عمل کرده‌‏اند.

ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌‏وگو با ایسنا افزود: با ادبیات الهام موافق نیستم که یک نفر خودش را سخنگوی عموم مردم بداند و از طرف مردم اظهار نظر کند. آنچه مسلم است، دولت‌‏ها همواره در طول دوران انقلاب از حمایت مردمی و مقام معظم رهبری و امام راحل برخوردار بوده‌‏اند.

همچنین دبیرکل جامعه زینب اظهارات سخنگوی دولت «غیرقابل قبول» خواند.

مریم بهروزی گفت: تصمیم‌‏های اصلی و کلان نظام از جمله در حوزه سیاست خارجی بر عهده مقام معظم رهبری است و بر این اساس حرف‌‏های الهام غیرقابل قبول است.

بهروزی گفت: مردم در تعیین این دولت‌‏ها درست عمل کرده‌‏اند؛ البته گاهی عملکرد دولت‌‏ها مطلوب و مورد خواست مردم نبوده است؛ اما مجموعه شرایط و عملکردها، ما را به اینجا رسانده است و اگر کسی بخواهد خودش را از گذشته جدا بداند، خلاف واقعیت است.

وی افزود: اگر مردم به دولت‌های گذشته اعتماد و اعتقاد نداشتند، دوبار پشت سر هم به آنها رای نمی‌دادند.

سخنگوی حزب‌‏ا... ایران نیز درباره اظهارات سخنگوی دولت گفت: آقای الهام در اظهاراتش کج‌‏سلیقگی کرده است و این گفتار در سالی که مقام معظم رهبری آن را «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» نام گذاشته، خوب نیست.

مجتبی بیگدلی گفت: برادرانه از الهام خواهش می‌‏کنم این‌‏گونه حرف‌‏ها را از تریبون‌‏های رسمی نزند. روسای دولت‌‏های قبلی توسط مردم انتخاب شده و حکم ریاست‌‏جمهوری آنها نیز توسط مقام معظم رهبری تنفیذ شده است و همه آنها حافظ ارزش‌‏های انقلاب بوده‌‏اند.

وی تصریح کرد: کسی که توسط مردم انتخاب می‌‏شود و حکمش توسط مقام معظم رهبری تنفیذ می‌‏شود، خائن به ارزش‌‏های انقلاب نیست. دولت نهم از جهبه اصولگرایان است و با شعارهای اصولگرایی بالا آمده است و اگر در رابطه با آمریکا اشتباهی انجام دهد، گناهش پررنگ‌‏تر از کسانی است که با این شعارها بالا نیامده بودند.

بیگدلی گفت: مسوولان مذاکره‌کنده باید با دقت وجهه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دهند تا سخافتی برای ارزش‌هایی که به آنها می‌بالیم، پیش نیابد.