رسول ترابی

در دو ماهی که از سال ۸۶ می‌گذرد، اتفاقات ریز و درشتی در جامعه موسیقی به وقوع پیوسته است. این روزها از معدود دفعاتی است که موسیقی سنتی و اصیل روزهای پرکارتر و موثرتری را نسبت به موسیقی پاپ می‌گذارند. به نظر می‌رسد چرخه مالی و اعتباری موسیقی اصیل و سنتی بسیار بیشتر و تاثیرگذارتر از موسیقی پاپ است و موسیقی پاپ به انتظار روزهای آینده نشسته تا با فرا رسیدن آلبوم‌ها، خود را از این رکود نجات دهد.

موسیقی مردمی یا همان پاپ به لطف آلبوم «کما» با صدای حمید عسگری یا همان خواننده‌ای که به دلیل تشابه صدایی مدت‌ها به‌عنوان شادمهر عقیلی شناخته می‌شد کماکان آمار پرفروش‌های بازار را دارد و آلبوم

«رو در و دیوار این شهر» با صدای محمد زارع در رتبه بعدی پرفروش‌ها تاکنون است. اما تازه‌ترین آلبوم موسیقی خارج از موسیقی اصیل آلبوم گروه «سفیر عرش» با سرپرستی و خوانندگی پژمان واثقی است که در سبک راک و با شعرهای حافظ و مولانا به بازار آمده است. از دیگر آلبوم‌های دو ماه ابتدایی سال آلبوم ترنج با صدای محسن نامجو است که بسیاری او را به عنوان پدیده‌ای در موسیقی سنتی که رگه‌هایی از موسیقی پاپ، بلوز و راک در آن به گوش می‌رسد، می‌شناسند. این آلبوم به‌زودی منتشر می‌شود.

از آلبوم‌های موسیقی سنتی که امسال منتشر شده‌اند و با توجه به سبک و سیاق خاص آن مخاطبان زیاد و خاصی را هم دارد می‌توان به آلبوم امین‌ا... رشیدی با نام «بخت گمشده» اشاره کرد که با توجه به سن و سال خواننده و آهنگساز آن از ملودی و تنظیم‌های نو و تازه‌ای سود می‌برد و حتی با این شرایط توانسته مخاطبان جوانی را هم به سمت این موسیقی جلب کند.

اما به تازگی آلبوم دیگری با نام «سفر» با صدای علیرضا افتخاری خواننده فعال موسیقی اصیل به بازار آمده که با توجه به مدت زمان کمی که از انتشار آن می‌گذرد توانسته مخاطبان زیادی را به سوی خود جذب کند و فروش بالایی داشته باشد.

بسیاری از طرفداران صدای علیرضا افتخاری با آن که هیچ کدام از آلبوم‌های چند سال اخیر او را قابل مقایسه با آلبوم‌های سابق او نمی‌دانند با این وجود این آلبوم را از قوی‌ترین آلبوم‌های چند سال اخیر او به حساب می‌آورند.

تنها مشکلی که در زمینه پرکاری علیرضا افتخاری وجود دارد تراکم زیاد آلبوم‌های او است که شرکت‌های تهیه کننده و پخش را با مشکل مواجه کرده است و آنها به دلیل این که طراوت موسیقی و صدای او را حفظ کنند و بازار را از موسیقی افتخاری اشباع نکنند، دچار سردرگمی در زمان و تاریخ انتشار آلبوم‌ها شده‌اند.هم‌اکنون پنج آلبوم آماده انتشار او در مراکز پخش منتظر ورود به بازار هستند. اما استاد محمدرضا لطفی، استاد مسلم موسیقی ایرانی که چند سالی است که بعد از اقامت طولانی‌مدت در آمریکا به ایران بازگشته، بسیار پرانرژی نشان داده است و در کنار مرکز آموزشی‌اش با تاسیس شرکت موسیقی آلبوم‌های متنوعی را به بازار فرستاده است.

تازه‌ترین اثر دربرگیرنده دو آلبوم به نام «چهارگاه» و «همیشه در میان» است، که شامل نزدیک به سه ساعت بداهه‌نوازی او در دستگاه شور و چهارگاه، به همراه خوانندگی‌اش با قطعاتی از حافظ و هوشنگ ابتهاج است که در سال ۱۹۹۰ در واشنگتن و در خانه یکی از دوستانش ضبط شده است.اما پرکارترین و مهم‌ترین خبرها و اتفاقات دو ماه اخیر قطعا به محمدرضا شجریان مربوط می‌شود.

از انتخابات خانه موسیقی تا آلبوم‌های تازه و کنسرت‌های اروپایی استاد.

در تازه‌ترین انتخابات خانه موسیقی که ماه گذشته انجام شد، محمدرضا شجریان به همراه کامبیز روشن‌روان، فرهاد فخرالدینی، هوشنگ ظریف، داوود گنجه‌ای، مصطفی کمال پورتراب و شاهین فرهت به عنوان اعضای جدید شورای‌عالی خانه موسیقی معرفی و شناخته شدند. ضمن اینکه دو آلبوم «ساز خاموش» و «سرود » که به اجرای قطعات و برنامه‌های کنسرت آذر ۸۴ شجریان به همراه حسین علیزاده، کیهان‌ کلهر و همایون شجریان، اختصاص داد، به بازار آمد.

در کنار این اتفاقات کلاس‌های آواز او که از مهر و آبان سال گذشته در فرهنگستان هنر آغاز شده بود کماکان ادامه دارد و استاد و شاگردان برگزیده‌اش در کلاس، حضوری فعال دارند. اما محمدرضا شجریان بعد از اعلام خبری مبنی بر تصمیمش برای برگزاری کنسرتی بزرگ در تهران و چند شهر دیگر طبق برنامه از پیش تعیین شده در روزهای آغازین سال به کنسرت‌های اروپایی خود در سوئد نروژ و انگلیس رفت و برنامه‌هایش که با گروه تازه‌اش که از مجید درخشانی صمد فیروزی، سعید قرج پور و همراه همیشگی‌اش همایون شجریان تشکیل می‌شود مثل همیشه با استقبال زیاد هموطنان و علاقه‌مندان به موسیقی سنتی مواجه و روبه‌رو شد. با آغاز فصل گرما باید کم‌کم منتظر کنسرت‌ها و برنامه‌های تابستانه هنرمندان و خوانندگان در شاخه‌های مختلف باشیم، ضمن اینکه ادامه این روند نوید روزهای بهتر و خارج شدن موسیقی سنتی را از رکود چند ساله‌اش می‌دهد.