حاضریم گفت‌وگو کنیم؛ اما وزیران خارجه‌ «تصادفی» دیدار نمی‌کنند

منوچهر متکی در گفت‌وگو با تایم گفت: حاضریم با آمریکا گفت‌وگو کنیم، اما باید طرح‌هایی داشته باشیم.

وی افزود: وزیران امور خارجه‌ تصادفی با هم دیدار نمی‌کنند. شما باید از پیش برخی مقدمات را داشته باشید. قبل از هر چیز باید اراده‌ای سیاسی برای نشست وجود داشته باشد. باید دستور کاری درباره آنچه قصد داریم درباره‌اش صحبت کنیم وجود داشته باشد‌؛ چرا که ما دنبال یک شو نمایشی نیستیم. وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اراده سیاسی برای پرداختن و بررسی مسائل میان دو طرف دارد، اما ما باید از طرف دیگر نیز علامتی را دریافت کنیم.

به گزارش ایسنا، متن گفت‌وگوی منوچهر متکی، وزیر امور خارجه با هفته‌نامه آمریکایی تایم به شرح زیر است:

چرا در شرم‌الشیخ با رایس دیدار نکردید؟

هیچ برنامه‌ای از پیش برای این نشست وجود نداشت. به این دلیل است که چنین چیزی رخ نداد. وزیران امور خارجه‌ تصادفی با هم دیدار نمی‌کنند. شما باید از پیش برخی مقدمات را داشته باشید. قبل از هر چیز باید اراده‌ای سیاسی برای نشست وجود داشته باشد. باید دستور کاری درباره آنچه که قصد داریم درباره‌اش صحبت کنیم وجود داشته باشد. ما نمی‌خواهیم این مکالمه برای مکالمه را داشته باشیم. ما به دنبال یک شو نمایشی نیستیم.

آیا ایران اراده‌ای سیاسی برای گفت‌وگو با آمریکا دارد؛ یا این آمریکا است که اراده سیاسی ندارد؟

جمهوری اسلامی ایران همواره و مستمرا اراده سیاسی برای پرداختن و بررسی مسائل میان دو طرف دارد؛ اما باید از طرف دیگر نیز علامتی را دریافت کنیم. همچنین ما باید برخی گام‌ها را برای مطمئن شدن از جدیت طرف دیگر برداریم.

شما می‌گویید که اراده سیاسی برای آغاز گفت‌وگو‌ها با آمریکا را دارید؟

در طرف ما اراده‌ای سیاسی برای بازنگری و مذاکره درباره مشکلاتی که آمریکا در طول سال‌ها در ایران ایجاد کرده است وجود دارد و همچنین مشکلاتی که در سال‌های گذشته به وسیله آمریکا در منطقه ایجاد شده است، اگر تمایلی از سوی طرف دیگر وجود داشته باشد ما حاضریم این کار را انجام دهیم.

شما (متکی و رایس) به هنگام ناهار چه چیزی به یکدیگر گفتید؟

چیز خاصی نبود، فقط خوش و بش بود. این واقعا خیلی مهم نیست.

چرا ایران به پیشنهاد رایس نپرداخت که تکرار کرد «اگر ایران فعالیت‌های غنی‌سازی را تعلیق کند آمریکا حاضر است درباره همه موضوعات که ایران و آمریکا تمایل دارند صحبت کند مذاکره کند؟»

دولت واقعا هیچ حقی ندارد چیزی را که کاملا مشروع است متوقف کند.

شما قبلا این کار را کردید. شما قبلا در سال ۲۰۰۳ در طول گفت‌وگو‌ها با اتحادیه اروپا غنی‌سازی را معلق کردید؟

در ‌آن زمان تلاش کردیم اعتمادسازی کنیم و این کار را کردیم. ما برای بیش از دو سال فعالیت‌هایمان را تعلیق کردیم، اما اراده جدی را در طرف دیگر برای به رسمیت شناختن حقوق‌مان شاهد نبودیم. به این دلیل است که حرکت در راستای تامین حقوق‌مان را آغاز کردیم. تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دوربین‌هایی که نصب شده و بازرسی مستمر بازرسان ما به فاز جدیدی برای تولید صنعتی سوخت وارد شدیم. این یک حق است، بر اساس منشور سازمان ملل شورای امنیت هیچ‌کس حقی ندارد که به کشور‌ها چیزهایی را تحمیل کند که علیه حقوق لاینفک‌شان است، بنابراین این پیش شرط رایس از همان ابتدا غلط است.

آمریکایی‌ها و انگلیس نیز باید تشخیص دهند که از موقعیت بهتری نسبت به دیگران برخوردار نیستند. آنها همچنین باید به دیگران گوش کنند.

پیشرفت گفت‌وگو‌های اخیر میان علی لاریجانی و خاویر سولانا را چطور توصیف می‌کنید؟

ایده‌های خوبی میان لاریجانی و سولانا مطرح شد. ماسولانا را اندکی جدی‌تر یافتیم، علایم و شاخصه‌هایی را از ۱+۵ دریافت کردیم مبنی بر اینکه سولانا این بار اختیار بیشتری دارد. هر دو طرف توافق کردند مذاکرات را ادامه دهند. ما معتقدیم که ۱+۵ باید سولانا را به ادامه مذاکرات ترغیب کند تا به فرمولی چند وجهی برسیم. آنها در طرف خودشان می‌خواهند نگرانی‌هایشان فرونشیند. آنها می‌خواهند به تضمین‌های لازم برای عدم انحراف برسند. در طرف ما، ما حقوق‌مان را می‌خواهیم نه هیچ چیز دیگر.